2013.09.12. 18:57
Megyegyűlés előtt a közoktatás, tömegközlekedés, Miskolci Egyetem
Miskolc - A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat Közgyűlése csütörtöki ülésén 11 napirendet tárgyalt meg. Többek közt tájékoztatót hallgattak meg a megye oktatási helyzetéről, a közúti és vasúti tömegközlekedésről, a szakképzési helyzetről, valamint a Miskolci Egyetem szerepéről.
Miskolc - A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat Közgyűlése csütörtöki ülésén 11 napirendet tárgyalt meg. Többek közt tájékoztatót hallgattak meg a megye oktatási helyzetéről, a közúti és vasúti tömegközlekedésről, a szakképzési helyzetről, valamint a Miskolci Egyetem szerepéről.Dr. Mengyi Roland elnök nyitotta meg a közgyűlést. A jelenléti ellenőrzést követően javaslatot tett a napirendre, amelyet a testület elfogadott. Ennek értelmében zárt ülés keretében döntöttek a képviselők a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat Pro Comitatu Díjának, az Alkotói Díjnak és az idén alapított Szent Erzsébet Díjnak az odaítéléséről. Ezen túlmenően a terület- és régiófejlesztési (TRFC), a területi kiegyenlítést szolgáló önkormányzati fejlesztési feladatok (TEKI), a céljellegű decentralizált önkormányzati fejlesztési feladatok (CÉDE), a települési önkormányzati belterületi közutak burkolat-felújítása (TEUT), valamint a leghátrányosabb helyzetű kistérségek felzárkóztatásának támogatása (LEKI) célelőirányzatból megvalósuló egyes projektekre vonatkozó döntéseket is zárt ajtók mögött vitatták meg.
Nyilvános ülés keretében tájékoztató hangzott el a megyei önkormányzat idei költségvetésének féléves teljesítéséről készült tájékoztató, valamint a költségvetés módosításáról szóló javaslat. Ezzel kapcsolatban Lukács András (MSZP, frakcióvezető) több pénzügyi tételre rákérdezett. Dr. Mengyi Roland válaszában elmondta új feladatokról, illetve a szerkezetátalakítással kapcsolatos forrásokról van szó, például a Via Carpatia Csoportosulás a Kassa megyével történő együttműködést jelenti, amely fontos lehetőség a további uniós források bevonására. A közgyűlés az előterjesztést elfogadta.
Ezt követően az ülés vezetését Riz Gábor alelnök vette át. A megyei önkormányzati tartalékból történő támogatás igénylését egyhangúlag elfogadta a közgyűlés. A Borsod-Abaúj-Zemplén megy oktatási helyzetéről készült tájékoztatóval kapcsolatban több ellenzéki képviselő nagy számú kérdést fogalmazott meg, az esetleges problémákkal kapcsolatban. A tankerületi igazgató megnyugtatásként elmondta, hogy minden iskola szakmailag önálló, saját SZMSZ-t és pedagógiai programot alkot. Az intézmények nem jeleztek megoldhatatlan problémát. A vita lezárását követően Riz Gábor emlékeztetett arra, hogy a korábbi oktatási rendszer nem volt fenntartható, nem volt meg a mérés, ellenőrzés, visszacsatolás az állam felé, valamint szólt az őszi pedagógus béremelésről. A menet közben jelentkező hibákat folyamatosan korrigálják. A tájékoztatót a közgyűlés elfogadta.
Ezt követően a megye autóbusz és vasúti tömegközlekedéséről készült tájékoztatót vitatták meg a képviselők. Kormányos László közlekedésmérnök a MÁV képviseletében elmondta, hogy a vasút versenyképességének a javítása érdekében 2014-20 közt pályarehabilitációt kívánnak végrehajtani a Hatvan-Miskolc, valamint Rákos és Hatvan közt, amely eredményeként az IC menetideje 1 óra 45 percre csökkenne. Ugyancsak fejleszteni szeretnék a debreceni fővonalat, s ennek köszönhetően a „kör IC” menetideje 1 órával csökkenne. A Mezőzombor-Sátoraljaújhely vonal villamosítása „magasan priorizált.” A miskolci elővárosi közlekedésben is érdekeltek, vizsgálják a megyei kórháznál kialakítandó megálló lehetőségét.
A képviselők számtalan kérdést fogalmaztak meg. Kisgergely András (független) például felvetette az ózdi pályahosszabbítást, amely keretében a vasutat bevinnék a buszpályaudvarig. Szorgalmazta a megyei kórháznál létesítendő megállót is, mivel könnyítené a betegek, látogatók közlekedését. Pasztorniczky István (Jobbik) az éjszakai csatlakozások és a váróterem bezárásának problémáira hívta fel a figyelmet. Lukács András arról érdeklődött lesz-e pénz a Borsod Volán 217 régi Ikarus buszának a lecserélésére? A válaszokból kiderült, hogy az ózdi vonalhosszabbítás és a kórházi megálló kialakítását teljes körűen vizsgálja a MÁV. Utóbbi esetben egy aluljárót kellene építeni. Az elővárosi közlekedés fejlesztése terén látnak beszerzési lehetőséget. A várótermeket vagyonbiztonsági okokból zárják be éjjel. A közgyűlés tudomásul vette a két tájékoztatót.
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei szakképzés helyzetéről Dudás Tiborné, a BOKIK titkára adott tájékoztatást. A szakképzési helyekkel kapcsolatban kiderült, hogy nincs hiány, sőt a partner vállalkozókat sem tudják jelenleg ellátni diákkal. A tájékoztatót a testület elfogadta.
A Miskolci Egyetem szerepéről készült tájékoztatóval kapcsolatban számos kérdést tettek fel a szocialisták, akik az egyetem besorolásától kezdve az őszi beiskolázásig sok mindenre kíváncsiak voltak. Óváriné dr. Balajti Zsuzsanna rektorhelyettes válaszában kijelentette, hogy az egyetem universitas jellegét megtartják, minél magasabb besorolásra törekednek. A megye és az egyetem együttműködését teljesen jónak tartja. A beiskolázás a demográfiának megfelelően alakult, jó hallgatók jöttek. Riz Gábor megerősítette, hogy a megye gazdaságának, társadalmának szüksége van a Miskolci Egyetemre. A közgyűlés a tájékoztatót elfogadta.
Ezt követően egy területfejlesztéssel kapcsolatos pályázatot egyhangúlag támogatott a testület, majd zárásként tudomásul vették a hazai forrású területfejlesztési és önkormányzati fejlesztési célelőirányzatok támogatási szerződései kapcsán hozott közgyűlési határoz