2017.03.12. 14:34
Fogyasztóvédelem: segít a békéltető testület
Miskolc - Egyre több fogyasztóvédelmi vitát oldanak meg.
Miskolc - Egyre több fogyasztóvédelmi vitát oldanak meg.
Sokan még mindig nem tudják, pedig nagy segítség a helyi kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület a fogyasztóvédelmi vitás ügyekben.
Az 1997-es fogyasztóvédelmi törvény egyik fejezete rendelkezik a békéltető testületekről. 2000-ben indultak el a nyugat-európai pozitív példák hatására a megyékben a testületek, kifejezetten fogyasztóvédelmi ügyekkel foglalkoznak, nem hatóságként, hanem ingyenes egyeztetőfórumként. A céljuk, hogy egyezséget hozzanak létre a panaszos és a vállalkozás között.
Írásbeli kérelem
– Mindenkinek érdemes a testülethez fordulni, ha helyben nem tudja elintézni a panaszát, ez pedig fontos kitétel! Akkor fordulhatnak hozzánk a panaszosok, ha igazolni tudják, hogy megkísérelték rendezni a problémát, de nem sikerült. A vállalkozásoknak is az az érdeke, hogy ne legyen sok elégedetlen fogyasztó és megoldódjanak az ügyek, így azt tapasztaljuk, hogy egyre szívesebben vesznek ők is részt az eljárásunkban. Az is lényeges szempont, hogy ezzel például elkerülhető egy bírósági eljárás – magyarázza dr. Strassburger Gyula, a BOKIK mellett működő Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Békéltető Testület elnökhelyettese.
Az eljárás megindításához írásbeli kérelemre van szükség, amelyet a Szentpáli utca 1. szám alatti, a kamara épületében működő ügyfélszolgálatra lehet személyesen vagy postán eljuttatni. Minden iratot fénymásolatban csatolni kell. Az iratot kiküldik a vállalkozásnak, akinek kötelező válaszolnia rá. Ha egyszerűbb ügyről van szó, akkor írásos határozatot hoz a testület, ha bonyolultabb, akkor szerveznek egy megbeszélést.
Kötelező részvétel
A tavalyi törvénymódosítás után annak a vállalkozásnak, akinek telephelye van a megyében, már kötelező megjelennie az egyeztetésen, ha nem teszi, bírságra számíthat a fogyasztóvédelmi hatóságtól. A törvénymódosítás a párbeszédet igyekszik erősíteni.
– A legpozitívabb eset, hogy sikerül az egyeztetés alapján egyességre jutni, ezt a testület írásba foglalja, és ezzel megoldódhat az ügy. Ha nem sikerül egyezségre jutni, akkor ajánlást hoz a testület arra nézve, hogyan lehetne rendezni az esetet. Vannak sajnos olyan esetek is, amikor bizonyítási eljárásra, szakértőre lenne szükség, amit a testület nem tehet meg, így az érintetteknek vagy a mi határozatunk nélkül kell megegyezni, vagy bírósághoz fordulhatnak. A békéltető testület egy szűrőszerepet lát el, nem biztos, hogy meg tudjuk oldani a problémát, de az esetek nagy részében azért ez sikerül. Az ajánlásaink nagy része is érvényesül, elfogadják végül az érintett felek, és így tud megoldódni az ügyük, tehát elmondhatjuk, hogy az esetek döntő többségében segíteni tudunk – teszi hozzá dr. Strassburger Gyula.
Egyre többen keresik őket, évente félezer feletti jelenleg az egy évben eléjük kerülő ügy, de ettől sokkal többen érdeklődnek a lehetőségeikről. Így kevesebb eset kerül bíróság elé, és sokkal több vita rendeződik a felek megelégedettségére.
Bírósági ügyben már nem
A békéltető testület elé kerülő ügyek két-három hónapon belül megoldódhatnak. A hatóság egyedi ügyekben nem dönt, ők a vállalkozásokat szankcionálják, ha nem tartják be a törvényt. Tehát, ha valaki a saját panaszának a megoldását szeretné, akkor mindenképpen érdemes a testülethez fordulnia. Fontos tudni, hogyha valaki már bírósághoz fordult, akkor utólag nem tudja igénybe venni a testület segítségét. Ez abban az esetben is igaz, ha nem ő kezdeményezi az eljárást. Ha például valaki egy szolgáltatóval áll számlatartozási vitában, a szolgáltató pedig bead a bíróságra tartozási meghagyást, akkor a fogyasztó már nem tud a testülettől segítséget kérni.