2012.04.04. 13:07
40 vonalon 400 vonat mínusz
Kazincbarcika – A személyvonatok járatritkítása ellen emelt hangot kazincbarcikai sajtótájékoztatóján a Vasutasok Szakszervezete.
Kazincbarcika – A személyvonatok járatritkítása ellen emelt hangot kazincbarcikai sajtótájékoztatóján a Vasutasok Szakszervezete.
Az eseményen különböző munkakörben dolgozó vasúti dolgozók jelenlétükkel és ily módon jelképes demonstrációjukkal jelezték, hogy nem értenek egyet a kormány döntésével. Eszerint áprilistól több mint 40 vonalon több mint 400 vonat szűnne meg, mely - mint a sajtótájékoztatón kihangsúlyozták - kegyetlen döfést jelent a vidéki embereknek és munkahelyek százait veszélyezteti.
58 kilométer több mint 2 óra alatt…
Bernáth Katalin, a Vasutasok Szakszervezetének Területi Képviselője részletesen ismertette a kormányzati intézkedés kapcsán a térségben érintett vonalakat és a tervezett járatritkításokat, illetve azok várható következményeit. Mint mondta: leginkább azt nem értik, hogy az amúgy is nehéz körülmények között élő, de dolgozó emberek helyzetét miért nehezítik meg azzal, hogy olyan járatokat szüntetnek meg, melyeket a reggeli munkába jutásukhoz használnak. Példaként azt említette, hogy az új konstrukcióban munkanapokon a Bánréve irányából utazóknak 1 órát kell majd várniuk a csatlakozásra Kazincbarcikán, hogy tovább jussanak Miskolcra. Így egy közel 60 kilométeres távolságot 2 óra 15 perc alatt tesz majd meg az utas úgy, hogy a útvonal fővonalnak (!) számít és határállomást is érint. Vagyis ha valaki Ózd és Kazincbarcika térségéből fél hétre jár dolgozni a megyeszékhelyre, akkor a jövőben várhatóan hajnali három órakor kell kelnie, majd 4 körül vonatra ülnie, hogy fél hétre oda érjen Miskolcra, munkakezdésre. Elkeserítő tények és kilátástalan helyzetbe sodorják a vidéken élőket – hangsúlyozta ki a területi vezető.
A vidék halála
Papp Zoltán, az 1896-ban alakult Vasutas Szakszervezet elnöke azt mondta a sajtótájékoztatón, hogy őket sokkolta a kormányzat bejelentése. „A kérdés az, hogy a döntéshozóknak számít-e a vidék, számítanak-e az érintett térségek, az ott élő emberek? Mert ez, ha nem is azonnali halált, de a vidék elsorvadását és hosszú vívódással teli haláltusáját jelenti.” – mondta az elnök. Majd felsorolta azokat az intézkedéseket, melyeket a bejelentést követően tettek: levélírás a döntéshozóknak, aláírásgyűjtés, figyelemfelkeltés, demonstráció, így talán az érintett polgárok is rájönnek, hogy milyen nagy veszélyben vannak, s a döntés az ő bőrükre megy - tette hozzá Papp Zoltán. A szakszervezeti vezető leginkább azt kifogásolta, hogy a „megmaradó átgondolatlan menetrend” bejelentését megelőzően senkivel sem egyeztettek, sem a szakmai szervezetekkel, sem más tömegközlekedési vállalatokkal, sem az érintett települések vezetőivel és más helyi, térségi döntéshozókkal.
A vidéknek is jár(na) a vasút
Bodnár József , a Vasutasok Szakszervezetének politikai alelnöke arról tájékoztatta a megjelenteket, hogy a következő napokban, hetekben, hol és milyen figyelemfelkeltő akciókat szerveznek. Bemutatott egy filmet is, melyet azért készítettek, hogy a vonatok számának radikális csökkentése ellen ily módon is tiltakozzanak. A kisfilm a szakszervezet közösségi oldalán is megtekinthető. A sajtótájékoztató végén a megjelentek közül többen is szót emeltek a bejelentett intézkedések ellen. Féltik saját és kollégáik munkahelyét, mert mint mondták, ha a járatokat a tervezett módon megritkítják, olyan problémás lesz a munkába járásuk, hogy hosszú távon nem tudják és nem látják a megoldást.
Zárásként elhangzott: az amúgy környezetbarát közlekedési eszköz, a személyvonatok számának radikális csökkentése nem hoz jelentős megtakarítást, és a szakszervezetnek, a munkavállalóknak meggyőződése, határozott véleménye az, hogy „jár a vasút a magyar vidéknek is!”
- Göndör Judit -