2012.02.21. 12:31
Kinek éri meg az olcsóbb, feketeút?
Miskolc - Borsod-Abaúj-Zemplénben becsült adat szerint az autóbuszos utak 30-40 százalékát szervezik feketén. Egyre több közöttük az internetes ajánlat, amely 10-20 százalékkal olcsóbban csalogatja az utazni vágyókat, mint a hivatalosan regisztrált utazásszervezők.
Miskolc - Borsod-Abaúj-Zemplénben becsült adat szerint az autóbuszos utak 30-40 százalékát szervezik feketén. Egyre több közöttük az internetes ajánlat, amely 10-20 százalékkal olcsóbban csalogatja az utazni vágyókat, mint a hivatalosan regisztrált utazásszervezők. A gond nemcsak akkor jelentkezik, amikor kiderül, hogy nem megfelelő a szállás, az idegenvezetés, hanem ha például bekövetkezik egy baleset, s kiderül, hogy a kialkudott költségben semmiféle biztosítás nincs. Bizonnyal sokan emlékeznek még arra az ausztriai balesetre, amelyben pár éve 13 magyar diák halt meg.
- Megyénkben leginkább az autóbusz-tulajdonosok és munka nélkül lévő idegenvezetők szerveznek feketén, a rendelkezésükre álló buszokkal - mondta el az Észak-Magyarországnak Bárdos István, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) Alföld és Észak- Magyarország régió érdekképviselője. - Pontosan annyival tudják olcsóbban kínálni a szolgáltatásukat, amennyit nem teljesítenek azon törvényi előírásokból, amelyekre a hivatalos utaztatókat kötelezik. A személyi és tárgyi feltételekkel: végzettség, idegenvezetés, nem kevés (az előző év forgalmától függő) kaució, bejegyzett telephely, irodafenntartás, és számlaadási kötelezettség, ami egyet jelent azzal, hogy a bevétel után adózni kell.
Küszöbön az új turizmus törvény
Mindezen problémák kiküszöbölésére viszik hamarosan az Országgyűlés elé azt az új törvényjavaslatot, amely egyebek mellett az ellenőrzés hatékonyságát fokozandó a bírság tételét is jelentősen emelné, az eddigi 100 ezer forintos maximumról akár 5-10 millió forintra, tudtuk meg a MUISZ elnökétől, Molnár Gabriellától, aki javasolja, hogy a Magyar Engedélyezési Hivatal honlapján (MKEH.hu) közel 1200 hivatalos utazási szervezete közül válasszunk. Elmondta: évente 50-100 nem hivatalos utaztatókkal kapcsolatos panasz érkezik hozzájuk, amit a szövetségük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz továbbít, ám legtöbbször azzal zárják le az ügyeket, hogy nem érik utol az utaztatót. „Próbavásárlásra” vagy inkább próbautazásra a jelenlegi törvény nem ad lehetőséget.
Fehér vagy fekete?
Mire figyeljen az, aki szervezett útra indul, honnan tudja, hogy az szabályos-e, vagy sem? - kérdeztük Bárdos Istvánt.
- A feketeszervezők a felhívás mellett általában csak egy mobilszámot adnak meg, nem kötnek (nem is köthetnek) utazási szerződést, biztosítást és számlát sem adnak. A megyében, Miskolcon is, több középiskolában évek óta dívik a síutak szervezése. A még hatályos törvény ugyan megengedi, hogy iskolák és különféle szervezetek kizárólag saját tagjaik vagy diákjaik részére utakat szervezzenek -, de kizárólag önköltségi áron. A valóság azonban az, hogy a tényleges utasok egy jelentős része csak a diák, az összes többi más, ismeretségi és baráti körökből kerül ki.
ÉM-SzK
Önnek is van negatív utazási tapasztalata?
Írja meg nekünk: http://www.facebook.com/borsodihirek