Miskolc

2021.06.14. 14:00

Szabálytalanságok sorozata Szopkó Tibor cégénél

A momentumos alpolgármester vállalkozásánál számos hibát találtak a hatóságok.

20200826 Miskolc fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország Sajtótájékoztató Miskolc belvárosának nagytakarítárásól. képen: Szopkó Tibor önkormányzati képviselő

Forrás: ÉM

Fotó: Ádám János

A közelmúltban Miskolc alpolgármesterévé kinevezett momentumos Szopkó Tibor cégével, a Borsodkönig Premium Kft.-vel kapcsolatban kapott levelet szerkesztőségünk egy olvasónktól.

A dokumentum a közérdekű adatigénylésre adott kormányhivatali választ tartalmazza.

A kormánymegbízott válasza a vizsgálatok által feltárt szabálytalanságokról | Fotó: MW

A kormányhivatal vezetője, dr. Alakszai Zoltán által szignózott dokumentumból kiderül, hogy a momentumos Szopkó Tibor cégét 2018. január 8-án vették nyilvántartásba, s azóta öt alkalommal folyt hatósági ellenőrzés a kft.-nél, amelyek valamennyi érintett hatóság esetében szabálytalanság megállapításával zárultak.

Eltérő nyilvántartások

A megyei kormányhivatal foglalkoztatási, munkaügyi és munkavédelmi hatósága (január 27. és május 17. között lefolytatott vizsgálatában) megállapította, hogy 2 fő munkavállalót érintően a munkavállalók és a Borsodkönig Premium Kft. munkáltató között munkaviszony (foglalkoztatásra irányuló jogviszony) állt fenn. A hatóság kötelezte a munkáltatót, hogy az egyik érintett munkavállaló esetében 3 munkanap tekintetében tegyen eleget a munkaszerződés írásba foglalási kötelezettségének, és a jogszabályban meghatározott módon tegyen eleget az érintett munkanapokra vonatkozóan visszamenőlegesen munkaviszonynak megfelelően (T1041 bejelentő lapon) a munkaviszony létesítésével kapcsolatos, az adóhatóság felé fennálló bejelentési kötelezettségének. A hatóság azt is megállapította, hogy három munkavállaló esetében az egyszerűsített foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésével összefüggő bejelentési kötelezettségét késedelmesen teljesítette a Borsodkönig Premium Kft. Két munkavállaló esetében pedig a foglalkoztatásra irányuló jogviszony (munkaviszony) létesítésével összefüggő bejelentési kötelezettségét késedelmesen teljesítette. Öt munkavállaló esetében nem vezettek munkaidő-nyilvántartást, két munkavállaló esetében pedig a helyszíni ellenőrzés időpontjában bemutatott nyilvántartások, valamint a munkáltató képviselője által utólag becsatolt 2021. január havi munkaidő-nyilvántartások eltérő adatokat tartalmaztak. A feltárt hiányosságok miatt a munkáltatót a hatóság figyelmeztette, illetve a bejelentési kötelezettség megsértése miatt a munkáltatóval szemben 250 ezer forint összegű munkaügyi bírságot szabott ki. Továbbá kötelezték a munkáltatót, hogy kilenc munkavállaló esetében tegyen eleget a munkaidő-beosztás közlésére vonatkozó jogszabályi rendelkezésnek.

„Rázós” magatartás

A szabálytalanságok sorozata ezzel nem ért véget a momentumos alpolgármester cégénél.

A hatóság (január 29. és április 29. közötti vizsgálata) azt is megállapította, hogy a vállalkozásnál nem vontak be a foglalkozás-egészségügyi szolgálatot ellátó orvost a munkahelyi kockázatértékelés elkészítésébe, és nem vontak be a foglalkozás-egészségügyi szolgálatot ellátó orvost az egyéni védőeszköz juttatás írásos rendjének elkészítésébe. Nem gondoskodtak a helyiség villamos érintésvédelmi vizsgálatának elvégzéséről. Nem dokumentálták a munkavállalók munkavédelmi oktatását. Nem gondoskodtak a villamos hosszabbítók megfelelő elhelyezéséről az épületvillamossági szerelvények folyamatos karbantartásáról, a húselőkészítő helyiségben lévő villamos szerelvény szakszerű megszüntetéséről. A villamos hosszabbítót a kézmosóban tárolták. A pincehelyiségben lévő világítótestek védőbúrái pedig hiányoztak. A hatóság határozatában figyelmeztetésben részesítette a társaságot és kötelezte a feltárt hiányosságok megszüntetésére.

Gond az élelmiszereknél

Az Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Osztály által január 21. és február 10. között lefolytatott vizsgálat megállapította, hogy az élelmiszerek jelölése nem volt megfelelő, amely megakadályozta a nyomon követhetőségüket. A hatóság 100 ezer forintos bírságot szabott ki. A múlt év december 9. és 22. között, valamint a 2018. december 19. és 27. között lefolytatott vizsgálatok során feltárt hiányosságokat megúszta figyelmeztetéssel Szopkó Tibor cége. Előbbi esetében a hatóság azt állapította meg, hogy nem volt a helyszínen egészségügyi kiskönyv, a rovar-rágcsáló irtásról szóló igazolólapokat pedig nem megfelelően vezették. A második vizsgálat szerint a tárolásra szolgáló pince túlzsúfolt volt, a hűtőben a szakosított tárolás nem volt megfelelő.

Diktátum

Ismeretes: elsőként az origo.hu írta meg saját információira hivatkozva, hogy a momentumos Szopkó Tibor vendéglátóipari cége feketén is foglalkoztatja egyes munkavállalóit: karácsonykor és újév napján munkára kötelezték a pizzériájában dolgozó futárokat, emellett pedig elbocsátással, fizetéscsökkentéssel is fenyegette őket az alpolgármester.

A vizsgálatok a Király Pizzában állapítottak meg hiányosságokat | Fotó: ÉM

A portál úgy tudja, hogy a pizzériában dolgozók nem kaptak semmilyen pluszt az ünnepnapokon végzett munkáért. Az Origo által megszerzett levelezésben 2020 decemberében – közvetlenül karácsony előtt – Szopkó Tibor a közösségi médiában üzent a miskolci pizzériájában dolgozó futároknak, hogy amennyiben az ünnepek idején, december 24-én, december 26-án, illetve január elsején nem dolgoznak, akkor kirúgja őket. Illetve aki a két és fél napból legalább egy teljes napot nem dolgoz le, annak az augusztusi szintre csökkenti a fizetését, megvonja a címpénzt, és később el is bocsájthatja. Az origo.hu a momentumos alpolgármester egyik futáralkalmazottját idézte is, aki a közösségi médiában sérelmezte a politikus-vállalkozó diktátumát. Az alkalmazott állítása szerint az év összes ünnepnapján dolgoztatja őt és a munkatársait Szopkó Tibor, miközben semmilyen pluszjutalékot nem ad ezért. A futár azt is állítja: „Sem ő, sem több futártársa nincsen alkalmazottként bejelentve, sem 8 órában, sem részmunkaidősként.” Ő úgy tudja, hogy a futártársai közül – akiknek a száma 8 és 10 között mozog időszaktól függően – mindössze ketten vannak bejelentve. A bejegyzésből azonban nem derül ki, hogy a két futár teljes munkaidőben vagy részmunkaidőben van-e bejelentve.

Nem mondott igazat

Szopkó Tibor akkor sem az Origónak, sem az Északnak nem válaszolt a feltett kérdésekre. Egy közleményben azt ismerte csak el, hogy 2019 októberéig maga is aktívan részt vett a cég működtetésében, de – mint állítja – miskolci önkormányzati képviselővé választását követően operatív feladatait folyamatosan átadta testvérének és munkatársainak, annak érdekében, hogy a társaság működését ne befolyásolja a képviselői munkája, továbbá, hogy elegendő ideje maradjon közfeladatai ellátására. Szopkó Tibor azt is állította, hogy a múlt év végén már nem vett részt a társaság operatív működtetésében, ezért – mint írja – „eléggé valószínűtlen, hogy magam adtam volna ki feladatot, vagy határoztam volna meg munkabeosztást”. Az új miskolci alpolgármester közleménye végén így fogalmaz: „a politikai célú rágalmakat és híreszteléseket a leghatározottabban visszautasítom.”

Szopkó Tibor azonban közleményében nem mondott igazat, amit az Origo által közzétett bizonyítékok támasztanak alá: a momentumos politikus a párt internetes honlapján közzétett idei vagyonnyilatkozata azt bizonyítja, hogy Szopkó Tibor nem szünetelteti a vállalkozásában való közreműködését, hanem azt maga viszi ügyvezetői minőségben. Az idei, január végi bejegyzés szerint havi rendszerességgel jövedelmet is kap munkájáért. A vagyonnyilatkozat értelmében tehát szó sincs arról, hogy a céget átadta volna testvérének. Az is kiderül, hogy az ominózus cégben, a Borsodkönig Premium Kft.-ben a tulajdoni aránya az induláskori 50 százalékról mára 100 százalékra növekedett. Az Origo közzétette annak az üzenetváltásnak a nézőképét is, amely egyértelművé teszi, az alkalmazottaival kapcsolatos, zsarolásról, fenyegetőzésről szóló üzenet egyértelműen Szopkótól származik.

Természetesen megkerestük Szopkó Tibort, de az Észak lapzártáig nem válaszolt a kérdéseinkre.


Kérdéseink Szopkó Tiborhoz

Több hatóság is hiányosságot állapított meg a cége működésében, amely vizsgálatokról Ön a korábbi nyilatkozata idején tudott, tudhatott. Miért állította, hogy minden rendben van a cége körül?

Miért kommunikálta korábban azt, hogy szünetelteti a vállalkozásában való közreműködését? A valóságban ugyanis ügyvezetői minőségben továbbra is jelen van a cégben. Sőt, egy január végi bejegyzés szerint havi rendszerességgel jövedelmet is kap a munkájáért.

A hatóságok szankciói után milyen lépéseket tett, tesz, hogy a feltárt hiányosságokat végleg felszámolja?

Ad külön juttatást a hétvégén, ünnepnapokon végzett munkáért?

Máskor is előfordult már, hogy ünnepnapokon munkára kötelezte alkalmazottait, illetve retorziót helyezett kilátásba a munkát fel nem vevők ellen?

Nem érzi úgy, hogy a cége által elkövetett szabálytalanságokkal árt a Momentumnak, illetve a miskolci Velünk a Város frakciónak?

Tervezi, hogy lemond alpolgármesteri és minden politikai megbízatásáról?

(A borítóképen: Szopkó Tibor)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában