2019.05.17. 09:00
Húsztonnástól mentes övezet lesz a 35-ösön
Részsikerrel járt a sajószögediek évek óta tartó tiltakozása a kamionforgalom ellen.
Meghallották a tiltakozók hangját: valami elindult
Fotó: Ádám János
Néhány nappal ezelőtt három nagyon fontos közlekedési infrastrukturális beruházás megkezdését jelentették be a megyében. Közülük kettő két olyan utat – a 26-ost és a 37-est – érint, amelyek folyamatosan gyarapodó forgalmuk, az érintett településeken élők panaszai és az egyre gyakoribb balesetek révén rendszeresen szerepelnek a híradásokban.
„A több mint két éve tartó egyeztetés eredményeként – a térség országgyűlési képviselőinek hathatós közreműködésével – hamarosan 20 tonnás gépjárműmentes övezetet alakítanak ki a térségben, amelynek Sajószöged is részét képezi” – tájékoztatta a 35-ös út mentén lévő település lakosságát dr. Gulyás Mihály polgármester. Mint elmondta, erről csütörtökön kapott tájékoztatást a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatójától. A kamionok, nehézgépjárművek áthaladásának tiltásáról szóló intézkedést – a tervek szerint – június 1-jétől vezetik be.
Bár sokakban kétely fogalmazódik meg a tiltás eredményességével kapcsolatban, mindenképpen igazi sikerként könyvelhetik el a sajószögediek, akik hosszú esztendők óta naponta megszenvedik a településen áthaladó kamionforgalom minden ártalmát: a rezgéstől a balesetveszélyig.
Ezt ígérik
Mintegy 37 milliárd forintból, 19 kilométeren át négysávúsítják a 37-es utat a gesztelyi elágazástól kezdve egészen az első szerencsi körforgalomig. A bejelentés szerint megépülhet a 26-os út Sajószentpétert és Kazincbarcikát elkerülő szakasza is. Ez az út a Sajószentpéter előtti, már meglévő körforgalomtól indul majd, és a múcsonyi benzinkútnál fog befejeződni. Összesen mintegy 15 kilométernyi új utat jelent, és 6 hidat, valamint 3 új csomópontot fognak majd megépíteni összesen valamivel több mint 25 milliárd forintért.
Ami a kétkedők ellenérzéseit táplálja, hogy mindkét esetben olyan útépítésekről van szó, amelyek – nem túlzás állítani – a rendszerváltásig vagy azelőttig visszanyúló problémát hivatottak megoldani. Mindezt olyan helyzetben, amikor ugrásszerűen nő a hazai utakon fotó gépjárművek száma.
A 37-es út négysávúsításának szükségességét nem is vonja senki kétségbe, a hatalmas forgalom levezetésére ez a megoldás a legalkalmasabb egészen Sárospatakig vagy az országhatárig. Az utóbbi két évtizeden szinte minden fejlesztési koncepció gyártásakor előjött ennek szükségessége, az ígértek nem is szűkölködtek, de a megvalósítás elmaradt. Mindössze az arnóti körforgalomtól a gesztelyiig sikerült a négysávúsítás. Most pedig Szerencsig folytatódhat a projekt.
Nagyobb a gond a 26-oson, ahol – az útépítések korábbi sajátosságainak megfelelően – településeken halad át az aszfaltcsík. Sajószentpéter lakossága például regényekben tudna mesélni arról, milyen, amikor az ablak alatt vonul el egy kamion.
A terv, a Sajószentpétert és Kazincbarcikát is elkerülő szakasz megépítése is évtizedekkel ezelőtt megszületett, és a választási kampányok egyik kedvelt ígérete volt. Mindeddig megvalósítatlanul.
A mostani ígéret komolyabb, már jövőre prognosztizálja az építkezés megkezdését. Az építkezését, amely nem lesz azért olyan egyszerű, hiszen a vasútvonal és a Sajó folyó is arrafelé van, így összesen 6 hidat is kell építeni.
A sok korábbi ígéret nyomán nehezen csitulnak a kételyek. A 26-os elkerülőt szorgalmazók egy csoportot hoztak létre, amely levelet fogalmazott és küldött a térség országgyűlési képviselőinek, amelyben konkrét időpontok meghatározását kérik arról, hogy mikor kezdődik el az építkezés és mikor készül el az elkerülőút. Reméljük, számukra és az út mentén élők számára megnyugtató válasz születik.
Van megoldás?
Akad még bőven a megyében olyan útszakasz, olyan település, amely hasonló forgalommentesítő megoldásokat kíván. A 35-ös út menti Nagycsécs és Sajószöged lakossága az ottani forgalom miatt szenved hosszú esztendők óta. A Sajószögeden megalakult tiltakozó csoport több alkalommal levelezett a probléma megoldása érdekében, sőt kétszer út menti demonstrációt is tartottak, tiltakozván a kamionforgalom ellen. A közeljövőben újabb tüntetést helyeztek kilátásba.
Mindez eddig nem sok eredménnyel járt. Szították a tüzet a néhány nappal ezelőtti bejelentések, amelyek a 26-oson és a 37-esen hozták közelebb a megoldást. Ebben a helyzetben érkezett a polgármesteri tájékoztató, amelyben dr. Gulyás Mihály polgármester arról tájékoztatta a lakosságot, hogy a tárgyalások eredményeként – várhatóan június 1-jétől – „húsztonnás gépjárműmentes övezetet” alakítanak ki a 35-ös úton, amelynek része lesz Sajószöged is. Igazi megoldás azonban az elkerülőút lenne, amely – mint grafikánkon is látható – valóban mentesítené a települést a forgalomtól.