2019.12.19. 10:06
2019 utolsó miskolci közgyűlése
Megkezdte munkáját Miskolc Megyei Jogú Város Közgyűlésének idei utolsó rendes ülése.
A novemberi közgyűlésen
Forrás: Illusztráció/ÉM-archívum
A testület összesen 26 napirendi pontot tárgyal. Esőként az idei költségvetés módosításáról tárgyal a testület, melyről megoszlanak a képviselői véleménynek.
14:45
Nagy érdeklődést váltott ki a képviselők körében az MVK Zrt-vel kapcsolatos januári változások, amelyek járatok megszűnéséről és ritkításáról is szóltak.
Demeter Péter (MVK Zrt vezérigazgatója):
Teljes körű utasszámlálást végeztünk idén. Több autóbusz és villamosvonalnál változtatni kell. Példa erre a tanítási szünetek időszaka, ahol 25 százalékkal kisebb az utazási igény. Több járat megszüntetéséről is szó van. De bővül a 12-es autóbuszvonal az egyetemi közlekedési igények növekedés miatt. A 101B-s busz visszaállítására volt igény, ezt meg lehet oldani, a 21B-és autóbusz vonalának átalakításával. A 7-es busz újra érinteni fogja a Selyemrétet. Ez összességében 3,6 százalékos kilométer csökkenést jelent. Nagyobb befogadóképessségű villamosok közlekednek ugyanolyan menetrenddel. Ezen is változtatni kell. A változtatás 150 millió forint megtakarítást jelent az MVK Zrt. működésében. Még mindig 10-15 százalékkal nagyobb a szolgáltatás, mint például Debrecenben. Olyanok legyenek a változtatások, hogy azok ne okozzanak nagyobb gondokat az utasoknak.
Veres Pál (polgármester):
Már munkába lépésem idején azonnal jelentkeztek az MVK problémái. Ezek egy részét azonnal próbáltuk orvosolni. Készült egy felmérés nyáron, de az áldozatául esett a választási kampánynak és nem indult el a végrehajtás. Ha megtörtént volna – és ez az előző városvezetés hibája –, akkor ma már a finomhangolásnál tartanánk. Pozitív, hogy mintegy 90-en jelentkeztek az autóbuszvezetői kampányban.
Kiss János (Fidesz):
Azért nem született korábban döntés a közlekedés átalakításáról, mert ez olyan súlyú döntés, amely széles körű társadalmi egyeztetést igényel. Mi alapvetően forráskivonást látunk a mostani előterjesztésben. Ez rontja a város versenyképességét mind az itt működő vállalatokkal, mind az utazóközönséggel kapcsolatban. Rossz ajánlólevél ez a város fejlődése szempontjából. A mi városunk lakosságának vannak szerzett jogai és az egyik ilyen az, hogy ilyen mértékű a közösségi közlekedése. Épen ezért lett volna szükség széles körű társadalmi egyeztetésre. A városok élhetőségének fontos tényezője, hogy a benne élők milyen gyorsan tudnak eljutni egyik helyről a másikra. A csúcsidőn kívüli kapacitáscsökkentés nagyon kockázatos, mert a költségek nem csökkennek a kellő mértékben, de a bevétel igen. Nincs más út, mint a kapacitások növelése, mert ez inspirálja a lakosságot, hogy a közösségi közlekedést használják. Ha kell, adóbevételekből finanszírozva.
Veres Pál (polgármester):
Az első szervezet, aki megkérdeztem a VEKE volt, de olyan javaslatot tettek le, amely vállalhatatlan volt. Meghívtuk őket szakmai egyeztetésre, de nem voltak hajlandók aláírni a titoktartási megállapodást. Erre azért volt szükség, mert olyan vállalati adatokról volt szó, amely üzleti titok. Kivonultak a tárgyalásról és médiatámadást indítottak. Az MVK Zrt. vezetése tett egy javaslatot, amely elfogadható és a folyamat elindítása után a tapasztalatok alapján finomítunk a dolgokon. Továbbra is azt szeretnénk, ha a VEKE részt venne a munkában.
Badány Lajos (Velünk a város):
A legkisebb erkölcsi alapja a Fidesznek van arra, hogy kritikai megállapításokat tegyen. Elképesztő volt, ahogy az előző városvezetés az MVK-hoz állt. Például 2014 óta egyetlen fillért sem utalt át a szükséges ellentételezésekből. Át kell vizsgálni az MVK Zrt. működését és olyan intézkedéseket hozni, amely hatékonyabbá teszi. Ma mintegy 3 milliárd forinttal tartozik az önkormányzat az MVK-nak. Nem tudni, hogy a cég felügyelőbizottsága miért nem jelezte ezt.
Simon Gábor (Velünk a város):
Úgy kezdtem el a munkát a testületben, hogy nem fogok visszamutogatni az előző önkormányzatra. Ez alapjában nem helyes. Az MVK-val kapcsolatos mostani kapcitáscsökkentési döntés miatt senki sem boldog. A mostani előterjesztés felelőse Kiss János előző alpolgármester. Az előző városveztés rosszabbnál rosszabb személyi döntéseket hozott, hat MVK-vezetőt nevezett ki és váltott le. A járatokkal kapcsolatos probléma, a sofőrhiány nem újkeletű, de mindvégig titkolták. Minden a választás után derült ki és maradt az új önkormányzatra. Olyan közszolgáltatási szerződést kötött az önkormányzat az MVK-val, amelynek nem volt meg az ellentétele. Milliárdos adósság alakult ki, és ez elég szomorú bizonyítvány. A Velünk a város frakció is órákon át tárgyalt az előterjesztésről és sokáig úgy állt, hogy nem fogadjuk el. De beláttuk, hogy a szolgáltatásnak működnie kell jövő január 1-étől is, ezért fogadjuk el. Az MVK vezérigazgatója szerint a meghatározottnál jobb szolgáltatási színvonal nyújtására a cég alkalmatlan.
Szarka Dénes (Velünk a város):
Örömteli, hogy módosító indítvány révén az ME járat nem szűnik meg. Nagyon fontos, hogy az egyetemre utazók is megfelelő szolgáltatást kapjanak.
Bartha György (Velünk a város):
Azt reméltem, hogy Kiss János elnézést fog kérni a miskolciaktól, hogy kilenc év alatt lerontották a város közösségi közlekedését. Nem csak felső vezetők, hanem szakemberek, középvezetők is mentek el az MVK-tól, mert nem tudták vállalni ezt a helyzetet. Én már augusztusban elmondtam egy sajtótájékoztatón, hogy nagy gondok vannak az MVK-nál. Akkor azt mondták, nincs semmi gond. Nem mondtak igazat. Pár hét alatt kiderült, hogy nem így van.
Kiss János (Fidesz):
Én nem mondtam, hogy a mostani vezetés a felelős. Én azt mondtam, lennének javaslataink. Érdemi eszmecsere kellene. Továbbra is azt mondom, hogy kockázatos az a csökkentés, amibe belekezdtek. Ez forráskivonás, amely azzal a kockázattal jár, hogy nem áll meg a folyamat. Nincs okunk elnézést kérni a teljes villamosflotta cseréje és a sok tucat korszerű új busz miatt.
Mokrai Mihály (Velünk a város):
Az a teher, amit itt hagyott az előző önkormányzat, az borzasztó. Egyik eleme az MVK, amely a felelőtlen gazdálkodás mintája. Kértek egy komplett cégátvilágítást, de annak az eredményét nem hajtották végre. Olyan szolgáltatásokat rendeltek meg, amit nem fizettek ki, a Miskolc Holding kasszájából ment minden. Most csak azt tudjuk, hogy olyan szolgáltatást kérünk, amit a város ki is tud fizetni. Annak a fizetési módszereknek, amit meghonosított az előző városvezetés, annak vége.
Bartha György (Velünk a város):
Vannak olyan cégek, akik külön megrendeltek szolgáltatást az MVK-tól, tőlük lehetne többet kérni már a szolgáltatásért.
Pakusza Zoltán (Mi Hazánk):
Szóba került, hogy iskolai szünetekben csökken a kapacitás. Fűnyíróelvszerű lesz ez? Vannak olyan járatok, például a 6-os, amely mentén élőknek más lehetőségük nincs a városba bejutásra.
Molnár Péter (KDNP):
A KDNP frakciója nem támogatja a csökkentést. Ezt a jelenlegi városvezetés készítette az előterjesztést és az önök felelőssége ez. Az elmúlt kilenc évben Magyarország legmodernebb közösségi közlekedése jött létre a Miskolcon. Ez nehezen vitatható. A mostani városvezetés a jelenlegi helyzetet nem tudja kezelni. Burkolt jegyáremelésről van szó, mert ugyanannyi pénzért kevesebbet kapnak az utasok. Egyre többen fognak újra autóba ülni és ez a város közlekedésének, a környezetvédelemnek hatalmas csapás. Nem támogatjuk az előterjesztést, mert nem tiszta, mik lesznek a következményei a változásnak. Szünetekben ugyan kevesebb a diák, de az emberek ugyanúgy járnak dolgozni. A villamosközlekedés csökkentése teljességgel elfogadhatatlan.
Veres Pál (polgármester):
Az előző városvezetés által kinevezett MVK-vezetés révén készített szakmai javaslatról van szó.
Simon Gábor (Velünk a város):
Szerintem a napnál is világosabb, hogy az MVK működésében problémák jelentkeztek. Nekünk az a feladatunk, hogy minél több problémát megoldjunk. Szó sincs forráskivonásról. Az előző városvezetés rendelt meg olyan szolgáltatást, amelyet nem tudott kifizetni, az MVK pedig nem tudott teljesíteni. A Velünk a város frakció köszönetet mond azoknak az MVK-s dolgozónak, akik erejük, szabadidejük feláldozásával biztosítják a város közösségi közlekedését.
Szopkó Tibor (Velünk a város):
Működésképtelen és finanszírozhatatlan a város jelenlegi közösségi közlekedése. A szakadék felé tartó folyamatot kell megállítanunk. Ez pedig a mostani intézkedésekkel lehetséges csak.
Borkuti László (Velünk a város):
Olyan autóbusz útvonalak vannak, amelyek mentén nincsenek használható buszmegállók.
Alakszai Zoltán (Fidesz):
Azt mondták, nem lesz elmúlt 9 év emlegetése, mégis majd' minden hozzászólás ezt tette. Van némi kapkodás és kényszerhelyzetre hivatkozás. A miskolciak ne lepődjenek meg, ha tavasszal a járatcsökkentés mellé tarifaemelkedés is lehet. Ma sem tudjuk, ki volt az a válságmenedzser, akit a polgármester már elég régen bejelentett.
Veres Pál (polgármester):
Azt mondtuk létrehozunk egy bizottságot, ami segíti a munkát.
Révész Péter (Velünk a város):
Ha nincs az előző kilenc év, akkor nem lennének ezek a problémák. Az MVK nem működik és nem mi vittük erre az útra. De nekünk kell megoldani.
Mokrai Mihály (Velünk a város):
Tények: a város kötelezettsége 3,1 milliárd forint volt az MVK felé és a Miskolc Holding ekkora összeggel finanszírozta a céget. Alakszai Zoltánnak, mint az MVK Zrt. korábbi felügyelőbizottsági tagjának megvan a felelőssége ebben.
Molnár Péter (KDNP):
Indulatok nem a közgyűlésben vannak, hanem a megállókban lesznek majd, amikor ezek az intézkedések életbe lépnek. Mért van az, hogy most egy nagyot vágnak és aztán majd valamicskét visszaengednek pár hónappal később? Ez nem helyes irány. Nem titkolják, hogy utasvesztés lesz, de az szerintem nagy lesz.
Demeter Péter (MVK Zrt. vezérigazgató):
Nem fűnyíróelv-szerű lesz az iskolaszünetekben a csökkentés, a járatok 40-45 százalékát érinti. Az iskolába és a munkába járást segítő járatok száma nőni fog. A jelentkezett új autóbuszvezetőkkel tanulmányi szerződést kötünk. A 101B-s járatot úgy oldjuk meg, hogy a 21B-s útvonalát meghosszabbítjuk a Kiliántól a diósgyőri végállomásig. A szerződéses járatok egy részét alvállalkozókkal oldjuk meg. Nem mindegyik szerződés elég nyereséges. De számunkra most fontosabb a menetrend szerinti járatok biztosítása, ezért felmondhatunk ilyen szerződéseket.
12:12
Badány Lajos (Velünk a város) egyéni képviselő indítványt nyújtott be azért, hogy az önkormányzat kiálljon a Semmelweis Kórház szülészet-nőgyógyászat megmaradása mellett.
Badány Lajos (Velünk a város):
Nemrég egyértelművé vált, hogy a Semmelweis Kórház szülészet-nőgyógyászati osztályát meg akarják szüntetni. A dolgozók írásban tiltakoztak ez ellen. Az osztályt lényegében beolvasztanák a megyei kórházban működő szülészet-nőgyógyászatba. A jelenlegi városvezetés elkötelezte magát az osztály megtartása mellett. A legutóbbi megbeszélésen a megyei kórház főigazgatója azt mondta, az összevonás nincs napirenden. Ennek ellenére a város önkormányzatának deklarálnia kell, hogy kiáll a Semmelweis Kórház szülészet-nőgyógyászatának megmaradása mellett.
Kovács László (KDNP):
Teljes mértékben kiállunk a mellett, hogy a miskolci nők, anyák a lehető legmagasabb színvonalon kapják meg az egészségügyi ellátást. Azonban némi kapkodást érzek, hogy hamarabb készült el a képviselői indítvány, mint a szakmai tájékozódás megtörtént volna.
Simon Gábor (Velünk a város):
Olyan infrastruktúrája van a Semmelweis Kórháznak, ami megfelelővé teszi a szülészet-nőgyógyászat magas színvonalú ellátására. Nem tudni, hogy mit jelent az, hogy jelenleg nincs napirenden a két osztály összevonása. Nem tudjuk, mit hoz a jövő, de azt előremutatónak tartom, hogy úgy nem születhet döntés, hogy arról Miskolc város vezetése nem tud.
Badány Lajos (Velünk a város):
Vannak fenntartások a tárgyalás után. Szükséges a közgyűlés állásfoglalása.
Pakusza Zoltán (Mi Hazánk):
Jó, hogy a városvezetés foglalkozik ilyen kérdésekkel. Emlékezhetünk arra, hogy milyen következményekkel járt annak idején a Vasgyári Kórház megszűnése a városrészben lakók számára.
11:45
A Tour de Hongrie kerékpárverseny egyik szakaszának megrendezése pályázik Miskolc.
Veres Pál (polgármester):
A verseny egyik rajthelye lenne a város, ami sokat segítene Miskolc nemzetközi szintű ismertebbé tételben.
Bartha György (Velünk a város):
Fontos a verseny, de arra is kell figyelni, hogy hatalmas közlekedési problémákat okoz egy ilyen verseny lebonyolítása. Kell egy olyan helyszín, amely nem okoz a miskolciaknak problémát.
Veres Pál (polgármester):
Éppen azért lenne a rajt a városban, hogy ne okozzon nagy problémát.
Deák-Bárdos Mihály (Fidesz):
Nagyon fontos egy ilyen verseny a város számára. A város közkedvelt kerékpáros célpont, sportszakmai és tömegsport szempontból is. Jövőre még az eddiginél is nagyobb lesz a nemzetközi figyelem a verseny körül.
11:40
Huszonegy miskolci közterület elnevezéséről tárgyal a testület:
Hollósy András (KDNP) módosító indítványt nyújtott be:
A Brigád utca helyett legyen Miklósházy Attila utca. A brigád elnevezés a múlt rendszert idézi, Miklósházy Attila püspök pedig Miskolc nagy szülöttje.
Kovács László (KDNP):
Mikósházy Attila személye méltó arra, hogy utcát nevezzenek el róla a városban. 2018 végén halt meg, ezért javasoljuk most, hogy utcát nevezzenek el róla.
Mokrai Mihály (Velünk a város):
Politikai provokációnak tartjuk, hogy a Brigád utcát akarják átnevezni. Elmentem a Brigád utcára és megkérdeztem az embereket a névváltoztatásról. Értetlenül néztek rám, nem értették, miért van erre szükség. Ráadásul az utca lakóit csak felesleges adminisztrációra kényszerítjük.
Fodor Zoltán (Velünk a város):
A bányászok és a kubikosok, aratók is brigádban dolgoztak. Miért kellene szégyenkezniük emiatt? Nem értem. Akkor vörös szegfűt sem kellene termeszteni, mert az is a múlt rendszert idézi?
Hollósy András (KDNP):
Megkérdeztük a Brigád utca lakóit. Megkérdeztük a Magyar Tudományos Akadémiát a Brigád név használatáról és annak fényében javasoljuk a változtatást.
Bartha György (Velünk a város):
Azt javasoljuk, hogy Diósgyőrben keressünk olyan utcát, például a Salétrom utcát, amelyet elnevezhetnénk Miklósházy Attiláról.
Veres Pál (polgármester):
Egy komolyabb közterületet kellene elnevezni a város nagy szülöttéről, Miklósházy Attiláról.
10:37
A szociális támogatásokról szóló rendelet módosítására a következőket javasolják: jövedelmi határok emelkedése, mert a bérek és nyugdíjak emelkedtek, a jelenlegi 10 ezer forintos temetési segély 30 ezer forintra emelése, tekintettel a magas temetési költségekre, a rendkívüli települési támogatást természetben is meg lehessen kapni, illetve legyen születési támogatás, 20 ezer forint az első gyermek után.
Fodor Zoltán:
Miskolc mindenkor szociálisan érzékeny város volt. A törvény adta lehetőségek és a város anyagi helyzete figyelembevételével emeléseket hajtunk végre, ami jó dolog. Ezt a hagyományt folytatjuk.
Pakusza Zoltán:
Szerintem a felelős gyermekvállalást kellene támogatnunk. Én azt javasoltam, hogy a szülők legyenek 20 év felettiek. Legyen legalább az egyik szülőnek munkahelye és középfokú végzettsége. A szülők élettársak, vagy házastársak legyenek.
Alakszai Zoltán (Fidesz):
Miskolc gazdálkodása stabil, mert csak ebben az esetben tud segélyt adni a városban élő rászorulóknak. Én a rendelethez még azt javasoltam, hogy a családokat jobban támogassuk a gyermekvállalásban és a 20 ezer helyett 50 ezer forintot javaslunk támogatásnak az első gyermek után. A segélyezést nem támogatom, hiszen munka alapú társadalomban élünk. Miskolcon munkaerő hiány van, így szigorúbban kellene erre tekintenünk.
Badány Lajos (Velünk a város):
Magam is olyan módosító indítványt szerettem volna benyújtani, amely részben fedi Pakusza Zoltán javaslatait. A törvény azonban nem teszi lehetővé ezeknek a feltételeknek az alkalmazását. Törvénymódosítást kellene javasolni.
Kovács László (KDNP):
Támogatjuk a szociális juttatásokról szóló rendelet módosítását. Üdvözlendő, hogy támogatja a gyermekszületést az önkormányzat, de nagyon vigyázni kell arra, hogy ne csússzunk vissza a segélyezés világába. Kialakulhat olyan helyzet, amikor sokan ismét a segélyekből szeretnének majd megélni és nem a munkával szerzett jövedelemből. A munka alapú társadalmat kell erősíteni. Ez legyen az alap. Aki valamilyen módon csorbát szenved, azt támogassuk.
Varga Andrea (alpolgármester):
Nagyon fontos a téma. A dolgok túlmutatnak a szabályozáson. Olyan helyzetről kezdtünk el beszélni, amely a város szociális térképével kapcsolatban merül fel. A rendeletben megjelenő összeg igazából csak gesztus értékű támogatás, amely azért fontos lehet például a fiatal, gyermeket vállaló családok számára. Fontos azonban, hogy miként előzhetjük meg, hogy ilyen helyzetbe kerüljenek miskolci családok. Jövő évben beszéljünk a megelőzés kérdéséről.
Mokrai Mihály (Velünk a város):
Olyan mértékű munkanélküliség alakult ki a rendszerváltás után, amelyen sem a város, sem az ország nem tudott úrrá lenni. Ezért van szükség ma is a szolidaritásra, amelyet Miskolcnak akkor is vállalnia kell, ha ehhez nem kap támogatást. Nem segélykultuszról van szó tehát, hanem szolidaritásról.
Kiss János (Fidesz):
Kérdés az, hogy a miskolci családok gyermekvállalásának támogatása szociális kérdés, vagy normatív támogatás. Ebbe az irányba kellene haladnunk. Ez nem vita, hanem diskurzus, hiszen támogatjuk a javaslatot.
Veres Pál (polgármester):
Két malomban őrlünk. Egyrészt fontos, hogy támogassuk a gyermeket vállaló családokat, hogy gyarapodjon a város lélekszáma. Másrészt olyan szociális kérdéseket feszegetünk, amelyek akut problémák és kezelni kell. Fontos, hogy mindenkinek munkalehetőséget biztosítsunk.
10:00
Badány Lajos (Velünk a város):
Aggályos, hogy több komoly pénzügyi forrást igénylő projekt lelassult, vagy megállt, ami a pályázati pénzek elvesztésével fenyeget. Komoly gondot jelent a város lakosságszámának csökkenése, mert ez magával vonja az adóbevétel csökkenését. Az előző városvezetés elmulasztott kifizetéseinek nagy része a Miskolci Holdingot terheli. További hitelfelvételek réme fenyeget.
Kiss János (Fidesz):
A költségvetés korrekcióját illetően a törvényes kereteken belül vagyunk. Amikor az előző városvezetés átvette, a város súlyos adósságokkal rendelkezett. Az adóbevételeket azóta sikerült megduplázni. Nem azért csökkent a lakosságszám, mert az emberek elhagyják a várost, hanem azért, mert többen halnak meg, mint születnek. Adóerő képességben a sereghajtó helyről Miskolc dobogó közelbe tornászta fel magát, amire büszkének kell lennünk. A Miskolc Holding adósságállományában csak a gázüzemű buszok lízingelése az új elem, de a buszok beszerzése nagy lehetőség volt a város fejlődése szempontjából. A költségvetési korrekció – 414 millió forint – csak töredék a teljes összeghez képest. Nem kirívó dolog. Idén komoly fejlesztések indultak meg Miskolcon, amely a jövő szempontjából fontosak.
Mokrai Mihály (Velünk a város):
Az igazság manipulálása, amit Kiss János elmondott. Eddig az volt a gyakorlat, hogy negyedévenként vizsgálták meg a költségvetés helyzetét, idén azonban a mostani az első korrekció. Olyan hiánnyal vette át a mostani városvezetés a munkát, amely megbéníthatja a működést. Aki szolgáltatásokat rendel meg és azokat nem fizeti ki, nem végez tisztességes munkát. Az előző városvezetés ezt tette. Az adóerőképesség is furcsa tényező. Bizonyos adóbevétel felett a kormány elvonja az adót, tehát nehéz ezzel számolni. Ránk fog várni az a feladat, hogy valós rendet tegyünk a város költségvetésében.
Kiss János (Fidesz):
Az igaz, hogy bizonyos szinten túl elvonják az iparűzési adó egy részét, egy nagyon kis részét. Ez azonban így is nagy lehetőség a város számára. Ráadásul az adónövekedést áldásait érzik a miskolciak, mert gyarapodnak a jövedelmek. Hatalmas a verseny a települések között a befektetőkért és Miskolc ebben a versenyben jól áll, folyamatosan érkeznek befektetni szándékozók. Továbbra is azért kell dolgozni, hogy ezt a várost szeressék a befektetők.