2015.06.25. 16:39
A békéltetők a hepi endre utaznak
Borsod-Abaúj-Zemplén - Micsoda presztízse volt valaha a panaszkönyvnek, s még az átkeresztelt vásárlók könyvének is. Interjú: dr. Tulipán Péterrel, a Békéltető Testület elnökével.
Borsod-Abaúj-Zemplén - Micsoda presztízse volt valaha a panaszkönyvnek, s még az átkeresztelt vásárlók könyvének is. Interjú: dr. Tulipán Péterrel, a Békéltető Testület elnökével.Ott lógott egy madzagra kötött hegyes ceruzával minden bolt pénztára melletti falon. S ha gondunk akadt a kiszolgálással, vagy a megvásárolt termék minőségével, ezen keresztül kommunikálhattunk az üzlet felettes szervével, vagy a hatósággal. Immár több mint egy évtizede még egy újabb hivatalos lehetőséget kaptunk a fogyasztóvédelmi jogaink érvényesítésére. Ha elégedetlenek vagyunk a bolti kereskedéssel, vagy a szolgáltatóval, egy úgynevezett békéltető testület elé citálhatjuk az elkövetőket. Dr. Tulipán Péter elnök és dr. Strassburger Gyula elnökhelyettes, a B.-A.-Z. Megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Békéltető Testület tisztségviselői, évtizede gyakorolják ezt a fajta fogyasztóvédelmi eljárást.
A fogyasztók a panaszaikat írásban nyújthatják be, mellékelve az ügyre vonatkozó okirataik másolatát. A békéltető testület eljáró tanácsa a panaszban foglaltak ügyében meghallgatást tart, ahova meghívják a bepanaszolt vállalkozást is.
- Van-e értelme ezeknek a találkozóknak, ha a testület nem jogosult szankciót alkalmazni?
Dr. Tulipán Péter: A tapasztalat, az élet azt bizonyítja, hogy a kereskedők, ha nem is lelkesen, de elfogadják a meghívást. Különösen azok, akik fontosnak tartják a jó hírűket és büszkék a cégük kvalitásaira. Ők azok, akik sok esetben még saját kárukra is képesek a vásárlók teljes kártalanítására, vagy egy méltányos árengedményre, egyezségre. Ezek a békéltető tárgyalások több mint ötvenszázalékos sikerrel, hepi enddel zárulnak. A vérbeli profi kereskedők tudják, egy elégedett vevő százat csinál, míg az elégedetlen csaknem ugyanennyit képes elriasztani.
- S mit tehetnek, ha a kereskedők elutasítják a békéltetést, s még a meghallgatásra szóló meghívót is figyelmen kívül hagyják?
Dr. Tulipán Péter: Jelenleg nem sok mindent. A nem együttműködő vállalkozások nevét, székhelyét hozhatjuk nyilvánosságra. Éppen ezért hamarosan változik a törvény a fogyasztók javára. Ennek lényege, hogy ha a bepanaszolt vállalkozás nem jelenik meg az egyeztetésen, bírsággal is számolhat. Megjegyzem, ezt nem a békéltető testület s nem a kamara, hanem a fogyasztóvédelmi hatóság szabhatja majd ki az általunk előterjesztett jelzés alapján. Remélem, ezzel az újabb jogkörrel nagyot lendítünk a fogyasztóvédelem hatékonyságán.
- Felmerül-e a fogyasztónak a békéltetéssel kapcsolatban költsége?
Dr. Tulipán Péter: A békéltetés teljesen ingyenes, tehát sem illetéket, sem egyéb díjat vagy költséget nem kell a fogyasztónak fizetnie.
- Mi történik akkor, ha a felek nem tudnak megegyezésre jutni?
Dr. Tulipán Péter: A békéltető testület eljáró tanácsa ajánlást hozhat, melyben javaslatot tesz a jogvita rendezésére, ez azonban nem kötelező. Ha a vállalkozás ennek az ajánlásnak önként nem tesz eleget, a fogyasztó közvetlenül a vállalkozás elleni perben érvényesítheti igényét.
ÉM-SZI