2013.05.25. 14:02
66. Cannes-i filmfesztivál - Közel a vég
Cannes - Szombaton reggel láthattuk a legutolsó versenyfilmet Roman Polanski La Vénus à la fourrure (Venus in Fur) című kétszemélyes kamaradrámáját egy színházi rendezőről (Mathieu Amalric), aki legújabb rendezéséhez keres színésznőt, aki kicsit késve, ázva, de besétál a meghallgatásra (Emmanuelle Seigner, Polanski felesége) és onnantól kezdve színdarab új életre kell.
Cannes - Szombaton reggel láthattuk a legutolsó versenyfilmet Roman Polanski La Vénus à la fourrure (Venus in Fur) című kétszemélyes kamaradrámáját egy színházi rendezőről (Mathieu Amalric), aki legújabb rendezéséhez keres színésznőt, aki kicsit késve, ázva, de besétál a meghallgatásra (Emmanuelle Seigner, Polanski felesége) és onnantól kezdve színdarab új életre kell. Nem hangzott túl ígéretesnek, de mindenképpen szórakoztató volt, bár a közelébe sem érhetett a tegnap esti versenyfilmnek az Only Lovers Left Alive-nak, amit az amerikai függetlenfilmes ikon Jim Jarmusch jegyez és aminek a sajtótájékoztatóját követem fél szemmel a szomszédos sajtószobából, miközben ezeket a sorokat írom. Jarmusch 1984-ben megkapta a fesztivál legjobb első filmért járó Arany Kamera díját a Florida a paradicsomért, amiben a magyar származású Bálint Eszter szerepelt. Jarmusch azóta többször visszatért a Croisette-re és legtöbbször nem távozott üres kézzel. Az amerikai rendező ezúttal egy nem szokványos vámpírfilmet rendezett, aminek főszereplői Adam (Tom Hiddleston a Thor és a Bosszúállók sztárja) and Eve (Tilda Swinton a Narnia krónikáiból) évszázadok óta élnek a Földön hatalmas műveltségre és kifinomultságra téve szert, ami miatt kitűnnek a mai zombik, azaz műveletlen barbár emberek közül, akik csak szennyezik a bolygót és egyenes úton haladnak a pusztulás felé. Mint a kultúra, a zene utolsó őrzőiként élik éjszakai életüket felemlegetve azokat a kiválóságokat, akik a világot és a művészetet egykor naggyá tették, mint például Christopher Marlowe (John Hurt a Harry Potterből), aki Shakespeare kortársa volt és ha nem halt volna meg idejekorán sokak szerint nagyobb drámaíró válhatott volna belőle, mint Shakespeare-ből. Jarmusch filmjében Marlow Tangerben él és ír évszázadok óta és mélységesen megveti az imposztor Shakespeare-t. A Broken Flowers óta nem láttunk ilyen jó formában Jarmuscht. Az Only Lovers Left Alive igazi meglepetés és méltó befejezés egy egyébként is jó filmekben bővelkedő fesztivál végére. A versenyfilmek igen jóra sikerültek idén, de közülük is kiemelkedett a Coen testvérek Inside Llewyn Davis című filmje és Abdellatif Kechiche La vie D’Adèle, ami között nagy valószínűséggel eldől majd, hogy melyik is nyeri az Arany Pálmát. Nem könnyű a dolga a Steven Spielberg vezette kilenc tagú zsűrinek, mert az imént említett Jim Jarmusch film is ott van az élvonalban csakúgy, mint Alexander Payne fekete-fehér road movie-ja, ami egyszerre nevettető és könnyfakasztó és a japán Kore-Eda Hirokazu filmje az elcserélt gyerekekről a Soshite Chichi Ni Naru. Még ennél is nehezebb lesz eldönteni a Legjobb Férfi Alakítás díját, mivel idén különösen sok jó alakítást láttunk. Michael Douglas és Matt Damon (Behind the Candelabra), Bruce Dern (Nebreaska), Mads Mikkelsen (Michael Kohlhaas) csak néhány név a legjobbak közül. A nők közül a legjobb Kechiche filmjének merész színésznői Adèle Exarchopoulos és Léa Seydoux (Mission: Impossible – Fantom protokoll), de említésre méltó alakítása a Nebraskában, Tilda Swinton alakítása és bár nekem túl sok volt, de mindenképpen komoly teljesítmény van Valeria Bruni Tedeschi alakításában, aki az egyetlen női rendező is a hivatalos versenyprogramban.
A fesztivál filmvására bezárt és a vendégek egy része is hazautazott már, de koránt sincs vége még a filmes mustrának. A zárófilm, Jerome Salle Zulujának vetítéséről kibóklászva a fesztivál idei díszvendégébe Kim Novakba (Szédülés) botlottam. A Hollywoodi csillagot teljesen körbeálltak a fotósok, akik eredetileg a már említett Jarmusch film sajtókonferenciájára álltak sorba, miközben a legnagyobb meglepetséükre feltűnt a folyosón a színész legenda.
- Váró Kata Anna -
Cannes, 2013. május 25.
Kapcsolódó cikkek:
66. Cannes-i filmfesztivál - A tavalyi nyertes idén is jó
66. Cannes-i filmfesztivál – Túlélőlecke Redfordtól
66. Cannes-i filmfesztivál – Nem prűdnek való vidék
66. Cannes-i filmfesztivál – „Jóból csodálatos a sok”
66. Cannes-i filmfesztivál – Az első hétvége
66. Cannes-i filmfesztivál – Betörés és áttörés
66. Cannes-i filmfesztivál – Idén is vannak magyarok Cannes-ban
66. Cannes-i filmfesztivál – Celebek és fosztogatóik
66. Cannes-i filmfesztivál – Az időjárás nem kedvez Cannes-nak
66. Cannes-i filmfesztivál – Az amerikai álom 3D-ben