2020.01.22. 19:00
A szöveges nemigen ment
Mint minden évben, az idén is a matematika írásbeli felvételi sikerült rosszabbul a diákoknak.
Zrínyi-gimnázium: Simon Tibor és dr. Lukácsné Eisner Éva javítják a matematikafelvételi dolgozatokat
Fotó: Bujdos Tibor
A középiskolai tanárok szerint az idei felvételi feladatlapok hasonlóak voltak az előzőekhez, sőt a matekfeladatok egy kicsit könnyítettek is. Szombaton írták meg a középiskolába készülő általános iskolás diákok a központi írásbeli feladatlapokat. Akkor őket kérdeztük a tesztekről, tegnap viszont a Miskolci Zrínyi Ilona Gimnázium tanárait, akik már ki is javították a gyerekek munkáit.
Hozzá sem kezdtek
Simon Tibor matematikatanár úgy fogalmazott, az idei matematika-feladatsor egy fokkal könnyebb volt az átlagnál. A feladatlap első részébe egyszerűbb faladatok kerültek: műveletek számokkal, átváltások, kiegészítés mértékegységekkel. A legnagyobb probléma a szövegértéssel volt, és nemcsak szöveges feladatok esetében, hanem például a viszonylag egyszerűnek számító diagram értelmezésekor is.
– Az utolsó két szöveges feladat azonban nagyon sok diáknak túl nehéznek bizonyult, többen hozzá sem kezdtek. Itt az volt a legnagyobb probléma, hogy a diákok nem tudták a szöveget egyenletté lefordítani, pedig ezt gyakorolják az általános iskolában. A nálunk író diákok átlaga 27 pont lett (a maximum 50 volt), ami 1-2 ponttal jobb, mint az előzőek. 45 pont felett nem írt senki, 10 pont körülit azonban többen is – sorolta a pedagógus. Hozzátette: pedig az első 4-5 példát illett volna megoldani, hiszen ezeket az is be tudta volna gyakorolni, akinek esetleg nincs jó logikája.
Jól felkészültek
Károlyiné Gyuricza Mária a magyarfeladatlapokat javította.
Az ő tapasztalatai szerint a feladattípusok az elmúlt évekéhez hasonlóak voltak, így fel lehetett készülni a korábbi tesztfeladatok gyakorlásával.
– Örömmel láttuk, hogy a leíró nyelvtani feladatokra az idén nagyobb hangsúlyt fektettek a teszt készítői, ezért nem csupán a szövegértési képesség, hanem a megtanult tényismeret is szükségeltetett a megoldáshoz.
– A fogalmazás témája életszerű volt, a mozi vagy a tévénézés mellett vagy ellen kellett érvelni. Sok diák ezt kreatívan oldotta meg, viszonylag kevés nyelvhelyességi vagy stilisztikai hibával. Ennél a feladatnál a megoldókulcs is konkrétabb volt, a 10 mondat több pont megadásának az alapfeltétele volt. Tehát ha a diák kevesebbet írt, akkor kevesebb pontot kapott. Korábban ez nem szerepelt a megoldókulcsban. A nálunk író tanulók jól felkészültek az írásbeli felvételire, ezt a pontszámok is mutatják, de voltak olyanok is, akik talán épp a felkészülés hiánya miatt alacsony pontszámot értek el. Több diák eredményét a stressz ronthatta, mert egyes feladatoknál, ahol három megoldás ért egy pontot, csak kettőt írtak be, a harmadikat már nem, tehát nem járt a pont. Emiatt még a jó tesztet író diákok is sok pontot vesztettek. Pedig ezek épp a könnyebb kérdések voltak – magyarázta Károlyiné Gyuricza Mária.