2016.09.16. 16:39
CineFest - Soul Exodus: Identitáskeresés és klezmermuzsika
Miskolc - Akik lemaradtak a szerdai vetítésről, péntek délután premier előtt még megnézhetik a Soul Exodus című filmet.
Miskolc - Akik lemaradtak a szerdai vetítésről, péntek délután premier előtt még megnézhetik a Soul Exodus című filmet.
A szerdai miskolci közönség jól, várakozásaimon felül fogadta a filmet – nyilatkozta lapunknak Bereczki Csaba, a film rendezője annak kapcsán, hogy szerdán a CineFest filmfesztiválon láthatta a publikum Soul Exodus című filmjét. – Nagyon nyitottak voltak, ismeretlenek gratuláltak, jó érzés volt.
Miért fontos a gyökereinket kutatni? – tettük fel a kérdést.
– Egyre aktuálisabb, hiszen a világ mindig változik. Az identitástudat nagyon fontos. Azért, hogy az ember ne vesszen el ebben a forgatagban és el tudja helyezni magát a világban. A lelki problémák is identitászavarból adódnak. Az emberek nem tudják, hogy honnan jöttek, hová mennek, miért vannak a földön. Ezért azt gondoltam, hogy a minőségi zenén át elmesélt identitástörténet fel tudja kelteni az emberek érdeklődését, mert ez mindenkit érint, aki kicsit is szokott magával beszélgetni.
A néplélekből jön
A film hősei megérthetik-e például a XX. századot? Bereczki Csaba úgy látja, hogy igen. A főhősök, a Brothers Nazaroff nevű, tradicionális klezmerzenét játszó alkalmi formáció tagjai – Michael Alpert, Dan Kahn, Psoy Korolenko, Bob Cohen, Jake Shulman-Ment – elismert amerikai és orosz zenészek, akik a világ különböző városaiból származnak: New Yorkból, Párizsból, Berlinből, Moszkvából és Budapestről. Nekik is fontos volt, hogy saját magukat is megismerve ráleljenek szüleik és nagyszüleik múltján keresztül a zenéjükben rejlő titkokra, gyökereikre, zsidóságukra.
– Nem tudom, milyen lett a film, hiszen nem tudja megítélni az ember a saját munkáját ilyen gyorsan, de abban biztos vagyok, hogy olyan témára tapintok rá, amiben kivétel nélkül mindenki érintett lehet – tette hozzá a rendező, aki elmondta azt is, hogy minden filmjében a zenén keresztül mesél.
– A tradicionális zenék azért fontosak, mert az a néplélekből jön. Annak a gyökere ugyanolyan tiszta, mint egy embernek az eredete. Most értettem meg 50 évesen, hogy Kodály Zoltán mire gondolt azzal, hogy „csak tiszta forrásból”. Ez a lényeg. Amióta filmmel foglalkozom, rájöttem, hogy a zene a legtisztább érzelmi kifejezése bárminek. Örömnek, fájdalomnak, bárminek. Ahol nem kell magyarázkodni, ám mindezt jól kell tudni használni.
A film moziban is látható majd, december 16-ától.
ÉM-JLI