2017.01.26. 09:12
Egy nem várt útakadály ellehetetlenítheti a munkát
Borsod-Abaúj-Zemplén - „Ha vannak hóátfúvásos szakaszok B.-A.-Z. megyében, miért nem tesznek ki hófogókat?” Ilyen kérdést is megfogalmaztak olvasóink a múlt heti hóátfúvás kapcsán, lapunk pedig „tovább kérdezett”.
Borsod-Abaúj-Zemplén - „Ha vannak hóátfúvásos szakaszok B.-A.-Z. megyében, miért nem tesznek ki hófogókat?” Ilyen kérdést is megfogalmaztak olvasóink a múlt heti hóátfúvás kapcsán, lapunk pedig „tovább kérdezett”.
– Ahhoz, hogy egy útszakasz esetében hófúvásról beszéljünk, megfelelő mennyiségű és állapotú hónak, kellő erősségű, az útszakasz tengelyére közel merőleges szélnek (a hó állapotától függ, de 20 km/h-nál erősebb), valamint kellő nagyságú hógyűjtő területnek egyidejűleg szükséges teljesülniük – válaszolta kérdésünkre Velkei Lilla, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője. – Az utak mentén elhelyezett hófogó hálók, rácsok az esetlegesen kialakult hófúvások enyhítésére nyújtanak segítséget, teljes körű kiküszöbölésére sajnos nem.
Hóátfúvásban az összes munkagép dolgozik. Velkei Lilla
A megye úthálózatán nem mellékesen összesen 31 200 méter hosszan állított fel a Magyar Közút mobil hóvédművet a téli időszakot megelőzően. Ezek főként a forgalmasabb közutakon, az előző évek tapasztalatai alapján meghatározott hófúvásveszélyes szakaszok mentén kerültek kihelyezésre. A megye hófúvásveszélyes szakaszairól nagy általánosságban elmondható, hogy főként a Hernád völgyében és a dél-borsodi területeken az uralkodó szélirányra (É-ÉK-i) merőleges tájolású (K-Ny-i) országos közutakat érinti.
Kérdésünkre, hogy mennyi gép és ember dolgozik – mára: dolgozott – a megoldáson, úgy felelt Velkei Lilla, hogy „ha hóátfúvás van, akkor az érintett mérnökségeink összes bevethető munkagépe a hófúvással érintett utak járhatóságának fenntartásán dolgozik”.
– Ez folyamatos, oda-vissza hóekézést és az utak hómarókkal történő kiszélesítését jelenti – tudtuk meg. – A lezárt útszakaszok hómarókkal történő járhatóvá tételét megkezdik, azonban a forgalom előtti megnyitásuk csak a szél csendesedése, elállása után kivitelezhető. Hóátfúvás esetén közel 50 munkagép teljesít szolgálatot a megye országos közúthálózatán. A kombinált hóeltakarító gépeink jellemzően egyfősek, míg hómaró gépeinken 2 fő kezelőszemélyzet együttes ott tartózkodását teszik lehetővé.
Mi okozhat gondot?
Igyekeztünk megtudni azt is, „mi a legnagyobb gond ilyenkor”. Mint az kiderült, a hófúvással érintett útszakaszok takarítása eleinte tartható folyamatos hóekézéssel. Egy útszakasz „elesésének” legjellemzőbb oka ilyenkor, hogy egy nem várt forgalmi akadály (pl. árokba hajtott teherautó) hosszú időre ellehetetlenítheti a hóeltakarító gép munkáját, mely idő alatt (a folyamatos hófúvás következtében) az érintett útszakasz járhatatlanná válik.
– Nehezíti a hóeltakarítási munkákat továbbá, hogy a hófúvással érintett útszakaszokon a sózás inkább ront a helyzeten, mint segít, mivel a burkolatra folyamatosan érkező hószemeket a só megolvaszthatja, majd az erős szél és a hideg burkolat miatt az ráfagyhat az úttestre – jelentette ki Velkei Lilla, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője. – Ilyen esetben zúzalék kiszórásával próbáljuk a lefagyott útszakaszok síkosságmentesítését elvégezni, de a viharos erejű szél a kiszórt zúzalékot is rövid időn belül lehordhatja a burkolatról.
A Magyar Közút arra kéri az autósokat, hogy hófúvással érintett útszakaszokon a sebességüket mérsékelve közlekedjenek, és a lezárt útszakaszokra semmi esetre se kíséreljék meg a behajtást.
Több hófogó, kevesebb hóátfúvás? Kíváncsiak vagyunk, így van-e…
Borsod-Abaúj-Zemlén - A hófúvások elleni hatékony védekezés hóvédő erdősávokkal lehetséges.