2013.03.06. 08:23
A szegények még szegényebbek
Miskolc, Rakacaszend - Egy tanulmány szerint egyre nagyobb a különbség a gazdag és a szegény emberek között.
Miskolc, Rakacaszend - Egy tanulmány szerint egyre nagyobb a különbség a gazdag és a szegény emberek között.Az utóbbi két évben a gazdagok még gazdagabbak, a szegények még szegényebbek lettek – támasztja alá a Társadalmi Riport 2012 című kötet. A szociológiai tanulmányból kiderül, fölerősödött a társadalom kasztosodásának folyamata, méghozzá az iskolai végzettség szerint, ami Magyarországon egyértelműen meghatározza az elhelyezkedési esélyeket és a jövedelmet.
Óriási különbségek
A számok is ezt támasztják alá: a legfeljebb általános iskolát végzettek körében a munkanélküliségi ráta 24,7 százalék, az egyetemet végzettek körében viszont csak 3,4 százalék. A jövedelmeket vizsgálva ugyanilyen nagy különbségeket kapunk: a 8 általánost végzettek havi bruttó bére átlag 121 ezer forint, az egyetemet végzettekké átlag 447 ezer.
Miért nem jut el mindenki a képességének megfelelő iskolázottsági fokra? A jelenlegi programok segítenek-e a helyzeten? – ezt kérdeztük olyan iskolavezetőktől, akik hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkoznak. A Rakacaszendi Görög Katolikus Általános Iskola megbízott intézményvezetője, Veres Ferencné azt állította, a problémák gyökerét a családokban kell keresni. A gyerekek ugyanis otthon azt látják, hogy a szülők nem dolgoznak, és segélyből, családi pótlékból élnek. Ha pedig nem látnak maguk előtt más példát, akkor ők sem fognak másra törekedni. Az intézményvezető szerint olyan programokra lenne szükség, melyek az egész családot bevonnák a felzárkóztatásba, a szemléletváltásba. Igaz, a rakacaszendi önkormányzat egyre több embernek tud munkát adni, melyet oktatással is összekötnek. Ez mindenképpen jó hatással van a diákokra is, teszi hozzá, hiszen fontos lenne, hogy a szülők otthon segíteni tudjanak gyerekeik iskolai felkészülésében. Megtudjuk, a rakacaszendi diákok eljutnak a középiskolába, de a 10. osztály után már sokan abbahagyják a tanulást, tehát egy szakmát sem tudnak elsajátítani. Viszont vannak olyanok is, akik a gimnáziumban is megállják a helyüket.
Ez a program segít
Tizenhárom éve működik az Arany János Tehetséggondozó Program, mely a hátrányos helyzetű és rászoruló diákok gimnáziumi tanulmányait segíti. Megyénkben a Földes Ferenc Gimnáziumban és a sárospataki Árpád Vezér Gimnázium vállalta fel ezt a munkát, egy-egy kollégiummal karöltve. Veres Pál, a Földes Gimnázium igazgatóhelyettese lapunknak elmondta: a program eléri a célját, tehát képes arra, hogy érettségihez, jogosítványhoz, ECDL-vizsgához (számítógép-kezelő) és nyelvvizsgához juttassa a tanulókat. Néhány esetben fordult az elő, hogy egy-egy diák kilépett a programból, de ők is érettségit adó középiskolában folytatták a tanulást, tudtuk meg.
Nem tudják vállalni
Amit problémának lát az igazgatóhelyettes, az az, hogy hiába lenne tehetségük a hátrányos helyzetű diákoknak az egyetemi továbbtanuláshoz, de annak költségeit nem tudják vállalni. Megoldást kellene tehát találni erre is, hogy legalább az első egyetemi félévben valamilyen támogatás átsegítse őket az anyagi nehézségeken. c ugyanígy fontosnak tartaná, hogy a programba már az általános iskolák 7.-8. osztályos tanulói is bekerüljenek, hogy tudatosan és felkészülten érkezzenek a gimnáziumba.
ÉM-HE