2018.02.12. 18:30
A központ üzembe helyezése óta csaknem tízmillió segélyhívást kezeltek Miskolcon
Miskolc - Különleges élmény várta a nyílt nap látogatóit, belehallgathattak a miskolci segélyhívóközpont hívásaiba.
Miskolc - Különleges élmény várta a nyílt nap látogatóit, belehallgathattak a miskolci segélyhívóközpont hívásaiba.
Egerből érkezett az első hívás, egy garázsbejárót elálltak autóval. A ház tulajdonosa nem tudott kihajtani, ezért felhívta a 112-es segélyhívót. Hívása a miskolci központban csengett ki, és gyors név-, rendszám- és címellenőrzés után a diszpécser döntött arról, hogy kiküldi a rendőrséget. Ez azonban csak egy próbahívás volt, amit Gizella kapott, aki vasárnap részt vett az Országos Rendőr-főkapitányság miskolci Hívásfogadó Központjában megrendezett nyílt napon. A miskolci központot a 112-es Egységes Európai Segélyhívó szám napja alkalmából nyitották meg.
Hazánkban két ilyen hívásközpont működik." Nánássy Miklós
– A segélyhívóközpont működtetése felelősségteljes munka, éppen ezért voltam kíváncsi arra, hogy az itt dolgozók hogyan tudnak állandó készenlétben lenni, azonnal reagálni a bejövő hívásokra – indokolta meg Gizella, hogy miért is látogatott el a nyílt napra. – Mielőtt megnézhettük az operátorok munkáját, elmagyarázták, hogyan működik a központ, és érdekes adat volt, hogy amellett, hogy sok segélykérést kell kezelniük, a hívások 70 százaléka nem rejt valós veszélyt.
Újraélesztés
Gizella az újraélesztési bemutatót is érdeklődve figyelte, de leginkább arra volt kíváncsi, hogy gyerekek esetében egy amatőr okozhat-e sérülést. A mentőorvos azonban megnyugtatta, bajt nem okozhatnak, de ha semmit nem tesznek, azzal az élethez nem adják meg az esélyt.
Azonnali döntés
„A próbahívásban annyira nem voltam rutinos, nem ment olyan gyorsan, mint az operátoroknak, de igyekeztem a számítógép által felajánlott lehetőségek közül gyorsan dönteni – mesélte. – Ebből is látszik, a diszpécsereknek milyen nehéz a munkájuk, hiszen a hívások azonnali döntést igényelnek.”
– Az Országos Rendőr-főkapitányság miskolci Hívásfogadó Központjában vasárnap a 112-es Egységes Európai Segélyhívó szám napja alkalmából rendeztünk nyílt napot – ezt már Nánássy Miklós osztályvezető mondta. – Hazánkban két központ van, a miskolci mellett Szombathelyen működik még 112. A miskolciban közép- és felsőfokú végzettséggel rendelkező munkatársak dolgoznak, akik közül többen is a magyar mellett a környező országok nyelvét is beszélik, valamint angolul és németül is tudnak. Mielőtt munkába álltak volna, egy tanfolyamon kellett részt venniük, ahol felkészítették őket a segélyhívások kezelésére.
A hívások pedig úgy működnek, hogy a hívófél az operátornak elmondja, milyen veszélyhelyzetről van szó, az operátor kérdéseket tesz fel, majd a protokoll szerint adatlapot vagy a hívást továbbítja a megfelelő egységnek, azaz a mentőknek, tűzoltóknak, rendőrségnek.
Felhasználóbarát
Nánássy Miklóstól megtudtuk, a hívásfogadó rendszer, egyre inkább felhasználóbarát, és egyre több pozitív visszajelzést kapnak a lakosságtól. Ezek ismeretében az operátorok elismerésben részesülnek, amely motiváló a számukra – fogalmazott.
Az osztályvezető adatokat is ismertetett: a miskolci 112-es központ 2014-től fogadja a hívásokat, ez alatt az idő alatt 9,6 millió hívás érkezett be hozzájuk. Ezekből a valós riasztás 1,9 millió volt, az információkérés pedig 950 ezer. Meglepő adat, de 1,4 millió esetben rögzítettek rosszindulatú hívást a központban. „Azaz 50 százalék fölötti azon segélyhívások száma, amelyek külön intézkedést nem igényeltek” – magyarázta az osztályvezető.
Izgalmas munka
„Már régóta érdekelt, hogyan működik ez a központ, izgalmas munkának tűnik a számomra – mondta Szűcs Katalin. – Elhoztam az unokámat is, persze őt inkább a mentősök munkája nyűgözte le, meg az, hogy megnézhette a mentőautót az udvaron.”
Szirénázó tűzoltóautó
Újraélesztési bemutató megtekintése és oktatása is szerepelt a vasárnapi programban, miközben a hívásfogadó központ előtt rendőr, mentő és tűzoltó autókkal ismerkedhettek a látogatók.
„A tűzoltóautó minden kisfiú álma, ezért is hoztam el az unokámat megnézni. Ha szirénázó autót hall, azonnal utánafordul, játékboltban is mindig azt kér, itt is tetszett neki” – mondta Kálmán, aki ötéves unokájával érkezett a nyílt napra.
- N. Szántó Rita -