2019.12.18. 14:00
Véglegessé válhatnak az ideiglenes ritkítások
További súlyos járatritkítás jöhet januártól a miskolci tömegközlekedésben.
Forrás: Illusztráció/ÉM
Véglegesítené 2020. január 1-jével a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) azokat a novemberi, akkor még ideiglenesnek nevezett változásokat, melyeket a társaság a járművezetőhiány miatt vezetett be. Ezek lényege a következő volt: a 22-es, a 90-es és az ME járatokat megszüntették, a 21B-s és a 67-es buszok esetén pedig több, menetrendben meghirdetett indulást töröltek.
Az intézkedés akkor – érthetően – nagy felháborodást váltott ki. Ahogyan arról annak idején többször beszámoltunk, már az őszi szünetben sokan maradtak le a buszokról, lapunknak is többen panaszkodtak, hogy az ideiglenesnek szánt járatcsökkentés miatt elkéstek munkából. Később a közlekedési cég egy-két járatot visszaadott a 21B-s vonalán, a néhány többletjáratot biztosított az egyetemvárosba, a 16-os busz menetrendjét pedig a reggeli órákban úgy módosította, hogy – a 90-est részben pótolandó – a járat az Újgyőri főtér után tovább ment és érintette a Diósgyőri kórházat is.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) által nyilvánosságra hozott információk szerint ezek az átmeneti intézkedések is véglegesedhetnek akkor, ha, Miskolc közgyűlése elfogadja a város az MVK-val fennálló közszolgáltatási szerződés módosításáról szóló javaslatot. Az egyesület információi szerint a sürgősséggel benyújtott indítványról már december 19-én, az idei utolsó közgyűlésen tárgyalna a grémium.
Kemény számok
A szerkesztőségünk birtokába került javaslat nemcsak az őszi, ideiglenesnek szánt ritkításokat vésné kőbe, hanem további járatcsökkentéseket is tartalmaz: az autóbuszközlekedést 3.4, villamosközlekedést éves szinten 8 százalék feletti mértékben ritkítanák, valamint a nyári időszakban az összes menetrendi indulások számát közel 11 százalékkal csökkentenék.
– Az általunk közzétett adatok nem rímelnek a sürgősségi indítványban leírtakkal, mert az előterjesztés picit manipulál, ugyanis nem a tavaly január elsejei állapothoz hasonlít, hanem ahhoz, ami már tartalmazza ezeket az ideiglenesen kivett járatokat is – mondta lapunknak Fejér Balázs az egyesület miskolci tagszervezetének elnöke, aki hangsúlyozta azt is, bár a VEKE neve többször is elhangzott az utóbbi időben a miskolci közösségi közlekedés rendbetételével kapcsolatosan, ehhez a tervezethez semmi közünk nincs, soha ilyet nem javasolnánk egyetlen városnak sem.
A közlekedési szakegyesület közleményét a facebook-oldalán is megosztotta, ahol aztán a javaslat, az MVK és a helyi önkormányzat is kapott hideget-meleget. Volt aki úgy fogalmazott, nem kell csodálkozni, hogy szmog van a városban, hiszen „Ki akar fél órát várni, hogy aztán fel se férjen a buszra?! Nyilván mindenki autóba ül…” Más még nagyobb dugókat vizionált a miskolci közutakra, míg megint más úgy fogalmazott: az MVK sem gondolhatja komolyan, hogy ezt a javaslatot a város vezetése el fogja fogadni. A VEKE erre úgy reagált: a sürgősségi indítvány elfogadására nagyon is reális a lehetőség, hiszen azt a holding új vezetése elfogadta, és azt azon Veres Pál polgármester és Ignácz Dávid jegyző aláírása szerepel.
Nehéz helyzet
A tervezettel kapcsolatban kérdéseket tettünk fel a miskolci polgármesteri hivatalnak, akiktől arra voltunk kíváncsiak: valóban ezzel a tartalommal tárgyalja-e csütörtökön Miskolc közgyűlése a sürgősségi indítványt. A sajtóosztály válasza alapján nagyon úgy tűnik, hogy igen. Ők úgy fogalmaznak: a nehéz helyzetben lévő MVK Zrt. menedzsmentje – annak érdekében, hogy a cég a szolgáltatást januárban folytatni tudja és pénzügyileg fenntartható legyen – valóban ezt tervezetet tette le a testület elé. Kiemelték azt is: a tervezettel kapcsolatban az önkormányzati képviselők még javasolhatnak kiegészítéseket, tehetnek módosító javaslatokat.
– Demeter Péter, az MVK Zrt. polgármesteri biztosa a későbbiekben tájékoztatja a sajtó képviselőit a cég jelenlegi helyzetéről, az intézkedési tervekről, valamint a közelmúltban felállt válságstáb munkájáról – tették hozzá.