2019.05.18. 11:30
Tiszai: készül az előterjesztés
Felülvizsgálták a miskolci intermodális csomópont terveit, még kérdés, mire jutottak.
A Tiszainál az intermodális csomópont többek között azt jelentené, hogy egy helyre építenék a vasút-, villamos-, helyi és helyközi autóbusz-, valamint taxiállomást
Fotó: Bujdos Tibor
Még nem tudni, mi lesz a sorsa a Tiszai pályaudvar környékét érintő fejlesztésnek: intermodális csomópontot (IMCS) terveznek erre a területre. Korábban arról számolt be lapunk a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF Zrt.) tájékoztatására hivatkozva, hogy a tervek közlekedésszakmai felülvizsgálata folyik, annak eredményétől függenek a megvalósítás további lépései. Az erről szóló tavaly decemberi kormányhatározat a felülvizsgálat határidejeként 2019. március 31-ét jelölte meg.
Más városokban is
Újra érdeklődtünk a NIF Zrt.-nél a fejleményeket firtatva, most a következő választ kaptuk: „A felülvizsgálat alapján előterjesztés készül a kormány számára, az eredményekről a kapcsolódó döntések meghozatala után adható tájékoztatás.”
Vagyis kérdés – következtettünk –, hogy változnak-e, s ha igen, hogyan fognak a korábbi tervek és a beruházásra szánt összeg.
A hivatkozott, a felülvizsgálatról tájékoztató kormányhatározatban egyébként nemcsak a miskolci, hanem a hasonló országos beruházások közül is több szerepel, így a debreceni, a dunaújvárosi, az egri, a salgótarjáni, a szegedi, a szombathelyi, a zalaegerszegi és a tatabányai intermodális csomópont projektek.
További feladatok
Mindegyik esetben az indokoltság és a tervezett műszaki tartalmak közlekedésszakmai felülvizsgálatát kérte a kormány. A határozatban az is olvasható, hogy felkérik az innovációs és technológiáért felelős minisztert, vizsgáltassa meg, hogy mennyire van lehetőség az említett projektek európai uniós támogatására a 2021–2027 közötti európai uniós programozási időszakban. Az pedig a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter feladata (a határidő április 30-a volt), hogy tegyen javaslatot az IMCS-k működtetésének leghatékonyabb módjára.
A Tiszaihoz tervezett intermodális csomópont egyébként egy hármas beruházás része lesz: tervezik a 3-as számú főút belvárost elkerülő tehermentesítő szakasza és az Y-híd megépítését is.
A Tiszainál az intermodális csomópont többek között azt jelentené, hogy egy helyre építenék a vasút-, villamos-, helyi és helyközi autóbusz-, valamint taxiállomást, a legutóbbi hírek szerint 7,5 milliárd forintot szánnának a megépítésére. Korábban a beruházás további részleteiről is írtunk, a terveket miskolci építészek készítették el.
Épülhet az Y-híd
A kapcsolódó Y-híd beruházásáról korábban azt írta lapunk, hogy az építkezés miatt szanálásra ítélt házak tulajdonosai bontási engedélyeztetési eljárásról kaptak értesítést. Legutóbb pedig Csöbör Katalin országgyűlési képviselő bejelentésére hivatkoztunk: ősszel elkezdődhetnek a kivitelezési munkálatok.
Mire jó egy intermodális csomópont?
Miért lenne szükség az említett fejlesztésekre?
A hármas beruházással tehermentesítenék a belvárost és a Búza teret.
Mire jó az intermodális csomópont?
A tervekről – a miskolci önkormányzat akkori tájékoztatása alapján – 3 évvel ezelőtt számoltunk be. Eszerint: megvalósulhat több közlekedési mód kiterjesztett összpontosítása (vasút, villamos, helyi és helyközi autóbusz, taxi) a Tiszai pályaudvarnál, a csomópont szolgáltatásait kiegészítve P+R és K+R parkolókkal, kerékpártárolókkal, külön szintű gyalogos közlekedési folyosókkal. Terveztek egy buszpályaudvart is, amely helyi és helyközi autóbuszok forgalmát is lebonyolítja.
P+R és K+R parkolók? Az mit jelent?
P+R: park and ride, azaz parkolj le és utazz, olyan parkolók, hogy a városba tartók ott leparkolhassák gépjárműveiket és átszállhassanak a városközpontba tartó tömegközlekedési eszközre. K+R: kiss and ride, azaz csókolj és utazz. Pár perces megállást biztosítanak az autósoknak, akik rövid búcsúzást követően elhagyják a parkolót.
Persze kérdéses, hogy ugyanezekkel a tervekkel számolnak-e majd a projekt felülvizsgálata után is.