2015.06.24. 17:07
A Mezőzombor-Sátoraljaújhely 45 kilométeres vasútvonal teljes villamosítása 2016-ban elkezdődik és 2017-18-ban befejeződik
Végre megszületett a közel egy évtizede várt döntés a Zemplént átszelő vasútvonal teljes villamosításáról. Ez derül ki abból az Országgyűlésben, a 2015. június 22-ei ülésnapon elhangzott szóbeli kérdésből, amit Dr. Hörcsik Richárd Abaúj-Zemplén országgyűlési képviselője tett fel Tasó Lászlónak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkárának.
Végre megszületett a közel egy évtizede várt döntés a Zemplént átszelő vasútvonal teljes villamosításáról. Ez derül ki abból az Országgyűlésben, a 2015. június 22-ei ülésnapon elhangzott szóbeli kérdésből, amit Dr. Hörcsik Richárd Abaúj-Zemplén országgyűlési képviselője tett fel Tasó Lászlónak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkárának.
DR. HÖRCSIK RICHÁRD (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Kandó Kálmán száz évvel ezelőtti felfedezését sikeresen ültették át az elmúlt XX. század során a MÁV szakemberei a gyakorlatba, azonban az ezredfordulóra a MÁV hálózatán mintha megtorpant volna a villamosításnak ez a dinamikája. Pedig nagy szükség lenne a fejlesztés folytatására. Hiszen a vasúti törzshálózat közel 10 százaléka még mindig dízelvontatással járható. Ebbe a 10 százalékba tartozik a 45 kilométer hosszú Mezőzombor-Sátoraljaújhely- vonal is, melynek villamosítása mellett nemcsak a vontatási költségekből eredő megtakarítás szól, például a dízelmozdonyok 45 kilométert tesznek meg Miskolctól a felsővezeték alatt feleslegesen azért, hogy a villamosítatlan szakaszra jussanak.
Tisztelt Államtitkár Úr! Zemplén és térsége régóta várja a villamosítást. A korábbi szocialista kormányok alatt többször kaptak a választók mindenféle ígérgetést, azonban nemcsak a villamosítás maradt el, hanem a vonal állapota is jelentősen leromlott. Ezért is nagy öröm volt számunkra, hogy az elmúlt évben végre elindulhatott a vonalszakasz rendbetétele, de úgy érzem, hogy valódi eredményt csak akkor tudunk felmutatni, ha a teljes villamosítás megtörténik, mert enélkül a Tokaj-Hegyaljára vonatkozó fejlesztések nem lehetnek teljes értékűek. Mivel az Unió eddig sajnos nem támogatta, nem finanszírozta ezt a projektet, ezért köszönhetően a kormánynak, belső forrásokból, a MÁV belső forrásainak az átcsoportosításával ma már Tolcsváig, remélhetőleg a nyár végéig sikerül felújítani a pályatestet. De a kérdés az, hogy vajon lesz-e folytatás.
Tisztelt Államtitkár Úr! Vajon a most megnyíló 2014-20-as uniós forrásokban, az úgynevezett integrált közlekedési fejlesztési operatív programban lesz-e lehetőség a villamosításra? Ha igen, akkor mikor kezdődhet el és mikorra várható annak a befejezése? Várom megtisztelő válaszát. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A választ Tasó László államtitkár úrtól fogjuk hallani. Parancsoljon, államtitkár úr!
TASÓ LÁSZLÓ nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A 2014-ben indult uniós költségvetési időszak egyik nagy nyertese mindenképpen a vasúti fejlesztések területe lesz. A kormány tervei szerint a nagyprojektek közül nagyon sokat kiválasztva, mintegy 800 kilométernyi vasúti szakasz újulhat meg. Ennek keretében valósul meg többek között a Budapest-Rákostól Miskolcon át Nyíregyházáig tartó vasúti fővonal és az ehhez csatlakozó, kapcsolódó Mezőzombor-Sátoraljaújhely törzshálózati vonalszakasz felújítása is.
Képviselő úr kitartó munkájának köszönhetően is ez a vonal része annak a középtávú tervnek, amelynek során 450 kilométernyi villamosítási program kerül végrehajtásra. Az átállás a dízelvontatásról a villamos vontatásra nagyon nagy segítséget jelent a fenntartási költségek világában, hiszen több mint 50 százalékos megtakarítást lehet elérni ezzel a módszerrel. A beruházás tervezési időszaka befejeződött. Tisztelettel jelentem, hogy miniszter úr, Seszták Miklós elrendelte a NIF Zrt. felé a projekt végrehajtását. A vonalszakasz felújítása hazai forrásból már jelenleg is zajlik, körülbelül kettő évet vesz igénybe a villamosítás további folytatása és a projekt befejezése.
Azért kezdeményeztük a korábbi hónapokban, és a múlt hét előtti napokban, (június) 9-én elfogadásra is került egy gyorsító csomag, amely segítségével az előkészítés is gyorsabb és rövidebb lesz, és a kivitelezésben is hasonlóan számíthatunk a rövidülésre. Tehát az a lényege, hogy 2016-ban hozzákezdünk, és 2017-18-ban mindenképpen befejezzük a Mezőzombor-Sátoraljaújhely közötti 45 kilométeres vasútvonal villamosítását. Tehát a másik nagy nyertesek a zempléniek és a térség lakói lesznek. Sok sikert kívánok és jó munkát nekik! (Taps a kormánypártok soraiban.)