2020.09.05. 19:00
A kertvárosiak félelme, hogy elzárja őket a városvezetés a belvárostól
Szeptember 13-ától korlátozzák a forgalmat: elindul az Y-híd építése. Nem mindenki fogadja kitörő lelkesedéssel a hírt.
Fotó: Ádám János
Elsősorban a körültekintő tájékoztatást hiányolják a martinkertvárosi és a szirmai lakók az épülő Y-híd kapcsán.
Petíciót írtak alá több százan, és levélben fordultak Veres Pál polgármesterhez. Kezdeményezésükre hívott össze belső egyeztetést, majd kisebb tájékoztató fórumot a városháza augusztus 31-én, hétfőn délután. A nyitott városházát, átláthatóságot hirdető közgyűlési többségben lévő koalíció által támogatott városvezetés, amely többször adott helyet az őszi önkormányzati választás után az azt támogató aktivistáknak a városháza aulájában a transzparenciát hirdetve, a megyei napilapot nem tájékoztatta a több ezer miskolci lakost érintő egyeztető eseményt követően a fejleményekről.
Munkatársunk több forrásból próbált tájékozódni: mit sérelmeznek az érintettek? Van-e gond az Y-híddal?
Itt vagyunk, itt lakunk
A martinkertvárosiak és a szirmaiak létrehoztak egy csoportot a közösségi médiában, melynek közel 600 tagja van. Többek között ebben a csoportban is alá lehetett írni a petíciót.
Augusztus 23-án pedig a Kerékpáros Miskolc Egyesület, a Miskolcért Másképpen Közösség, az Önálló Másság Életminőség Fejlesztő Alapítvány, a Szimbiózis Alapítvány, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület Miskolci Tagszervezete, az Út a városba (Y-híd) Érdekvédelmi Csoport, valamint a Zöld Kapcsolat Egyesület aláírtak egy kérelmet, amelyben azt kérték, hogy az Y-híd egyeztetési folyamatában részt vehessenek. Levelüket eljuttatták Veres Pálhoz, Miskolc polgármesteréhez és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-hez. A kérelem többek között hivatkozik a NIF Zrt. Kerékpáros Miskolc Egyesületnek adott augusztus 18-án kelt válaszára, amelyben az szerepel, hogy a NIF Zrt. egyeztet a miskolci városvezetéssel.
Csöbör Katalin: régóta várjuk
Az Y-híd ügye számtalan kérdést felvet, és nem mentes a problémáktól, de egy biztos, hogy szükség van rá, fogalmazott Csöbör Katalin. A fideszes országgyűlési képviselő elmondta: a kormányzati forrásból megvalósuló beruházásra már igen régóta várunk.
Hozzátette, hogy ez egy XXI. századhoz méltó közlekedési útvonal lesz, amelyet egyébként az egyre fejlődő motorizáció is kikényszerít. Az országgyűlési képviselő hangsúlyozta: örömmel látja, hogy Miskolc polgármestere is támogatóan áll az ügyhöz, ugyanakkor azt is elmondta, hogy a minél gyorsabb kivitelezésnek jó megoldással kell párosulnia, az autósok mellett a kerékpárosoknak is megfelelő közlekedési útvonalat kell biztosítani. A térség országgyűlési képviselőjeként éppen ezért a miskolciak igényeit igyekszik összehangolni az ügyben, emelte ki Csöbör Katalin.
Évtizedes terv, megoldások
Nagyszabású közlekedésfejlesztési beruházás a formájából adódóan úgynevezett Y-híd: több évtizede fennálló gondot orvosol, állítják a szakemberek. Miért? Koncepció szintjén az a végcél, hogy egy új, rövidebb, gyorsabban közlekedhető nyomvonalra kerüljön a 3-as főút, kerülje el az így is túlzsúfolt Búza teret és érintse a Tiszai pályaudvart, amelyből hosszú távon egy átszálló pályaudvart, úgynevezett intermodális csomópontot alakítanak ki, amely a különböző tömegközlekedési eszközök közötti átszállást biztosítja. Egy helyre futnának be a vonatok, távolsági buszok, valamint a miskolci tömegközlekedés. Amely azzal is együtt jár, hogy a Búza téren található Volánbusz-pályaudvar végre valahára elkerül
a belvárosból.
Y-híd előkészítő munkálatok
Cél a város szerkezetéből adódó közlekedésszervezési anomáliák megszüntetése, a környezetvédelmi szempontok érvényesítése, beleértve a levegőtisztaságot, valamint egy forgalmas csomóponton a közúti és vasúti térbeli szintkülönbség kialakítása, sorolták az Y-híd melletti érveket az Észak által megkeresett szakemberek.
Rostás Lászlótól, Miskolc korábbi főépítészétől megtudtuk: a nagyszabású közlekedésfejlesztési beruházáshoz a fejlesztési terület megszerzése már 2011-ben megkezdődött. Az előkészítésben is részt vevő szakember azt is hangsúlyozta: nincs még egy olyan megyeszékhely hazánkban, ahol egy nagy forgalmú út szintben keresztezi a vasúti pályát. Hozzátette azt is, hogy az elmúlt években többször is volt tájékoztatás az előkészítő munkák során, és a lakossági egyeztetés, véleménye szerint, megtörtént az érintettekkel. Többek között a Kerékpáros Miskolc Egyesület elnökével is több ízben találkoztak. Mint Rostás László mondta: Kunhalmi Zoltán legfőbb problémája az Y-híddal kapcsolatban, hogy egyelőre a terv szintjén nincs kerékpársáv a hídon.
Alakulnak a dolgok
Tényfeltárásunk során megtudtuk egyébként Nyul Zoltántól, a NIF Zrt. vezérigazgató-helyettesétől, hogy az ominózus hétfői egyeztetés során abban maradtak az érintettekkel – köztük a Kerékpáros Miskolc Egyesülettel –, hogy a szakemberek megvizsgálják többek között azt is, hogy az építési engedéllyel rendelkező műtárgy szélességi keretein belül milyen műszaki megoldásokkal lehet a kerékpáros közlekedőket a hídon átvezetni.
Ugyanakkor azt is hozzátette Nyul Zoltán, hogy a híd emelkedési szintje a tervek szerint 6 százalék körüli. Ami azt jelenti, hogy körülbelül a Tour de France kerékpárversenyre edző bicajosoknak lesz leginkább kedvére az Y-híd meredeksége. A „kocabicajosok” vagy a családosok valószínűleg a MÁV területén található, a martinkertvárosiak által ismert kis alagutat fogják majd használni a gyalogos- és a kerékpárforgalomra is.
Nyul Zoltántól megtudtuk, hogy egyeztetnek a MÁV-val és vizsgálják annak a megvalósítási lehetőségét, hogy a projekthez kapcsolódóan ennek a kivitelezésére is sor kerülhessen, hozzájárulva a minőségi kerékpáros hálózat térségi kialakításához.
– A város településszerkezete egyedi, a közlekedés problémái is sajátosak, sok szűk keresztmetszettel bírnak. A fejlesztési területen megvalósuló infrastrukturális beruházás lehetőséget teremt a 3. számú főút párhuzamos városi szakaszának tehermentesítése mellett a városrész érintett tömbjeinek feltárására és rehabilitálására is. Kiemelt figyelmet fordítunk a beruházás egyes elemeinél a városi környezetbe illő megoldások alkalmazására, például zajárnyékoló falak kialakítására, körforgalom környezetrendezésére. A fejlesztés teljes műszaki tartalma négy ütemben valósítható meg. Valamennyi ütem tervei rendelkeznek érvényes és végrehajtható építési engedéllyel – tájékoztatott Nyul Zoltán. – Ezek közül
az első két ütemet, a Vörösmarty utca átépítését és az Y-híd megvalósítását rendelte el az Innovációs és Technológiai Minisztérium a NIF Zrt. felé.
Van építési engedély
Többen felvetették az Y-híddal kapcsolatban, hogy tervek nélkül kezdtek a beruházáshoz. Rákérdeztünk, Nyul Zoltán pedig elmondta: valamennyi ütem tervei rendelkeznek engedélyezési tervvel, érvényes és végrehajtható építési engedéllyel. Megtudtuk: az elrendelésnek megfelelően a két ütem a kiviteli tervek vállalkozó általi elkészítését követően szeptember közepén lép érdemben a kivitelezés fázisába.
Szakemberek szintén megerősítették, hogy engedélyezési tervvel és építési engedéllyel indítható a közbeszerzés eljárás, amely az Y-híd esetében is megtörtént és lezárult, azzal a feltétellel, hogy a nyertes kivitelezőre hárul a kiviteli tervek elkészítése.
Régóta tudják Veres Pálék
Az Út a városba (Y-híd) csoport bejegyzése alapján hosszú egyeztetés volt a hétfői: este 8 órakor jöttek el a városházáról. A Kerékpáros Miskolc Egyesület pedig azt írta: „a máskor mindig vidáman mosolygó polgármesterünk szinte ijesztő arckifejezéssel érkezett”.
Az Y-híd ügyét azonban már a 2020. februári közgyűlésen is tárgyalták Veres Pál előterjesztése alapján. Információink szerint a tárgyalások az önkormányzat és a kivitelező között 2020 júliusában tovább folytatódtak, és immár heti rendszerességűek voltak. Az egyeztetésekhez igazodva augusztus 4-én nyújtotta be a kivitelező az úgynevezett ideiglenes forgalomkorlátozásra vonatkozó forgalomtechnikai tervet, amely az építkezésekhez kapcsolódó útlezárásokat is magában foglalja. A benyújtott forgalomtechnikai tervhez az önkormányzat augusztus 14-én adta meg a hozzájárulását. Mindez azt jelenti, hogy az önkormányzatnak kereken egy hónappal ezelőtt el kellett volna kezdenie a lakossági tájékoztatást, illetve az alternatív útvonalak, kerülőutak kijelölését, jutottunk erre a következtetésre.
Úgy tájékozódtunk az érintett területek szivárványkoalícióhoz tartozó önkormányzati képviselőinek közösségi oldalán szereplő bejegyzésekből, hogy nem rendelkeznek megfelelő információkkal a beruházással kapcsolatban, és nem tudják a miskolciakat tájékoztatni. Ez a fentiek fényében különösen érthetetlen, hiszen az általuk irányított önkormányzat egy hónapja rendelkezik a forgalomelterelési javaslatokkal, amelyeket jóvá is hagytak.