Helyi közélet

2012.12.27. 09:57

Megépül-e egyszer a Gömböc?

Miskolc - Rock! Europe: csúszik az építkezés, januárban folytatódnak a kiviteli munkák.

Miskolc - Rock! Europe: csúszik az építkezés, januárban folytatódnak a kiviteli munkák.„Én a Gömböcöt sem látom kinőni a földből, pedig még uniós pénzt is kaptak rá a kihelyezett tábla szerint”, veti fel egyik levelezőnk az Agorán, lapunk internetes levelező fórumán. A rockmúzeumra gondol, és egy olyan cikket linkelt leveléhez, amely 2009 augusztusában került ki a BOON-ra. A cikkből kiderül, a leendő múzeumot gömböc formájúra álmodták (ez egy magyar építészeti találmány, a különleges – 27 méter magas – építmény lényege, hogy a formát adó Gömböc az egyetlen olyan ismert test, aminek egyetlen stabil és egyetlen instabil pontja van.) Az épület az egyetem mellé épülne, pontosabban annak az egyetemi fűtőműnek a szomszédságába, amelyben Science Múzeumot tervez a város. (Átadása szintén csúszik – a szerk.) A cikkben Szőke Tibor ügyvezető igazgató nyilatkozik, hogy a magánvállalkozásban épülő múzeum létrehozását az NFÜ támogatja, egy milliárd forintba kerülne, és valószínű, még a cikk írásának évében elkezdődhet az építkezés.

Három éve...

A megjelenés óta három év telt el – igaz, azóta többször is írtunk a projektről, például hogy már nem is rockmúzeum, hanem Rock! Europe a neve – de az tény, valóban sehol nincs még a Gömböc. Miért? S lesz-e egyáltalán? – kérdeztük Szőke Tibort.

Mint mondja, sok minden hozzájárult a projekt csúszásához. Az építkezés első fázisa még 2010 őszén megkezdődött, ám ekkor a természeti erők hátráltatták az építkezést: több vízfolyás is előkerült az építési területen, amelyeket végül árvízvédelmi eszközök bevetésével sikerült kezelni. Ezek után újra elindulhatott a kivitelezés, de nem sokáig dolgozhattak.

– Ekkor a MÁV állította le az építkezést – mondja Szőke Tibor. – Annak ellenére, hogy az építési engedélyezési eljárás során hozzájárultak a beruházáshoz, egy 2010-es helyszíni bejáráskor úgy ítélték meg, hogy az építési terület túl közel van a vasúti sínekhez. Márpedig ezekre a sínekre fontos szerep jutna a közeljövőben, Miskolc az iparvágányon való közlekedés fejlesztését tervezi (villamosok járnának erre), a sínek összekötik a Tiszai pályaudvart az egyetemmel, majd tovább haladnak a vasgyár felé.

Fontos a vágány

– A MÁV kérése az volt, hogy a terveket - mivel a vágány személyforgalmat is kiszolgál majd - a vasúti törvényt is figyelembe véve méretezzük be. Egy éven keresztül zajlott az egyeztetés, a partfal megtámasztásnál technológiaváltásra volt szükség, majd újabb módosításokra és újabb várakozásokra, így telt el az év.

– Ezek miatt a Rock! támogatási szerződését is meg kellett hosszabbítani – folytatta az ügyvezető. Jelenlegi állás szerint januárban tudnak újra hozzákezdeni az építkezéshez.

4 ezer kéznyom

Szőke Tibor még megjegyezte, mindeközben a projekt tartalmi részén dolgoznak a kollégái, és még mindig áll, amit korábban nyilatkozott: nem hagyományos múzeum épül, hanem interaktív módon tárják majd elénk az elmúlt évtizedek könnyűzenei világát, változásait, hatását a társadalomra, és viszont. Persze, lesznek benne rockereklyék is.

– Idén nyáron is ott voltunk a zenei fesztiválokon és gyűjtöttünk, valamint 4 ezer fölötti a rajongói kéznyomok száma, ezek fedik majd be az épület külső falát – sorolta Szőke Tibor. Mint mondta, ő maga az amerikai külügyminisztérium szervezésében Amerikában járt a nyáron, ahol 90 kulturális intézményt nézett végig, köztük kinti hasonló múzeumokat, amelyek közül több (például a clevelandi, a Los Angeles-i) is lát fantáziát a későbbi együttműködésben.

ÉM-HM

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában