2016.08.13. 08:19
Csak vágyálom a szupervasút Miskolc és Budapest között?
Borsod-Abaúj-Zemplén - A mostani rekonstrukció révén a 120 kilométeres óránkénti sebesség elérése a cél.
Borsod-Abaúj-Zemplén - A mostani rekonstrukció révén a 120 kilométeres óránkénti sebesség elérése a cél.
Az ország egyik legnagyobb forgalmát lebonyolító Budapest–Miskolc vasúti fővonal műszaki állapota hosszú esztendők óta közbeszéd tárgya. Egyik felől, mert egyre több a toldozni-foldozni való a vágányokon és a műszaki berendezéseken – a visontai erőmű és Bükkábrány közötti szakaszon például a folyamatos szénszállítás hagyott nyomokat –, másik felől, mert egyre nagyobb az igény, hogy olyan sebességű szerelvények (160–180 kilométeres óránként) járhassanak a vonalon, amelyek már megfelelnek a XXI. század utazási igényeinek.
Igény a sebességre
Esztendőkkel ezelőtt készültek is olyan tervek, amelyek egy ilyen „szupervasút” kialakításának lehetőségéről szóltak több száz milliárd forint értékben. Ilyen sebességénél ugyanis teherbíróbb pályára van szükség, és lényegében másképp kell kialakítani a közúti átjárási lehetőségeket és az állomásokat is.
Arról volt szó, hogy az uniós ciklus közösségi pénzeiből ennek a nagyberuházásnak a végrehajtására is lenne keret. Azóta azonban csönd van az ominózus vasúti fejlesztés körül, amely kétségtelenül grandiózus lenne és hatalmas összegeket emésztene fel.
Közben azonban a fővárost Miskolccal összekötő vasútvonal Mezőkeresztes és Mezőnyárád közötti szakaszán – ahol az utóbbi években több helyen sebességkorlátozást kellett bevezetni a pálya hibái miatt – tavaly megkezdődött egy rekonstrukciós program.
Teljes felújítás
A tavaly júliusban beindult korszerűsítés révén sikerült felszámolni az úgynevezett lassújeleket, ezáltal javult a menetrendszerűség és a szolgáltatás színvonala. A beruházás keretében mintegy 42 kilométeren a jobb vágány nyíltvonali szakaszait újították fel. Vasúti gépláncok segítségével megtörtént az alépítmény megerősítése és a felépítmény cseréje. Elvégezték a hidak szigetelését, és megjavították a vízelvezetést. A program része a leromlott állapotú felsővezeték-tartó oszlopok cseréje, az útátjárók burkolatának felújítása.
A megállóhelyeken a Budapest–Miskolc irányú, jobb oldali vágány melletti peronokat újjáépítik, és a forgalombiztonság növelése érdekében megtörténik a biztosítóberendezési kábelek cseréje is.
A munkálatok befejezése után Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között a jobb vágányon, a teljes szakaszon óránkénti 120 kilométeres sebességgel haladhatnak a vonatok.
A projekt ebben az évben az állomási vágányok, az utasperonok és a váltók felújításával folytatódik.
A technológiáról
A 14 milliárd forintba kerülő kivitelezés 85 százalékban európai uniós, 15 százalékban hazai forrásból valósul meg a Közlekedés Operatív Program keretében.
Korszerű technológiával
A mostani átépítés során alkalmazott modern nagygépes ipari technológia legnagyobb előnye az volt a hagyományos földmunkás technológiához képest, hogy mindössze fele annyi ideig volt szükséges vágányzárat tartani az érintett szakaszokon, tehát a vonatforgalom minimális akadályozása és a menetrend módosítása mellett volt elvégezhető a teljes pályafelújítás.
Decemberben derül ki, milyen lesz a Budapest-Miskolc menetrend
Budapest, Miskolc - „Meglehetősen kontár módon terveznék át a Budapest–Miskolc vasútvonal menetrendjét” – állítja egy elemzés.