2016.07.06. 10:41
Egyre népszerűbb vidéken a közösségi kerékpáros közlekedés
Budapest - Egyre népszerűbb vidéken a közösségi kerékpáros közlekedés, a legrégebbi az esztergomi, a legnagyobb pedig Győrben működik, de a kölcsönzési díjak, a hozzáférési lehetőségek és az informatikai rendszerek országszerte különböznek - derül ki az MTI összeállításából.
Budapest - Egyre népszerűbb vidéken a közösségi kerékpáros közlekedés, a legrégebbi az esztergomi, a legnagyobb pedig Győrben működik, de a kölcsönzési díjak, a hozzáférési lehetőségek és az informatikai rendszerek országszerte különböznek - derül ki az MTI összeállításából.
Magyarország első közbringarendszerét 2013-ban Esztergomban adta át a városban működő, kerékpárokat gyártó Neuzer Kft., mintegy 50 millió forintos beruházással. A társaság rendszereit használják Győrben, Hévízen, Nagykanizsán, Miskolcon jelenleg zajlik a próbaüzem, a Neuzer Kft. Szegedre és Debrecenbe is szállított kerékpárokat. Az esztergomi 9 dokkoló 93 kerékpárját naponta átlagosan 30-szor kölcsönzik ki. Az esztergomiak az 1600 forintos kártya kiváltásával naponta kétszer ingyen vehetik igénybe a kerékpárokat. A turisták interneten kapnak kódot a kölcsönzéshez, díja félóránként 200 forint.
Az egyedi tervezésű kerékpárok alkatrészei nem szabványosak, ezért értéktelenek a piacon. Az első és hátsó sárvédő nagy felületét reklámhordozóként értékesítik, ami az esztergomi lakosok ingyenes használatának díját fedezi. Az EBI kiépítéséhez az önkormányzat biztosította a dokkolók területét, a teljes rendszert Magyarország legnagyobb kerékpárgyárként a Neuzer Kft. működteti.
Népszerű Győrben a tavaly szeptember óta működő közösségi kerékpárrendszer, a GyőrBike, amely a vidéki városok közül a legtöbb, 180 bicikliből áll. A tavaly 125 millió forintból, száz százalékban európai uniós forrásból kialakított rendszert naponta átlagosan 140-en használják. A felhasználók 90 százaléka bérletes, a célközönség 14 év feletti és egyetemista. Az egymástól 3-4 percnyi sétára lévő 23 kölcsönzőt idén további 4-gyel bővítik.
Kaposváron 2015 őszén, az országban elsőként vált lehetővé elektromos rásegítéssel rendelkező kerékpárok és rollerek bérlése. A Kaposvári tekergő névre keresztelt, 50 millió forintból kiépített közösségi bringarendszer 3 belvárosi és 1, a Deseda tónál lévő dokkoló állomásán 34 biciklit és 6 rollert helyeztek el, használatukhoz a Tourinform irodában kiváltható kártya szükséges. Az éves bérleti díj Kaposvár kártyával 3650 forint, anélkül 4500 forint, a városba látogató turistáknak 15 ezer forint kaució mellett 1500 forintba kerül az egyszeri 3 órás használati díj. Idén eddig több száz kártyát adtak ki, a kölcsönzés iránt tavasztól nő igazán az érdeklődés.
Zala megyében Hévízen 2014-ben indult el a HeBi névre keresztelt közösségi kerékpárrendszer, ami rövid idő alatt a helyben élők és az ide látogató turisták körében is kedveltté vált. Az önkormányzat 90 millió forintos fejlesztése horvát-magyar projekt keretében, 95 százalékos európai uniós finanszírozással valósult meg. A város 4 pontján alakítottak ki dokkoló állomásokat, és 30, GPS-jeladóval felszerelt kerékpárt állítottak üzembe. A vendégek mindössze 1000 forint kaució ellenében válthatják ki a kölcsönzéshez szükséges plasztikkártyát. Tavaly összesen 1300 kártyát vásároltak a helyiek és a turisták, és mintegy 9000 alkalommal vették igénybe a bicikliket.
Nagykanizsán még csak két hónapja üzemel a 85 millió forintos, száz százalékban uniós finanszírozású biciklikölcsönző hálózat, 10 dokkoló állomáson 80 kerékpárt lehet igénybe venni viszonylag magas, 30 ezer forintos kaucióért. A tervek szerint a díjakon, és a dokkoló állomások helyszínein is változtatnának, hogy vonzóbb legyen ez a közlekedési forma.
A Debreceni Egyetem (DE) hallgatói önkormányzata által 35 millió forint saját tőkéből megvalósított kerékpárkölcsönző rendszer a magyar felsőoktatásban, és Kelet-Közép-Európában is egyedülálló. Az Egyetem téri, a Kassai úti és a Böszörményi úti campusokon, valamint az Auguszta klinikai telepen 4 dokkoló állomáson 90, GPS-nyomkövetővel ellátott egyetemi kerékpár áll március 30-tól a hallgatók és az oktatók rendelkezésére, hogy gyorsan és környezetbarát módon közlekedhessenek az egyetemi helyszínek között. Legközelebb a padovai egyetemen működik a debrecenihez hasonló egyetemi kerékpárkölcsönző rendszer. A kerékpárrendszer 1,5 év alatt épült ki, az egyetem a jövőben bővíteni tervezi, a Református Hittudományi Egyetemet is bekapcsolva az elérhető útvonalakba.
Békés megyében Békéscsabán a Körösök Völgye Natúrpark Egyesület tervezi a közösségi kerékpárrendszer kialakítását. A gyulai önkormányzat májusban adott be az uniós Terület- és Településfejlesztési Operatív Programba (TOP), az úgynevezett zöldváros kialakítás felhívásra 500 millió forintos pályázatot, amelyből egyebek mellett kiépítenének egy 50 kerékpárból álló, a budapestihez hasonló közösségi kerékpárkölcsönző-rendszert.
A magyar fejlesztésű és gyártású Gepida és a Velotrack sikeres fejlesztési és együttműködési munkájának eredményeként elindult az első e-bike bérbringa rendszer a Balaton körül. A Gepida kerékpárokba szerelt Velotrack rendszer szolgáltatja a Vodafone M2M technológiáját használva a kerékpárok mindenkori pozícióját, használati és bérbeadási adatait az e-bike flotta tulajdonosa és üzemeltetője számára. Ezeket a kerékpárokat 6 állomáson lehet bérbe venni a Balaton körül, illetve a Velencei tónál Gárdonyban is.
- MTI -