2017.05.18. 09:04
„Nem baj, ha nem sikerült jól, az a lényeg, hogy görbüljön!”
Miskolc - A szakmai érettségi nehéz volt és meglepetésekkel tarkított, állították a szakgimnazisták.
Miskolc - A szakmai érettségi nehéz volt és meglepetésekkel tarkított, állították a szakgimnazisták.
Nem voltak túl vidámak a szakgimnazisták tegnap délelőtt, amikor kijöttek a szakmai, írásbeli érettségi vizsgáról. Mindannyian azt állították, hogy nehéz volt, és hogy kevés idő maradt a felkészülésre.
Az utolsó évben próbáltak minket felkészíteni a tanárok.- Szabó Balázs
Mint ismeretes, ettől az évtől kötelezővé tették a szakmai érettségit a szakgimnazisták számára. Hónapokkal ezelőtt tiltakoztak is emiatt a diákok a fővárosban, hiszen aki nem a középiskolában tanult szakmát akarja folytatni, annak egy plusz érettségi tárgyat kellett választania. Ráadásul a szakmai érettségi részletes követelményeit csak tavaly év végén hozták nyilvánosságra. Azonban hiába a tiltakozás, a kormány nem változtatott a szabályokon.
Meglepetések
A Miskolci SzC Andrássy Gyula szakgimnazistáival találkozunk elsőként iskolájuk előtt. Épp arról beszélgetnek, milyen meglepetések érték őket az írásbelin. Gépészetből érettségiztek, ami azért nem volt egyszerű, mert legalább 10 szakmai tantárgy anyagát kellett hozzá tudniuk. Azaz kellett volna, ha sejtették volna, hogy mire számítsanak. Szabó Balázs a legbátrabb, ő vázolja a problémákat.
– Mivel későn derültek ki a követelmények, az utolsó évben próbáltak meg felkészíteni minket erre a vizsgára a tanárok. A feladatlap tele volt számolásokkal, amit be lehetett volna gyakorolni, ha 4 évig erre készülünk. Vagy ott van a mechanika. Elsőben és másodikban tanultunk mechanikát, de idő kellett volna, hogy gyakoroljuk a feladatokat – sorolja Balázs.
A fiúcsapat egységesen állítja: azért bíznak benne, hogy a kettes meglesz. „Az a lényeg, hogy görbüljön.” Azt mondják, nem hallottak arról, hogy a budapesti diákok tiltakoztak a szakmai érettségi miatt, de „jól tették”, teszik hozzá.
Még szerencse, hogy a szóbelire legalább adtak témaköröket, így talán könnyebb lesz a felkészülés – jegyzi meg Balázs.
Sokáig nem tudták
Átellenben, a Miskolc SzC Bláthy Ottó Villamosipari Szakgimnáziumából is szállingóznak a diákok. Szerintük is nehéz volt az írásbeli, és örülnek, ha megkapják a kettest.
Vámos Achilles bevallja, nem nagyon készült a vizsgára, mert igazából ő sem tudta, hogy mire számítson.
– Nekem informatikából kellett érettségiznem, de nem hiszem, hogy ezen a pályán maradok majd – árulja el.
Barátja, Szabó Imre hozzáfűzi, az volt a baj, hogy sokáig a tanárok sem tudták, mi lesz a követelmény, ez csak valamikor év vége felé derült ki.
– A minisztérium azon is variált, hogy kötelező legyen-e az emelt szint, vagy elég a középszint. Ha emeltet kellett volna tenni, szerintem mindenkié egyes lett volna. Nekem így sem sikerült jól – értékel Imre.
Egy diákkal találkozunk csak, Orosz Péterrel, aki úgy érzi, jól ment az írásbeli. Az Andrássy diákja informatika-alapismeretekből vizsgázott.
– Nekem nem volt nehéz, mert érdekel az informatika, és folyamatosan foglalkoztam vele, de aki az utolsó hónapokban akart felkészülni, annak biztos, hogy nem volt könnyű dolga. Főleg a programozás okozhatott gondot – mondja.
Péter szerint azok különösen rosszul jártak, akik 5 éves képzésen vettek részt, mint ő is, mert őket még a régi érettségire készítették fel a középiskola első évei alatt. Számára nem nehezebb volt ez a szakmai vizsga, inkább más.
Meglesz az érettségi, aztán megyek ki Angliába. Ott fogok dolgozni és szerzek egy másik szakmát is – mondja búcsúzóul.
Kevés volt rá az idő
A szakmai érettségiről érdeklődtünk a Miskolci SzC Kandó Kálmán Szakgimnáziumában is. Baghyné Urbán Ilona iskolaigazgató lapunknak elmondta: a szaktanárok véleménye szerint az informatikai ismeretek írásbeli tartogatott meglepetéseket, és az idő is kevés volt, hiszen gondolkodtató feladatokkal is meg kellett küzdeniük a diákoknak. Nem panaszkodtak viszont a villamosipari és elektronikai ismeretek tantárgyból érettségiztető tanárok. A feladatsor első része alapvető elektronikai ismeretekből állt, a második fele szakmai jellegű volt, de megoldható.
– A diákok úgy jöttek ki az írásbeliről, hogy a kettes meglesz – jegyezte meg az igazgató.
- Hegyi Erika -