Helyi közélet

2015.02.28. 12:19

A betegszállítók kikérik maguknak

Miskolc -  A szétválasztás nem volt hibás lépés, sőt több szempontból is előnyt jelentett, reagált Tóth István.

Miskolc -  A szétválasztás nem volt hibás lépés, sőt több szempontból is előnyt jelentett, reagált Tóth István.Hibás lépésnek nevezte a betegszállítás évekkel ezelőtti kiszervezését az Országos Mentőszolgálattól dr. Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke, a tervezett egészségügy szerkezetátalakítás kapcsán tartott (február 17-i) sajtótájékoztatóján. Mint mondta: ezzel kapacitásokat vontak el a mentőktől az ellátási idő és az eszközök tekintetében is.

Mit szól a több médiumban is megjelent kijelentéshez Tóth István, az Országos Betegszállító Szolgálat Egyesülés igazgatóságának elnöke, egyben a Borsod Mentő Kft. ügyvezető igazgatója?

Mentesítették

– A magán betegszállító vállalkozások a ’90-es évek elejétől jelen vannak az egészségügyi rendszerben. Évről évre egyre több feladat átvételével tehermentesítették a mentőszolgálatot, és 2007-re már a feladatok kétharmadát végezték el. A mentő csak ment, és őrzött sürgős feladatot lát el. Az összes többi a betegszállítók kötelezettsége, benne az éjszakai, a hétvégi és az ünnepnapi ügyeletekkel együtt. 2008-as szétválasztással az őrzött betegszállítási esetek mentési feladattá minősítésével a közfinanszírozott betegszállítási feladatokat már kizárólag a magánszolgáltatók látják el. S bár kétségtelen, hogy mindkét ágazat folyamatos alulfinanszírozási gondokkal küzd, mi az adatok folyamatos elemzéséből úgy látjuk, hogy a mentés és a betegszállítás 2007-ben történt szétválasztása kifejezetten javította az OMSZ lehetőségeit, a betegek betegszállításhoz való hozzáférését, egyszersmind a mentés biztonságát – jelentette ki Tóth István.

Tények

Az Országos Mentőszolgálat által elvégzett feladatok ellátására fordított összeg 2007-ben 23 milliárd volt, 2014-ben már meghaladta a 30 milliárdot. Ehhez képest az OMSZ 2007-ben (773 aktív járműegységgel) 1,4 millió mentési és betegszállítási feladatot látott el, míg tavaly (745 aktív járműegységgel) 1,1 milliót.

Elmondta: míg az OMSZ összességében közel azonos személyi és eszközállomány mellett kevesebb feladatra magasabb finanszírozást kap, emellett beruházásokra és az eszközpark-fejlesztésre a költségvetésből és uniós forrásokból jelentős összegek álltak rendelkezésére, a betegszállítási feladatok ellátására szánt OEP-kassza 2007 óta szinte változatlan: 6 milliárd forint. További tény, hogy a magánszolgáltatók által végzett szállítási feladatok a szétválasztást követően 35 százalékkal nőttek.

Így lehetséges…

– Azóta is átlagosan évi 2,4 millió betegszállítási feladatot látunk el 484 aktív és 159 tartalék, hangsúlyozom, kizárólag magántőkéből szolgálatba állított betegszállító járművel. Mi a betegszállításban vagyunk jók. Több mint 18 év gyakorlata áll mögöttünk. Folyamatosan keressük a rendszerben lévő tartalékokat, gazdálkodásunkat fejlesztjük, a fuvarszervezéshez és betegszállításhoz a legmodernebb technológiákat is alkalmazzuk, az irányításhoz a legkorszerűbb informatikai háttérrel, GPS nyomkövetővel vagyunk szervezettek és hatékonyak, így lehetséges a fennmaradásunk – mondta. Ezzel arra a kérdésre is válaszolt: miként lehetséges, hogy változatlan finanszírozás és a növekvő üzemanyag­árak mellett új gépkocsikat tudnak rendszerbe állítani.

– Az elmúlt évek történései azt mutatják, hogy a szétválasztás a tovább növekvő hiánytól és a mentési feladatok ellátásának veszélyeztetésétől mentette meg az Országos Mentőszolgálatot – szögezte le végül.

Szalóczi Katalin

Hatékony szervezetté

A betegszállítás és a mentés kettéválasztását előkészítő intézkedésről szóló cikkünkben a következőket írtuk: (ÉM, 2006. augusztus 2. 3. oldal.): „– Az intézkedés része annak a folyamatnak, amely az állami mentőszolgálatot egy valóban az alapfeladatára koncentráló, sürgősségi betegellátásért felelős, hatékony szervezetté alakítja – ezt Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője hozta lapunk tudomására. – Eddig az évi mintegy 2–3 millió elvégzett feladatunk több mint fele olyan, az OMSZ szakmai felkészültségét, kék lámpás, jól felszerelt autóit nem igénylő betegátszállítási feladat, például hazaszállítás, ellenőrző vizsgálatra szállítás volt, amelyet a jövőben elsősorban az ilyen feladatokra szakosodott, az OEP-pel szerződésben lévő 46 magyarországi betegszállító szervezetnek kell ellátnia.”

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában