2017.07.16. 13:17
Szabadon alkothatnak a bontakozó tehetségek
Miskolc - Július 3-án újfent kitárta kapuit a Nyári Képzőművészeti Szabadiskola a Miskolci Galéria Alkotóházában.
Miskolc - Július 3-án újfent kitárta kapuit a Nyári Képzőművészeti Szabadiskola a Miskolci Galéria Alkotóházában.
Orosz Csaba képzőművész, művészetpedagógus és a Nyíregyházi Egyetem Vizuális Kultúra Intézetének adjunktusa nyolc éve az egyik vezető tanár. „Az első hét kreatív feladatokkal, grafikai technikákkal telik.
A második héten Gyenis Tibor, Munkácsy-díjas képzőművésszel tanulmányrajzokat, aktrajzokat, alakrajzokat és csendéleteket, tehát klasszikus tárgyi ábrázolásokat készítenek. Az általános iskolások aktot még nem rajzolnak, a középiskolások viszont igen, mert nekik kell a felvételihez.
Ugyanis ez a nyári iskola kicsit felvételi tréning is, hiszen az itt tanuló középiskolások nagy része a Képzőművészeti Egyetemre, a MOME-ra, a Budapesti Metropolitan Egyetemre és egyéb művészeti iskolákba jelentkezik továbbtanulni. A kisebbek pedig azért vannak itt, mert megfordult már a fejükben, hogy művészeti középiskolában tanuljanak tovább, és most próbálgatják, hogy melyek azok a technikák, amelyekre a későbbiekben specializálódhatnak” – tudtuk meg a művésztanártól.
A hokedli ábrázolása fontos a képzőművészetben." Hahn Petra
Ismerkedés
Az első nap az ismerkedés jegyében telt, de azt is kreatív módon oldották meg. Stafétarajzolás volt a feladat, ami azt takarja, hogy az egyik diák mondott egy tárgyat, fogalmat vagy jelenséget, amit le kellett rajzolni, majd mondott egyet az utána következő nebuló is, és ez így ment egészen addig, amíg mindenkire sor nem került.
Két kör után a végeredmény egy olyan rajz lett, ami akár egy vers illusztrációja is lehetne. Ezek után visszafejtették a rajzból a szavakat, és ezekből a fogalmakból közösen komponáltak egy verset, ami a Vihar címet viseli és olyan, mint egy dadaista szabadvers. Később, a vers alapján, térben készítettek egy objektet.
Ennek a feladatnak kettős szerepe volt: az egyik, hogy együtt kellett dolgozniuk egész nap, így behatóbban megismerhették egymást, a másik, hogy különböző műfajokban kicsit felszabadíthatták a gondolkodásukat.
A későbbiekben következnek majd az egyéni munkák, mint a pólótervezés, a papírmetszet-készítés, a hideg tűnyomat, a stencilezés, különböző street art munkák, tehát a különböző grafikai technikák. Ezek a produktumok a második hét végére, nyilván annak a hétnek a tanulmányrajzait is belefoglalva, egy kiállítássá állnak össze a folyosón és az első alkotóteremben.
A drapériától kicsit tartok, megrajzolásán van mit csiszolnom." Galambos Dávid
Élmények
Hahn Petra 16 éves, ez már a második nyara az alkotótáborban, ráadásul a középiskolát is a budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában végzi. „A felvételin többek között hokedlit is kellett rajzolnom, ami viccesen hangzik, pedig ez egy nagyon fontos dolog a képzőművészetben, hiszen helyes ábrázolása sokkal bonyolultabb, mint azt a laikusok hinnék.
A szabadiskolában azt szeretem, hogy sokkal kötetlenebb, mint az iskola, és sok új anyagot próbálhatok ki. Ebben az évben szeretnék rézkarcot készíteni, mert arra tavaly nem volt lehetőségem” – mesélte Petra.
Galambos Dávid Kálmán 12 éves, és első alkalommal vesz részt a szabadiskolai képzésben. Elmesélte, hogy az iskolában tagja a rajzszakkörnek, és az ottani tanára is bátorította, hogy érdemes ezzel a művészeti ággal komolyabban is foglalkoznia.
Saját bevallása szerint a csendéletek készítésében a legjobb, viszont a drapériák ábrázolásától kicsit tart, mert úgy érzi, ezen a területen még fejlődnie kell. Otthon legalább száz rajza van, és jellemzően szénceruzával, sima grafittal, pitt-tel és festékkel dolgozik. Komolyabb szobrot most készített először a csapattal, és nagyon élvezte a közös munkát.
- Novák Krisztina -