Oktatás

2020.05.27. 07:00

Iskola: annak, aki lemaradt

A szülők egy része teljes iskolanyitást szeretne, mások ezt nem tartják jó ötletnek.

Hegyi Erika

Eger, 2020. március 23. Kelemen Péter, az egri Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Mûvészeti Iskola és Pedagógiai Intézet 4. E osztályos tanulója az otthonából követi a távoktatásban tanító Ládiné Szabó Tünde pedagógus óráját 2020. március 23-án. A koronavírus-járvány terjedésének megfékezése érdekében országszerte a tanulók nem járnak iskolába, otthon tanulnak digitális tanrend szerint. MTI/Komka Péter

Forrás: MW

Fotó: Komka Péter

Órási vita kerekedett a közösségi oldalon a szülők körében az iskolák „nyitásáról”. Sokan sérelmezik, hogy az oktatási intézményekben továbbra sincs hagyományos oktatás, pedig a szülők szabadsága és türelme elfogyott, a gyerekek pedig nagyon várják már, hogy barátaikkal, osztálytársaikkal találkozzanak. Több szülő is felveti: a digitális tanrend nem egyenlő értékű azzal, amikor a gyerekek személyesen szereznek ismereteket a tanáraiktól, és velük együtt gyakorolhatnak.

Mások azon bánkódnak, hogy a nyolcadikos gyermekük nem tud elballagni, pedig a ballagás jelentős fordulópont az általános iskolák végzősei számára. Más szülők azonban amellett érvelnek, hogy arra a két és fél hétre, ami még a tanévből hátravan, teljesen felesleges kinyitniuk az iskoláknak. A lazítások egyébként is hordoznak járványügyi kockázatokat, ezt nem kell tovább fokozni azzal, hogy újra benépesítjük az iskolákat.

Az egyik édesanya arról számol be, hogy két kisiskolás és egy óvodás gyermeke van. Eddig valahogy megoldották az otthoni tanulást, mert ő is otthonról dolgozott csökkentett terheléssel, de júniusban vissza kell térnie a munkahelyére. Akkor ki lesz az iskolás gyerekekkel? Az intézmények ugyan fogadják azokat a diákokat, akiknek a szülei dolgoznak, de az ügyelet nem ugyanolyan, mintha az egész osztály bent lenne.

Elmentek a családhoz

Megjelent az iskolák júniusi működését szabályozó kormányrendelet, ami szerint továbbra is tantermen kívüli, digitális munkarendben folyik az oktatás június 2-ától 15-éig. Azonban egyéni vagy kiscsoportos foglalkozás szervezhető a tanulók felzárkóztatása céljából.

Néhány intézményben érdeklődtük, élnek-e ezzel a lehetőséggel. A Szalaszendi Körzeti Általános Iskolában Baratiné Váradi Szilvia intézményvezetőtől tudtuk meg, hogy előzetesen felmérik, melyik diákjuknak van szüksége felzárkóztatásra. Akad ugyanis egy-két tanuló, akiktől eddig semmiféle visszajelzést nem kaptak. Bár a pedagógusok igyekeztek ösztönözni a gyerekeket, a visszaküldött feladatokért gyakorlati jegynek számító 5-öst kaptak, a szülőkkel is beszéltek, amikor bejöttek az iskolába az ebédért, és ha szükséges volt, ellátogattak a családhoz is. Kevés kivételtől eltekintve tehát jól működött a digitális tanrend, a pedagógusok a közösségi oldalon hoztak létre zárt csoportokat, mert okostelefonnal általában rendelkeznek a családok. Azonban voltak olyan gyerekek, akik papíron kapták meg a feladatokat. A pedagógusok találékonyak, voltak, akik videókat töltöttek fel vagy más digitális csatornákon keresztül érték el tanítványaikat.

– Az utóbbi két hónapban a pedagógusoknak is sokat kellett tanulniuk a digitális világról – jegyezte meg az igazgató.

A ballagással kapcsolatban hozzátette: ha lesz, azt zárt körűen szervezik majd. Tehát csak a gyerekek és a pedagógusok vesznek részt rajta.

Együttműködő szülők

A Miskolci II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában is lesz felzárkóztató foglalkozás.

Pásztorné Bakó Márta intézményvezető úgy fogalmazott: meglepő módon eredményesen működött náluk is a digitális tanrend. Néhány diákjuk nem teljesített, de nem a megváltozott tanrend miatt, hanem azért, mert ők a megszokott rendben sem lettek volna szorgalmasak. A legtöbb szülő együttműködő volt, segítették gyermekeiket a tanulásban, hiszen érezték ennek a súlyát. Júniusban 10-15 diákot hívnak majd be az iskolába felzárkóztatásra és szinten tartásra, de más diákok is bemehetnek, akiknek kedvük van.

– Bár az az igazság, hogy két hét alatt nem lehet mindent megtanítani. Ballagási ünnepséget viszont nem tartunk – tette hozzá az igazgató.


Fontos tudnivalók

A szakképzést folytató iskolák június 2-ától a veszélyhelyzetet megelőzően alkalmazott nappali vagy esti munkarendben, vagy tantermen kívüli, digitális munkarendben egyaránt működhetnek az iskola vezetőjének döntése szerint.

A jogszabály értelmében június 2-a és június 26-a között minden általános és középfokú iskola megszervezi a tanulók felügyeletét. A felügyelet keretében napközi, szakkör, sportfoglalkozás, egyéni vagy csoportos felzárkóztató foglalkozás, fejlesztőfoglalkozás, egyéni vagy csoportos tehetségfejlesztő foglalkozás tartható.

Ha a tanuló a lakóhelyétől eltérő településen jár iskolába, és a saját intézményében nem tud tanulófelügyeletben részt venni, felügyeletének ellátását a lakóhelye szerinti településen működő iskola nem tagadhatja meg.

Kapcsolódó cikkek:

Kinyissanak-e még az iskolák?

(A borítóképen: Hosszú hetek után vége szakad a digitális oktatásnak)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában