2014.03.29. 09:08
"Visszatérő jó szerencsét!"
Miskolc - 2008-ban letörölték, de most újra felkerülhet Miskolc a kohászvilág térképére.
Miskolc - 2008-ban letörölték, de most újra felkerülhet Miskolc a kohászvilág térképére.Nagyszerű nap a mai, de azt is mondhatnám, történelmi, mert történelmi adósságot dolgozunk le. Megküzdöttünk azért, hogy eljöjjön ez a nap, ami nagyon fontos a város és a megye gazdaságában. Hiszen Kossuth óta tudjuk, hogy „ipar nélkül a nemzet félkarú óriás – mondta dr. Mengyi Roland, a megyei közgyűlés elnöke a Miskolc Steel Mills Kft.-nél megvalósuló miniacélmű és a hozzá kapcsolódó hengermű építésének helyszínén pénteken.
Nem adták fel
Ács András, a Digép Hungary ügyvezető igazgatója szerint olyan lépés ez Diósgyőrnek, amire régóta vártunk.
– 2001 óta próbáljuk a Diósgyőri Ipari Parkban fenntartani a tevékenységet, és új beruházásokkal növelni a foglalkoztatást. Most egy olyan technológiával tudunk újraindulni, ami világviszonylatban elismert. A mai nap a projekt indításának a része. Hogy egy klasszikus szavait saját helyzetünkre adoptálva idézzem: „Kis lépés az emberiségnek, de nagy ugrás Diósgyőrnek" – mondta.
Axam Barakat, a társaság többségi tulajdonosa felidézte azt a napot, amikor Sziklavári István felhívta és sírással küszködve elmondta, hogy becsődölt a DAM.
– Akkor megígértem neki, hogy újraindítjuk az acélgyártást Diósgyőrben. A következő években igyekeztünk mindent megtenni, ám erőfeszítéseink ellenére nem sikerült megállapodni a kohászati vagyon tulajdonosával. Elképzeléseinket azonban nem adtuk fel, s bár módosítani kellett azokon, minden követ megmozgattunk, hogy ma itt állhassunk – mondta.
Dr. Kriza Ákos, Miskolc polgármestere szerint egy kezdetnél vagyunk, ami nagy múltból táplálkozik. A legtöbb munkahelyet a 19. század végére ez az iparág adta a városnak. Diósgyőr gyárainak, az itt dolgozóknak köszönhetően Miskolc ipari-gazdasági centrummá vált a 20. század elejére. Ezért is volt óriási trauma az egész régiónak az ipari szerkezetváltás. Miskolc bő 20 évig nyögte az átalakulás következményeit, de az itt élők bíztak benne, hogy újraéleszthetők a nehézipari hagyományok, és az önkormányzat minden segítséget megad ehhez – hangsúlyozta.
Itt a jövő, és újra van jövőkép!
– Jó szerencsét! – köszönti egymást több száz éve a kohász és a bányász társadalom. Sajnos a rendszerváltást követően a jó szerencse elhagyta e nagy múltú szakmákat. Ma Borsodban nincs bányászat, Miskolcon 2008-ban megszűnt a kohászat. De a szerencse forgandó és a szerencse Axam Barakat formájában megérkezett Miskolcra – mondta dr. Sziklavári István kohászati szakértő.
Mint mondta, 2008 decemberében letörölték Miskolcot a kohászvilág térképéről, most azonban visszakerülhetünk.
– Az elmúlt években sokszor és sokan vádolták azzal Axam Barakatot, hogy nem kellően komoly befektető, de amikor az utolsó 157 emberét elbocsátotta a DAM 2004 és a DIFÓ kötelékébe kerültek, majd megszűnt a fizetésük, ő volt az, aki 3 hónapig fizette a béreket és járulékokat csak azért, hogy ha sikerül megegyezni a tulajdonossal, az újraindításhoz szükséges szakmai állomány azonnal a rendelkezésünkre álljon. Azt terveztük, hogy az acélmű csarnokába két új hengerművet telepítünk. A projekt elhúzódása és más problémák miatt azonban egyre távolabb kerültünk a céltól. Ekkor elérkeztünk egy olyan szinthez, amikor úgy döntöttünk, egy új, hatékony, energiatakarékos és környezetbarát miniacélművet kell építeni ahhoz, hogy a diósgyőri kohászat múltja során felhalmozott tudásállományt felhasználva visszakerüljünk a kohászvilág térképére. Ekkor született meg a Mini Mill ötlete a DIGÉP területén. Sokan már most kritizálják a miniacélművet, de ez 2 éven belül azt jelenti a diósgyőri kohászok számára, hogy itt a jövő, és újra van jövőkép. Ehhez kívánok visszatérő jó szerencsét! – zárta gondolatait.
Sebestyén László országgyűlési képviselő elmondta, 750 ember fog dolgozni a beruházás során, hogy a termelés elindulhasson. Azt követően is több száz munkahelyet jelent a beszállítók, szolgáltatók és alvállalkozók révén.
ÉM-UM