2019.06.06. 09:30
Esőerdők és a transzformációk
Emelt szintű szóbeli érettségin jártunk szerdán. Nekünk biztos, hogy nem sikerült volna.
Balról: Kiss Tamás, Ivancsó Marcell, Kormos Gergely, Fabók Bence Emil
Fotó: Bujdos Tibor
Újabb próbatétel előtt az érettségiző diákok. Szerdán kezdődtek az emelt szintű szóbeli vizsgák, melyeknek nagy volt a tétjük, hiszen még lehetett javítani néhány százalékot a májusban megírt írásbelin.
A Földes Ferenc Gimnáziumba látogattunk el, hogy megtudjuk, hogyan készültek a diákok a szóbelire, és hogy hogy sikerült. De ezenkívül sok másról is szó esett.
Kiss Tamás, a Földes diákja matematikából szóbelizik, úgy tűnik, nem izgul.
– Már 7. osztálytól idejárok spec. matekra, úgyhogy számomra természetes volt, hogy ebből a tárgyból emelt szintű érettségit tegyek. Hiszen a hat év alatt magas szintű tudást szereztünk. Az írásbeli 91 százalékos lett. Az ez évi talán kicsit nehezebb volt, mint a korábbiak, de számomra nem okozott nehézséget – árulja el Tamás. Megjegyzi: a szóbeli igazából nem mutatja meg a diákok valódi tudását, hiszen aki szorgalmas és bemagolja a tételeket, sok pontot szerezhet. Véleménye szerint az érettségit is egy kicsit modernizálni kellene.
– A magyar és a történelem most a szövegértésre alapul, de ezeket a vizsgákat gyakorlatiasabbá lehetne tenni. Az édesanyám mesélte, hogy az ő idejében az érettségi után az egyetemek szervezték a felvételit. Szerintem jobb lenne, ha most is így lenne – teszi hozzá Tamás.
Orvosnak készül
Megtudjuk, a Budapesti Corvinus Egyetemen szeretne továbbtanulni pénzügy-számvitel szakon, és ha végzett, valószínűleg adózással kapcsolatos pályát választ majd.
Almási Laura már az élményeit meséli egyik osztálytársának, hisz épp most jött ki a biológia-szóbeliről. Azt mondta lapunknak, még egy kicsit a vizsga hatása alatt van, de azért megpróbál válaszolni.
– A szóbelinek A és B része volt. Az első jól sikerült, a második nehezebb volt, de úgy érzem, hogy összességében azért nem lett rossz. Az esőerdők fakitermelése volt a téma, valamint az esőerdők talajának tápanyagtartalma és a humuszképződés. Kaptam irányító kérdéseket, melyek megkönnyítették a dolgomat, és egy kis bevezető szöveg is rendelkezésre állt, bár ez nem volt túl nagy segítség – értékel Laura.
Számára fontos, hogy a biológia jól sikerüljön, hiszen orvos szeretne lenni, és csakis orvos, B terve nincs, más képzésre nem is jelentkezett. Kémiából is emelt szinten kell érettségiznie, abban reménykedik, hogy az írásbeli eredményén még tud javítani. Laura úgy véli, jobb lenne a régi felvételi rendszer, amikor az egyetemek dönthették el, hogy kit szeretnének felvenni.
– Az ország különböző középiskoláiban különböző szintű az oktatás, így a tanulmányi eredmények és a középszintű érettségi eredményei nem biztos, hogy mindenütt ugyanazt a tudást takarják – magyarázza.
Várja a tanári pálya
Nyílik a szomszéd ajtó, egy ifjú hölgy lép ki rajta, Ajtai Boglárka. Ő matematikából szóbelizett emelt szinten. Ez nem okozott számára gondot, hiszen ő is spec. matekos volt a Földesben. Az egybevágósági transzformációkkal kapcsolatos tételt húzta. Őt mindig is a matematika érdekelte, így nem csoda, hogy kiválóan sikerült az írásbelije, 99 százalékosra. Egyetlen pontot veszített, valami apróságon.
– A szóbeli is jól ment, csak nagyon izgultam. Az ELTE-re jelentkeztem, matematika–kémia szakos tanári képzésre. Szeretném átadni a gyerekeknek a tudást, és célom, hogy ők is annyira szeressék ezeket a tárgyakat, mint amennyire én – árulja el.
Hozzáteszi: szerinte jó a mostani érettségi-felvételi rendszer. Ha valaki folyamatosan tanult a négy év alatt, akkor nem jelenthetnek számára gondot a középiskolát lezáró vizsgák.