2016.04.07. 10:10
Harc a kátyúkkal: mindenki mondja, hol van gond, de a lehetőség véges…
Miskolc - „Milyen technológiát használnak? Milyen technológiával dolgoznak?” Ezekkel a kérdésekkel nyitottunk a Magyar Közút és a miskolci önkormányzat felé, amikor a kátyúhelyzetről érdeklődtünk.
Miskolc - „Milyen technológiát használnak? Milyen technológiával dolgoznak?” Ezekkel a kérdésekkel nyitottunk a Magyar Közút és a miskolci önkormányzat felé, amikor a kátyúhelyzetről érdeklődtünk.
Hideget vagy meleget
– Az önkormányzati kezelésű utak javítására háromféle, időszaktól és hőmérséklettől függő technológiát alkalmaznak – válaszolta Pásztor Imre, a Miskolc Holding kommunikációs és PR-vezetője. – Téli időszakban sor kerülhet hidegaszfalt bedolgozására. Ez előre gyártott és csomagolt hidegaszfalt, amelyet beletesznek a kátyúba és az a forgalom hatására tömörödik.
A Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. saját aszfalt-újrahasznosító gépével végez az őszi és tavaszi időszakban melegaszfaltozást. Ilyenkor még az aszfaltkeverő telepek nincsenek nyitva, így sokan, akik nem rendelkeznek ilyen géppel, nem tudnak ebben az időszakban melegaszfaltozást végezni, amely tartósabb, mint a hidegaszfalt.
Ennél a technológiánál a nyáron kibontott aszfalttörmeléket betárazzák az őszi-tavaszi időszakra, majd felhasználás előtt adalékanyagok hozzáadása útján állítanak elő melegaszfaltot, amelyet a kátyúk megszüntetésére használnak.
Van garancia
Felmerül kérdésként: Van-e garancia a kátyúra?
– A vállalkozó a szerződés hibátlan teljesítésének biztosítására, az elvégzett munkára 12 hónap általános jótállást vállal – tudatta Pásztor Imre. – A megrendelői igények biztosítására a kivitelező jól teljesítési – jótállási – biztosíték szolgáltatására is köteles bankgarancia formájában a jótállás időszakában. A jól teljesítési biztosíték mértéke a nettó ellenszolgáltatás 3–5 százaléka.
Sokan tapasztalják, hogy rosszabbak az utak itthon, mint például Ausztriában vagy éppen Lengyelországban. Pásztor Imre szerint erre az tud hiteles választ adni, aki olyan szinten ismeri az említett országok úthálózatát, mint „mi a miskolcit”.
– Miskolcon a Városgazda útellenőre folyamatosan ellenőrzi az önkormányzati utak minőségét, de kapunk és várunk jelzéseket a lakosságtól, a rendőrségtől és az MVK Zrt. buszsofőrjeitől is – mondta a Miskolc Holding kommunikációs vezetője. – Azt lehet elmondani, hogy az ellenőrzéseknek, a bejelentéseknek és lehetőségeinknek megfelelően igyekszünk rendben tartani Miskolc önkormányzati úthálózatát.
A Magyar Közút oldalzártánkig nem küldte el válaszait, amint megérkezik, közreadjuk azt.
Tavaly több 100 helyszínen
„Az aktuális kátyúzásokról naprakész tájékoztatást adtunk tavaly és ezt tesszük idén is. Számszerűsítve tavalyi teljesítményünket: 2015-ben saját kivitelezésben 215 helyszínen, alvállalkozói teljesítéssel nagy volumenű kátyúzást 127 helyszínen végeztünk” – tudtuk meg Pásztor Imrétől.
Nyári technológia
A nyári nagy volumenű technológiára jellemző, hogy keverőtelepek által előállított melegaszfaltot használnak, a kátyú körbevágása, bontása és tisztítása, majd emulziószórás után töltik ki vele a kátyút, az egészet pedig vibróhengerrel tömörítik.
Ez a leggödrösebb út?
Egyre több olvasónk ragad tollat és írja meg lapunknak, hogy melyik úttal vannak gondok a kátyúk miatt. A legfrissebb levél oldalzártánk idején érkezett, ezt adjuk most közre:
„A legkátyúsabb út címre nyugodtan pályázhat az Erdőbénye–Aranyospuszta közötti Aranyos-völgyi szakasz. Ha azokat a kátyúkat beültettük volna, már rég botanikus kert lenne a völgyben. Igaz, az elmúlt héten próbálták itt-ott kijavítani, nagyon kevés sikerrel. Így is katasztrófa. Napi szinten járunk dolgozni kocsival, de iskolabusz és Volán busz is jár itt!
A másik katasztrofális útszakasz a Sima–Baskó közötti út. Na, az is megérne egy történetet. Akik ezen útszakaszokon közlekedünk, havonta keressük fel az autószerelőt kisebb-nagyobb problémával. Megérdemelnék a közútkezelők, hogy ezeket a károkat rájuk verjük!”
- ÉM-JLI -
Olvasóink Zemplénben is panaszkodnak a sok kátyúra
Miskolc - Továbbra is jönnek olvasóink e-mailjei annak kapcsán, hogy kértük: készítsük el közösen megyénk kátyútérképét!
Már jelentkeznek is a kátyútérképre
Miskolc - Olvasóinkat arra kértük, segítsenek nekünk, hogy elkészüljön a megyei kátyútérkép. Annak ellenére, hogy az önkormányzatok és a Magyar Közút is jelentős összegeket költ évről évre ezen úthibák eltüntetésére, a helyzet nem javul.
Hiába foltozzák, már az sem segít
Miskolc - Arra kértünk olvasóinkat: írják meg nekünk, hogy hol van komoly kátyúveszély.
A tutit keresve
Ez a kátyú téma olyan, mint a tavasz: mindig eljön, beköszönt. Annyi különbséggel mindenképpen, hogy a tavaszt március közepén már várom, míg a kátyúkat hanyagolnám. Leginkább az autóm, amikor ismeretlenebb helyen esőben autózva belerongyolok, mert hiába figyelek és kerülgetem a több helyen tankcsapdának látszó gödröket, nem adja ki… Az azért ideg, ami ugye nem jó az egészségnek. Juhász-Léhi István jegyzete.
Készítsük el együtt a megyei kátyútérképet!
Miskolc - „Kátyú és veszélyes aszfaltdarab a tapolcai elágazásnál.” Egy cím az elmúlt időszakból.