2012.07.30. 08:22
Miskolci villamostender - "Fizetni kell, de kedvező módon"
Miskolc - Mivel félig magyar a villamosgyártó cég, áfát kell fizetni a villamosok után. Van-e rá Miskolcnak pénze?
Miskolc - Mivel félig magyar a villamosgyártó cég, áfát kell fizetni a villamosok után. Van-e rá Miskolcnak pénze?
Márciusban írtunk róla: rosszul járt a város azzal, hogy félig magyar cég nyerte a villamostendert, így ugyanis áfa-fizetési kötelezettsége van a megvásárolandó 31 villamos után. A járművek 61 millió euróba kerülnek majd, azaz nem kis összeget jelent az áfa kifizetése, amit bár visszakap végül a város, mégis ki kell fizetni. Annak idején megkérdeztük, mégis mekkora az összeg. Azt a választ kaptuk, hogy „átmeneti áfa finanszírozásról van szó, azaz első körben csak az előleg összegének megfelelő áfát kell kifizetni. Utána a szerződésben foglaltak szerint kiállított számláknak megfelelő áfa összegét kell megfinanszírozni, majd visszaigényelni.”
Visszaigényelhető
Megtudhattuk, az előleg a bruttó szerződéses összeg 25 százaléka, ebből MVK Zrt.-nek az önrészt, azaz 10,5 százalékot, valamint az előlegre jutó teljes áfa összeget kell jelenleg kifizetni. A fizetendő összeg pontos értéke függ az aktuális forint/ euro árfolyamtól. (Hiába kértünk, nem mondtak összeget. Azt már mi számoltuk ki márciusban – 18 milliárddal számolva – hogy ez az összeg körülbelül 1 milliárd 687 millió forint – első körben.)
Most azt kérdeztük az MVK Zrt.-től, hogy tudja-e a város fizetni az áfát, hiszen többször is arról érkezett hír, hogy gondot jelent a beruházások önrészének kifizetése.
– Egy nagyon kedvező finanszírozási módot dolgozott ki a Miskolc Holding Zrt. és az MVK Zrt., így ennek átutalása nem okozott gondot – mondta Pásztor Imre, a Miskolc Holding Zrt. kommunikációs vezetője. Hozzáfűzte még, a továbbiakban a szerződésben foglaltak szerint kiállított számláknak megfelelő Áfa-összeget kell majd megfinanszírozni és visszaigényelni minden egyes leszállított villamos után. Ez azt jelenti, hogy áfa megfizetése villamosonként száz-, százötvenmillió forint körüli összeg lesz, amely visszaigényelhető. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az összeg minden esetben függ az aktuális árfolyamtól.
Előzetes típusengedély
A Zöld Nyíl projekt kapcsán arról is érdeklődtünk, hogy hol tart most a város leendő villamosaink gyártása. A szerződéskötéstől (ez február 15-én történt) számított 60. napon kellett ugyanis a Ganz-Skoda Közlekedési Zrt-nek az elvi előzetes típusengedélyt megkérni a hatóságtól.
A februári szerződéskötést követően az új miskolci villamosok gyártásának következő mérföldköveként a Ganz-Skoda Közlekedési Zrt. április 14-én az MVK Zrt. ellenjegyzésével nyújtotta be az előzetes típusengedély kérelmet a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, tudtuk meg Pásztor Imrétől. Azt is, hogy a hatóságnak a jogszabályi előírások alapján 180 nap alatt kell elbírálnia a dokumentációt.
– A járművek hivatalos típusa: 26THU3. amely gyártása a hatósági engedély kiadása után kezdődhet – mondta még a kommunikációs vezető.
ÉM-HM
Az új villamos
Az új, légkondicionált miskolci villamosok alacsonypadlós kialakításúak lesznek, a csúcsforgalmon kívüli időszakban kerékpár szállítására is alkalmasak, befogadó képességük több mint 200 utas, mindkét irányban nyitható ajtóval rendelkeznek majd. Az új villamos oldalán, a miskolciak szavazatának megfelelően ott lesz a környezetbarát technológiát is jelző növényi motívum. Az új villamosok a fékezési energiát hasznosítani tudják, ezzel mintegy 20-30 százalékos energia-megtakarítás érhető el.
Pásztor Imre emlékeztetett arra is, hogy a miskolciak szavazhattak a 2014. februárjától érkező új villamosok „külsejére", több mint 26 ezer leadott szavazatból, a nyertes járműre 13 630-n adták le voksukat.
Kapcsolódó cikkek:
Zöld Nyíl: Beadásra került az előzetes típusengedély kérelem az új villamosokra
Óriási siker: 26 ezren szavaztak az új villamosokra
A fehér alapú zöld mintás volt a nyerő
„Kifizetjük, de vissza is kapjuk”