Helyi közélet

2013.06.20. 23:30

Szabadtéren - akár a koncertteremben

Miskolc - A hangosítás ritka, egyedi (saját) módszerét alkalmazza a Traviátánál a német Carsten Kümmel.

Miskolc - A hangosítás ritka, egyedi (saját) módszerét alkalmazza a Traviátánál a német Carsten Kümmel.Németországból érkezett a hangmérnök, aki az idei "mindenki operáját", Verdi Traviátáját hangosítja. Annak mindhárom helyszínén: az első felvonást a Szinva teraszon adták elő, a másodikat a Népkertben, a teljes operát pedig a Tudomány és Technika Háza előtt pénteken este 9-től láthatja a közönség. Carsten Kümmel nem először dolgozik Magyarországon, a Szegedi Szabadtéri Játékokon is ő hangosított.

- A szegedi munka teljesen más volt - mondta, amikor ezt megjegyeztük. - Ott két hónapra állították fel a színpadot, s nem csak egy-egy estére mint itt. Ugyanazt a technikai alapot használjuk, de ott például sokkal több idő volt a térhangzás beállítására. A mikrofonok és a keverés módja ugyanaz. Mindkét helyszínen olyan technikát alkalmazok, amely segítségével a lehető legtöbben, még a nézőtér szélein ülők is majdnem, sztereóban hallgathatják a zenét. Ez teljesen egyedi és ritka módszer, az én specialitásom.

Halk zene

- Hogyan tudja elérni ezt a hangzást? - kérdeztük.

- Nagyon jó technikai felszerelésre van szükségem, ezt a Votec Kft. biztosítja - jegyezte meg. Hozzáfűzte, a lényeg a minőség mellett a mikrofonválasztásban, és azok kihelyezésében rejlik. - A célom az, hogy olyan természetes maradjon a hangzás, amilyen csak lehet. Ehhez az kell, hogy halk maradjon a zene, olyannyira, mint az operaházbeli előadásokra jellemző. Ha túl hangos a hangosítás, akkor természetellenesnek tűnik a hangzás.

Carsten Kümmeltől megtudtuk, a három előadás hangosítása más-más munkamódszert kívánt. Nem sokkal az első színházi próba előtt érkezett Miskolcra. Az első két előadás előtt alig volt idejük az előkészületekhez. A rövid idő alatt nem volt lehetőség - így fogalmazott - 110 százalékos finomhangolásra, de egyrészt tudta, hogy jó lesz, másrészt meg az ötletet (miszerint az operafesztivál több részletben, több helyszínen mutatja be a művet) nagyon jónak találta.

- A harmadik előadás előtt már tudunk koncentrálni a próbákra és magára a show-ra - mondta. - Az első két koncert hangosabb volt, de meg akartuk vele érinteni az embereket. De azért nem túlságosan hangos!

Csak teremben?

- A kritikusok azt mondják, egy opera akkor élvezhető igazán, ha nincs különösebb hangosítás: a szimpla énekhang hangzik a legjobban. Ön szerint nincs igazuk?- vetettük fel.

- Dehogynem! - válaszolta. -100 százalékig egyetértek velük.

"Hogyan tudná két hangszóró visszaadni száz hangszer hangját, úgy, hogy megszólaltatói a terem különböző pontjain ülnek, és a hangokat teljesen más módon hozzák létre? Semmi esélyük", fejtette ki véleményét. A megoldás így csak az lehetne, vélekedik, hogy aki tökéletes élményre vágyik, az menjen koncerttermekbe, operaházakba.

- Igen ám de sokan vannak, akik a csodálatos zenét nem zárt helyen, hanem mondjuk olyan kellemes környezetben szeretnék élvezni, mint például Miskolc valamely szabadtári helyszíne - folytatta. - Ekkor jön a mi feladatunk. Az tény, hogy pontosan olyan tökéletes nem lesz a hangzás, mint egy koncertteremben. De megteszünk mindent, hogy közelítsünk hozzá.

ÉM-HM

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában