2013.04.08. 12:35
Miért késnek a miskolci buszok?
Miskolc - A VEKE szerint az elégtelen szervezés, az MVK Zrt. szerint a hó az oka a járatkimaradásoknak.
Miskolc - A VEKE szerint az elégtelen szervezés, az MVK Zrt. szerint a hó az oka a járatkimaradásoknak.Alkatrész-hiány és elégtelen szervezés: a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület (VEKE) szerint ez az oka annak, hogy folyamatossá váltak a járatkimaradások Miskolcon. Szerintük – véleményüket közleményben is megfogalmazták, melyet eljuttattak szerkesztőségünkbe – szó sincs arról, hogy a márciusi hó lenne az ok. (Az MVK Zrt. már harmadik hete hivatkozik arra, hogy a hó miatt nem tudja biztosítani a menetrend szerinti buszközlekedést Miskolcon.)
– A Volánnak miért nincs hasonló problémája? – kérdezett vissza Dorner Lajos, a VEKE elnöke, amikor a részletek iránt érdeklődtünk. Megjegyezte, meglátásuk szerint az állapotot a rosszul értelmezett megtakarítási gyakorlat eredményezte. Visszafogták ugyanis az alkatrészbeszerzéseket és a raktározást a cégnél, így folyamatosan felélték a készleten lévő alkatrészeket.
Filléres alkatrészek
– A filléres alkatrészek megvételét sem engedélyezik – mondta lapunknak. – Ennek aztán az lett az eredménye, hogy a hiányzó izzóhoz, csavarhoz, kábelhez egy másik járművet kell megbontani, így egyre több jármű kényszerül leállásra. Iszonyatos érték, milliárdok mennek így veszendőbe.
Dorner Lajos elmondta, az egyesület már egy évvel ezelőtt figyelmeztette a polgármestert arról, hogy mi várható. (A mostani közleményüket egy olyan, 2012-ben készült fotóval illusztrálták, amely az MVK ablakából készült, s amely mutatja, hány működésképtelen, félreállított busz áll a cég telephelyén.) Dr. Kriza Ákos akkor leült tárgyalni az egyesülettel, akik felajánlották a segítségüket, a városvezetés azt el is fogadta. Az idő tájt sajtótájékoztatót is tartottak közösen, erről lapunk is beszámolt. Akkor elhangzott, három ütemben változtat városi tömegközlekedési rendszerén a miskolci önkormányzat a VEKE segítségével. Később (tavaly decemberben) amikor egyre csak késett a reform, lapunk az okokat firtatta. Az MVK Zrt. vezetősége arra hivatkozott, hogy bár a tervek elkészültek, de mivel csökken a közösségi közlekedés normatív támogatása, így nem tudják bevezetni a változtatásokat.
Dorner Lajos szerint így viszont összeomlott a városi közlekedés.
Több száz millió
– Tavaly több száz millió hiányzott a működésre, ez az összeg csak szaporodott, és tovább szaporodhat – mondta lapunknak. Hozzáfűzte, egyet lehetne tenni, levonni a személyi konzekvenciákat, s leváltani a cég vezetését. Teljes átvilágításra lenne szükség, és az MVK Zrt. működtetésére többet kellene áldoznia Miskolcak. Dorner Lajos szerint ha nem lép a város vezetése, akkor tovább nőnek a problémák.
Kérdeztük, miért szakadt meg a kapcsolat az egyesület, Miskolc és az MVK Zrt között: miért nem tudja tovább segíteni a VEKE a tavaly elindult reformfolyamatot.
– Nem tartotta be a cég vezetése az ígéretét, elszabotálták a feladatokat, ellehetetlenítették a közös munkát. Nyáron is csak a polgármester ereje tette lehetővé, hogy a tömegközlekedés átalakításának az első két lépcsőjét végrehajtsuk. Most is szeretnénk, ha a polgármester úr a sarkára állna. – válaszolta.
Járatkimaradások
A közlemény kapcsán megkerestük kérdéseinkkel mind a miskolci , mind az MVK Zrt.-t tulajdonló Miskolc Holding Zrt. sajtószóvivőjét, mindkettőjüktől azt a választ kaptuk, hogy az MVK Zrt. reagál majd a VEKE felvetéseire. Péntek délután az alábbi válasz érkezett: „Az elmúlt hetek rendkívüli időjárása, különösen a március közepén lehullott nagy mennyiségű hó az MVK Zrt. buszaiban olyan károkat okozott, amelyekhez alkatrészeket kellett beszerezni. A javítások elkezdését nagyban hátráltatta az alkatrészek késedelmes szállítása és az, hogy sok alkatrészt le kellett gyártatni, mert raktárról nem tudták szállítani. Ezek a problémák együttesen vezettek járatkimaradásokhoz egyes vonalakon.
Március második felében a munkanapokat tekintve átlagosan 22 forduló maradt ki, ez a menetrendben meghirdetett összes, 1713 forduló 1,3 százaléka. A járatkimaradások csökkennek, a tegnapi napon például 10 forduló maradt ki, ami a napi összes forduló 0,58 százaléka. Ezen a héten, a legtöbb kimaradt forduló esetében 5-10 percen belül, menetrend szerint érkezett az előző és a következő járat.”
ÉM-HM
"A probléma még nem oldódik meg"
Dorner Lajos, a VEKE elnöke az MVK Zrt közleményét így kommentálta:
"Örülünk, hogy fellépésünk hatására az MVK Zrt. legalább elnézést kért az utasaitól és gyakorlatilag beismerte az alkatrészproblémát. Ettől persze maga a probléma még nem oldódik meg. Lehet nullához közeli számokkal manipulálni, de a reggeli csúcsban a buszra várókat ez aligha hatja meg. A reggeli csúcsórára vetítve ugyanis a 22 forduló azt jelenti, hogy 14 százalék hiányzik a buszos szolgáltatásból. Az alkatrészek beszerzése azért is csúszhat sokat, mert a sok szállítói tartozás miatt az MVK rossz ügyfélnek számít, hozomra már senki sem szállít neki, beszerelésük pedig azért, mert a szerelők kétharmadát tavaly elbocsátották."
Kimaradó járatok Miskolcon - Az MVK közleménye
VEKE - Folyamatos járatkimaradások Miskolcon: a valódi okok