2020.08.11. 20:00
Lehet miskolci repülőtér, de még kérdés, hogy hol
Az önkormányzat elküldte elképzeléseit a minisztériumnak, ott összehangolják más városok terveivel.
20190921 Szombathely Repülőnap második alkalommal a Söptei úti reptéren, a Blue Point Sportegyesület és a Szombathelyi Repülőklub közös szervezésében A képen: Shark típusú ultra könnyű repülőgép Fotó: Unger Tamás UT Vas Népe
Forrás: Illusztráció/MW
Fotó: Unger Tamás
A repülőtér-fejlesztéssel kapcsolatos adatokat és elképzeléseket elküldte a városvezetés a Megyei Jogú Városok Szövetségének, tudtuk meg a miskolci önkormányzat sajtóosztályától.
Jelezték azt is, hogy a jelenlegi sportrepülőtér helyszíne mellett javasolják egy alternatív helyszín vizsgálatát is a fejlesztési elképzelések kidolgozása kapcsán.
Véleményük szerint egy nagy volumenű fejlesztés előtt érdemes megvizsgálni, hogy mely helyszín az, amely repüléstechnikai szempontból a legalkalmasabb, és amely hosszú távon helyszínt tud adni ennek a funkciónak.
– Miskolc számára fontos, hogy kisgépek fogadására alkalmas repülőtérrel rendelkezzen. Megítélésünk szerint ez hozzájárul a város üzleti környezetének fejlődéséhez és versenyképességének javulásához – válaszolták kérdéseinkre. Az viszont nem derült ki, hogy hol terveznének egy esetleges másik repülőteret.
Kérdésünket (miszerint elküldték-e a helyi repülőtérre vonatkozó terveket a miskolciak) a Megyei Jogú Városok Szövetségének Székesfehérváron tartott, júliusi közgyűlési ülésén elhangzottak indokolták.
Befektetőknek is kellene a hely
Eszerint a kormány szeretné, ha minden nagyobb hazai város elérhető lenne legalább kisrepülőgéppel, így támogatnák a repülőterek építését.
Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára akkor arra kérte az érintett városokat, készítsenek repülőtér-fejlesztési terveket, vagy a már létezőket adják át a minisztériumnak. Mint most kiderült, ez megtörtént, de még nem tudni, hová is szeretné Miskolc a repülőteret.
A válasz ugyanis nem is olyan egyszerű. Régóta húzódik az ügy: a sportcélokat szolgáló miskolci repülőtér kapcsán még az előző városvezetés döntött úgy, hogy nem hosszabbítja meg működtetésére a Borsodi Aero Klubbal kötött szerződést.
Az indok az volt, hogy a repülőtér területét mint fontos fejlesztési területet hozzácsatolják a város szomszédos ipari parkjához. Az is elhangzott, hogy befektetők részéről komoly az érdeklődés a terület iránt. Arról is szó volt, hogy – bár nem önkormányzati hatáskör – a város segít jobb adottságú telket találni a repülőtérnek. A jelenlegi reptér egyébként körbeépítettsége miatt egyre kevésbé tölti be a szerepét.
Máshol nagyon sokba kerülne
Nemrégiben azonban Csöbör Katalin országgyűlési képviselő (Fidesz–KDNP) egy sajtóbeszélgetésen azt mondta, ő maga a jelenlegi repülőtér fejlesztése mellett foglal állást, mert egy új repülőtér kialakítása valahol a városon kívül horribilis összegbe kerülne. Szerinte amennyiben a terület két gazdája, Miskolc és Szirmabesenyő is rábólint, a kormányhoz fordul segítségért, járuljon hozzá egy üzleti jellegű repülőtér kialakításához.
Arról egyébként Facebook-bejegyzésben be is számolt, hogy a témában tárgyalást folytatott Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárral, „megegyeztünk egy kormány-előterjesztésben a fejlesztésről szóló megvalósíthatósági tanulmányról”, írta a megbeszélésről posztolt fotóhoz.
– Tízéves küzdelmem, hogy a repülőteret megtartsuk – fogalmazott az Északnak a képviselő. – Ha megszüntetjük, Miskolcnak soha többé nem lesz repülőtere, nincs rá alkalmas terület. A 21. században elengedhetetlen a gazdaság fejlődéséhez, hogy egy nagyvárosnak legyen saját repülőtere.
Egyezség esetén támogatás
Csöbör Katalin hangsúlyozta, bírja a minisztérium ígéretét, hogy ha Miskolc és Szirmabesenyő (a terület kisebb része a szomszédos településé) hozzájárul a repülőtér megmaradásához, akkor támogatják a fejlesztését.
– Önkormányzati területekről van szó, nincs beleszólásom a hasznosításba. Az tény, hogy lassabban térülne meg a repülőtér, mint ha a területet ipari parkként hasznosítanánk – fűzte hozzá.
Megjegyezzük, lakóterület van körülötte, egy része nem Miskolcé.
A képviselő tud ezekről a véleményekről, de úgy látja, akár 1000 méteres kifutópálya is építhető, ha lebetonozzák, akkor korszerű, privát gépek leszállópályája lehet, többek között oktatóközpont is működhetne mellette.
Bodnár Krisztián, Szirmabesenyő polgármestere elmondta, az ő területük kicsi, ahogy Miskolc dönt, úgy döntenek ők is.
– Nem tárgyaltunk még a várossal az ügyben. Az tény, hogy értékes területről van szó, lenne iránta érdeklődő – mondta. Kérdeztük, a helyiek mit szólnának ahhoz, ha fejlesztenék a repülőteret a közvetlen közelükben.
– Mindig vannak ellenzők, de alapvetően megszokták a szirmabesenyőiek a mostani repülőtér közelségét.
Érdeklődtünk a minisztériumban, hogy vizsgálták-e már a miskolci önkormányzat által beküldött terveket. Kérdeztük, a régi vagy egy új terület fejlesztését látnák-e indokoltabbnak. Válaszuk vonatkozó része a következő: „A gazdasági központok gyors és hatékony elérhetősége alapvető versenyképességi kérdés. […] Szeretnénk áttekinteni és összehangolni a megyei jogú városok repülőtér-fejlesztési elképzeléseit. A döntéseket ennek az előkészítő munkának az elvégeztével lehet meghozni, illetve a részleteket meghatározni.”
(A borítóképen: A kormány szeretné, ha minden nagyobb hazai város elérhető lenne legalább kisrepülőgéppel)
Kapcsolódó cikkek: