2021.03.11. 09:00
Kész, vége: Összeomlott Miskolc tömegközlekedése – Folyamatosan frissítve!
Pánikszerűen, szerda délelőtt 11 órakor tette fel a honlapjára az Miskolci Városi Közlekedési Zrt. a hírt: csütörtöktől új menetrendet vezet be.
20210125 Miskolc fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország Miskolc Városi Közlekedés Zrt. (MVK) telephelye.
Fotó: Ádám János
Frissítés! 03.14. 17:00
Lázadnak az utasok – folytatás – Frissítés
Rengeteg utas bosszankodik a pánikszerűen bevezetett menetrend miatt. Tömegnyomor, felesleges várakozás. Többen gyalogolnak vagy bicajjal mennek, és nem vesznek bérletet. Aki ezt nem teheti meg, mert a város másik végében van a munkahelye, az pedig azt mondja: vissza kellene csinálni az egészet.
Az utasok kommentjeiből válogatunk. Ezúttal a szakmai szervezet, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület és Miskolc önkormányzati lapjának facebook oldalán böngésztünk. A véleményeket név nélkül közöljük.
„A miskolci villamos utasforgalma a budapesti kisföldalattival azonos szinten van (napi 80-90 ezer utas), mindkettőn kb. 30 méter hosszú szerelvények járnak. Ha a fővárosban az 1-2 perces követés helyett benyomnának egy 12 percet, az összes médiumból napokon keresztül az Orbánozás meg a Karácsony alkalmatlanozás ömlene, ennek (a miskolci változtatásnak – a szerk.) meg sajnos egy kis puffogáson kívül semmi visszhangja nem lesz. A következő választás még messze van, a helyi sajtó (az önkormányzati lap a Miskolci Napló – a szerk.) ugyanúgy kézivezérelt, mint az előző garnitúra esetében. Nyilván annak is a pénzhiány az oka, hogy a város legforgalmasabb buszjáratán a reggeli csúcsidőben a korábbi 6 perces követés helyett 20 percet terveztek be, délelőtt 9-től viszont már gyakrabban, 15 percenként közlekednek a járatok. Erre továbbra is változatlanul havi 1 millió és egy Skoda Superb jár demeternek (Demeter Péter a vezérigazgatója az MVK Zrt-nek – a szerk.) és az autista haverjainak.”
„A 35-ös és a 14-es sűrítése hasznos lenne, de nincs rá busz, mert nincs pénz javítani őket. Az 1-1B-s viszonylatot kicsit újragondolni: 1-es busz menjen fel Berekaljára, majd onnan a városba/a Majális Parkba, és az 1B-s autóbuszt meg megszüntetni, mert annak semmi értelme, hogy Y módjára szeljük a járatokat. Leírtam volna nekik a társadalmi egyeztetésen, ha nem 500 karakterre limitálták volna a karaktereket, ahova max. azt lehetett leírni, hogy mit kellene csinálni, és azt is szűkösen, de érvet mellette már nem lehetett írni.”
„Miskolcon már hosszú évek óta nem értenek a tömegközlekedéshez. Az önkormányzatot ez miért nem zavarja, hogy egy tehetségtelen bagázs van ott, aki mindig valami hülyeséget talál ki?”
„Milyen kérdés ez? Ők (a miskolci városvezetés – a szerk.) nevezték ki őket, sőt erősítették meg a helyükön. Tehát elégedettek a munkájukkal.”
„Ez a baloldali polgármester úgy gondolja, hogy az emberek fizessék ki a bérletet és járjanak gyalog.”
„Én pedig gyalog járok, mert nem várok 20 percet vagy akár többet is a villamosra. Inkább megyek gyalog vagy bringával. Bye-bye bérlet.”
„ ...az MVK nem március 4-én, hanem március 10-én délután jelentette be a másnaptól érvényes menetrendet, úgy, hogy például a megállókban ki sem lettek cserélve a menetrendi lapok. Ezenkívül semmiféle szakemberek nincsenek már és nem dolgoznak semmin, egyszerűen odahányták a munkaszüneti menetrendet, ami délelőtt sűrűbb követést biztosít mint a reggeli csúcsidőben. Ez már rég nem politikai, hanem menedzsment probléma, érdekes módon Budapesten, Szegeden és Pécsen messze nincsenek ekkora gondok.”
„Szerintem jó lenne utaselégedettségi kérdőíveket kitölteni. A tömegközlekedés is egy szolgáltatás.”
„Ez a hétvégi menetrend bevezetése kész katasztrófa a buszokon villamoson az emberek összezsúfolva állnak, így aztán meg jobban fog terjedni a vírus!”
„Kíváncsi lennék, ha múltkor végzett felmérés (utasok számolgatása) mikor és melyik járaton történhetett, mert a kora reggeli 54-es »enyhén« kimeríti a zsúfolt fogalmát, de szinte valamennyi villamos is, amin utazok.”
„Úgy gondolom ezek a cégek elsősorban nem nyereség orientáltak, hanem a közösség érdekeit szolgálják. Tehát az államnak, az önkormányzatnak bármi áron kötelessége ezen üzemek fenntartása a közösség érdekében, különösen »egészségügyi vészhelyzetben«. Nem vírus inkubátorokat kell közlekedtetni!”
„Sajnos gyakoriak a kimaradó járatok, valamint főleg csúcsforgalmon kívül simán elmennek a buszok 3-4 perccel hamarabb, miközben a menetrendet kellene tartaniuk és nem végigzúzni a városon. Ez nem minőségi szolgáltatás.”
„Gyertek már akkor mikor az emberek hajnalban mennek dolgozni!!! Megyei kórház, Bosch felé mondjuk!!! Tömeg nyomor a buszon!!!”
„Totál hidegen hagy, hogy például Pesten mi a helyzet persze az egész országban sz*r a közlekedés, de amit az utóbbi időben művel az MVK, az már botrány. Ha már van új menetrend minden második nap kb., lehetne hiteles tájékoztatás, mivel sem a neten elérhető menetrend, de még a kint lévő elektromos tábla sem függ össze a járatok érkezésével.”
„Értem én, hogy az állam egy csomó pénzt elvett a várostól és spórolni kell, de ez a most behozott közlekedési menetrend ez már nálam is kiverte a biztosítékot.”
„Nem, nem elég a tanszüneti, egyből hétvégi menetrend kell. Az illetékeseket szeretném megkérdezni, arra gondoltak, hogy vagyunk még néhányan olyan szerencsések, hogy megmaradt a munkahelyünk? A Kandó-Tiszai vonalon eddig óránként volt 4 indulás, ami nem sok de megtanultunk együtt élni vele. Most 2 indulást töröltek. Ennek következtében korábban kelünk, később érünk haza, 20 percet várva a mínuszokban a csatlakozásra! »A kialakult rendkívüli helyzet miatt« egymás szájába értünk az összes járaton!!! Ja, és még kimaradt, hogy az alig 10 éves múlt, online oktatásba kényszerült gyermek annyival több időt tölt otthon egyedül, mert sajnos, már nincs egy nagyszülő sem, aki felügyelne rá!!! Szóval lehetséges, nem ártana újra tervezni ezt az egészet!”
Frissítés! 03.13. 13:10
Lázadnak az utasok
És ezt mutatják az MVK Zrt. Facebook oldalán megjelent kommentek is. Megnéztük, hogy mit írnak az utasok a március 11-én életbe léptetett menetrenddel kapcsolatban. Összesen 366 hozzászólást generált a hír az MVK Zrt. közösségi média oldalán az elmúlt napokban. Ezek közül válogattunk, és a kommenteket név nélkül közöljük.
„Az utazóközönség panasszal élt! Szeretnénk ha emberszámba néznének és valaki válaszolna a feltett panaszokra! Segítségül ajánlanám a MEGBÍZHATÓ szót törölni a szótárból!”
„Köszönjük szépen ezt a jól megtervezett menetrendet!! Ajánlom magának hogy járjon tömegközlekedéssel!! Hogyan lehet betartani a 1,5m távolságot?”
„Azért mert se iskola, se óvoda és sajnos egyes szolgáltatók sincsenek nyitva, nagyon sok EMBER dolgozik, és szeretne időben eljutni a munkahelyére, főleg, ha az egy másik településen található. Ezen is el kellett volna gondolkodni.”
„Ezt a döntést olyan ember hozta, aki nem veszi igénybe a tömegközlekedést!”
„Komlóstetőről járok 67-es és 101B-s autóbusszal a munkahelyemre. Reggelenként így is kimaradnak a járatok és menetrend szerint elkések!!! Hogy is érjek így be időben, ha mind2 járatot kiiktatják???!!!”
„A 7700 forintos bérletért mit is adnak cserébe? Hogy lassan gyalog hamarabb érek célba...”
„5.10-kor indul Majláthról a villamos. A Villanyrendőrhöz leér 5.33-ra, 14-es busz 5.50-re van kiírva! Tehát 17 percet álljunk és várjunk. Ez aztán a szervezés!”
„Azért mert nincs iskola még dolgozni járunk! Komlóstetőn megszüntettek egy buszjáratot, a másik járat, meg a villamos, nyilván az 1-es mivel a 2-est is megszüntették, munkaszüneti menetrend szerint jár. A dolgozók viszont szeretnének minél kevesebb idő alatt beérni a munkahelyre és haza!”
„Nyilván a tájékozatlan embereknek ez jön le, a valóság az, hogy a kormány milliárdokat vont meg azon városok közlekedési vállalataitól, (is) ahol nem fideszes a városvezetés, pontosan azzal a céllal, hogy azt a látszatot keltse, hogy az ellenzéki városvezetés nem képes ellátni a feladatait.”
„Mindig is önkormányzati feladat/kötelezettség volt a tömegközlekedés biztosítása. Sohasem volt gazdaságos, ez nem is lehet célja egy közszolgáltatásnak. A kormánynak ehhez semmi köze. A város saját cége az MVK Zrt. A polgármestert is személyes felelősség terheli a közszolgálati szerződés értelmében.”
„Akkor hogyan lehetséges, hogy minden reggel vagy este az az egy nyomorék 54-es busz, ami műszakváltáskor indul, totál tele van? Párszor reklamáltam, egyszer erélyesebben, akkor egy, ismétlem egy napon volt úgy, hogy kettő járat indult egymás után 18:18 kor. Utána soha többet.”
„T. MVK Zrt.! Ma Reggel 6:55kor Felső-Majláth-ról induló és ma délután a Tiszai pályaudvarról 16:36kor induló 1es villamoson szó szerint mint a heringek vagyunk egymás nyakán. Ha eddig nem, most már biztos elkapjuk a vírust. Van aki bejár dolgozni és nem teheti meg hogy autóval járjon vagy otthon maradjon home officeban. Mégis ezt hogy gondolták, hogy ennyire ritkítják a járatokat!!!?! Felháborító!!!”
„Teljesen igazad van...az Avasról a városba igyekezve is ugyan ez a helyzet csúcsidőben. FELHÁBORÍTÓ egész.”
Frissítés! 03.12. 17:20
Letesztelte a VEKE a pánik-menetrendet
Hogyan muzsikál ez a drasztikusan kiritkított menetrend a csúcsidőszakokban? – ezt nézte meg első kézből az első üzemnapon a szakmai szervezet. Portálunkon is beszámoltunk róla, hogy a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közösségi média oldalán aggódva figyeli a miskolci eseményeket.
A szervezet korábbi, Facebookon is közzétett, bejegyzésében megírta a módosított menetrenddel kapcsolatos félelmeit. Tegnap pedig meg is nézték. Összegyűjtöttük, hogy mit tapasztaltak.
„Itt most már nem csak kényelmetlenségről és bosszankodásról van szó az utasok részéről, hanem járványveszélynek való kitettségről a járvány terjedésének eddigi csúcspontján. Apropó, a kormányhivatal jóvá hagyta ezt a menetrend-változtatást?”– tette fel a kérdést a VEKE.
Tapasztalataikról pedig azt írták: „Az 1-1A villamoson a reggeli csúcsban ugyan voltak menetrenden felüli rásegítő járatok, azonban a követési idők, így a kihasználtságok is teljesen kaotikusak volt. Voltak olyan villamosok, amelyekről folytak le az utasok. A délutáni csúcsban túl hamar került leállításra az 1A-s sűrítő villamos betétjárat, az 1-es villamos 12 percenkénti közlekedése tömegjeleneteket és utaslemaradást okozott. Szeretnénk az „MVK Zrt. – A megbízható útitárs” figyelmét felhívni arra, hogy a délutáni csúcsidő nem ér véget 16 órakor, nem mindenki délután fél 3-ig dolgozik, mint Önöknél az irodai dolgozók. Az észak-déli gerincjáratokat (14-20) egyáltalán nem sűrítették operatívan sem, ez erős zsúfoltságot okozott.”
Úgy látták, hogy a város legnagyobb forgalmú, 35-ös jelzésű autóbusz-viszonylatának menetrendjét besűrítette az MVK Zrt., így az eredetileg meghirdetett vállalhatatlan 20 perc helyett 10 percenként közlekedett a reggeli csúcsban. Hozzátették: rengeteg helyen továbbra is szóló autóbuszok közlekedtek, ahol csuklósnak kellene, például a 6-os viszonylatban.
„Az utasok felháborodása a hozzászólások és posztok alapján nem csökkent, illetve biztos sokan csuklottak az MVK-nál, mert elég cifra szitkozódások fültanúi voltunk mi is fényképezés közben. Azonban utasterheltséget figyelő MVK-s kollégákkal mi nem találkoztunk se reggel, se délután. Bizonyára elkerültük egymás” – írták.
Frissítés! 03.11. 16:30
Szakmailag kifogásolja az MVK menetrendváltozását a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület a közösségi média oldalán. Ahogy fogalmaznak: kínzó kérdéseket tesznek fel a vállalatnak, akik drasztikusan ritkított menetrendet alkalmaznak, amelyet életbe lépése előtt alig fél nappal hirdettek meg.
Többek között ezeket kérdezik:
„Vajon 1 éjszaka alatt kicserélik az összes menetrendet a megállóhelyeken? Aki nem internetről tájékozódik, honnan fogja megtudni a változásokat? (Megjegyzés: az MVK oldala a bejelentés óta akadozik/elérhetetlen.) Az ígért operatív járatsűrítésekről hogyan fognak értesülni az utasok? Ha a járművezetőket így is, úgy is behívják, az ígért operatív sűrítésre tervezett járműveket pedig előkészítik, kiviszik a végállomásokra, akkor megéri egyáltalán ez az egész tortúra, amikor a üzemeltetési költségeknek csupán töredékét jelenti a megspórolt üzemanyagköltség?”
Teljes lehet a vezetési káosz a Miskolci Városi Közlekedési (MVK) Zrt.-nél, mert sem lakossági egyeztetésre, sem szakmai egyeztetésre nem került sor. Információink szerint a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatalt is „elfelejtették” tájékoztatni, a hatóságtól a menetrendi változtatáshoz előzetes jóváhagyásra is szüksége lett volna a vállalatnak. A miskolci lakosoknak 24 órájuk sem volt felkészülni arra, hogy mától véget ér a modern, városias tömegközlekedés korszaka, és komplett vonalak szűnnek meg. Nem jár tovább a 2-es villamos, a legendás 101B-s, a komlóstetői 67-es és az avasi 280-as autóbusz. A legfontosabb vonalakon óránként általában kettő, néhol azonban csak egy jármű indul.
Az MVK-nál uralkodó áldatlan állapotokról az Észak legutóbb akkor írt, amikor a járványhelyzeti jogszabályokat megsértve a vállalat február 1-jétől csökkentette a teljesítményét. A járatok ritkítását a kormányhivatal nem hagyta jóvá. A koronavírus harmadik hullámára és az utasok biztonságára a vállalat meglepő módon úgy reagált, hogy „történelmi mélységbe” taszította a szolgáltatás színvonalát.
A miskolci jobboldali pártszövetség korábban jelezte: az MVK felügyelőbizottságában egyetlen szakember ül, a másik négy felügyelőbizottsági tag, Bartha György, Badány Lajos, Tompa Sándor és Prokaj Tamás a miskolci baloldal politikai küldötte.
A szerdai hírhez pedig annyit fűzött Nagy Ákos, a Fidesz frakcióvezetője: „Képtelenek a város kormányzására összpontosítani. A miskolci baloldalnak elég volt másfél év arra, hogy kiderüljön, az egymástól nagyon távol álló pártok közötti bizalmatlanság ide vezetett. Ebben a botrányban a gazdasági összeomlás első jelét láthatjuk. A közlekedési vállalatot a baloldal magára hagyta, az MVK-val pedig gyakorlatilag bedobatták a törülközőt.”
Nagy Ákos hozzátette: a drasztikus járatcsökkentés jogszabályellenes, veszélyezteti az utasok egészségét. Üzletileg tisztességtelen, mert először megvetették a megdrágított havibérletet az utasokkal, majd visszavágták a szolgáltatást. Felszólították az MVK Zrt.-t, hogy haladéktalanul vezessen be törvényes menetrendet.
https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/nem-jon-a-2-es-az-mvk-pedig-1-esre-vizsgazott-5277484/
https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/eletveszelyes-katasztrofa-a-menetrend-valtoztatas-de-csak-eltereles-5277532/