2021.06.14. 11:30
Vége a tanévnek, indul a vakáció
Az oktatási intézményekben bíznak abban, hogy szeptemberben a normál menetben indulhat el a tanév.
Forrás: Illusztráció/Shutterstock
Fotó: Shutterstock
Június 15-e az utolsó tanítási nap a 2020–2021-es tanévben. Milyen volt ez? Pedagógusok véleményét kérdeztük.
Eredményes zárás
Mikitáné Újjobbágy Erzsébet, a Miskolci Szabó Lőrinc Általános Iskola igazgatója úgy érzi, hogy eredményesen tudják lezárni az idei tanévet.
– A jelenléti oktatás során a nagy közös rendezvényeink elmaradtak, de köszönhetően a kollégák, gyerekek, szülők fegyelmezettségének, bezárások és karantén nélkül taníthattunk, tanulhattak gyermekeink. A digitális oktatásban a tavaly szerzett tapasztalatokat használva, optimalizálva igyekeztünk végezni munkánkat. Célunk a tananyag átadásán túl az is volt, hogy tanulóinkat mentálisan is próbáljuk megsegíteni, és a szülőkre se rójunk aránytalan terheket. Iskolánkban hiányzások miatt nem lesz osztályozóvizsga, a tanulók munkáját reálisan tudtuk értékelni tudásuk alapján. Bízunk benne, a következő tanévet jelenléti oktatással kezdhetjük – mondta az igazgató.
– A 6 hónapig tartó digitális oktatás során igyekeztünk minden segítséget megadni a diákoknak. A májusi visszatérés óta a tanév sikeres befejezése volt a célunk, odafigyeléssel, a hiányosságok pótlásával segítettük a diákjainkat. Nem tudjuk, szeptembertől mi vár ránk, reméljük, hogy személyes jelenléttel kezdhetjük a tanévet – tette hozzá Tompa Médea, a Kossuth Lajos Evangélikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Pedagógiai Szakgimnázium szakképzési igazgatóhelyettese.
Beépítik a digitális elemeket
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon oktatói a digitális módszertan eddig is jól bevált elemeit szeretnék a továbbiakban is hatékonyan alkalmazni.
Kerboltné Tóth Edit, az intézmény tanulmányi igazgatóhelyettese így fogalmazott: a Lévayban is sok tapasztalatot hozott az elmúlt tanév vegyes oktatási formája. A tanárok és a magasabb évfolyamok tanulói felkészülten kezdték el használni novemberben a már megszokott egységes informatikai platformot. A digitális módszertani kultúra is folyamatosan fejlődött. A legnehezebb helyzetben az új tanulók voltak. Számukra még nem volt ismert és begyakorlott az általunk alkalmazott oktatási forma, és még a közösség sem tudott kialakulni a tanév eleji rövid időszak alatt. Az online oktatás során a tanárok mindent megtettek a tanév sikeres lezárása és az érettségi vizsgára való felkészítés érdekében, és a tanulóink nagy része is komolyan vette a tanulást. Elmondásuk szerint jobban érezték a leterheltséget az online oktatás során, mint a tantermi jelenlétnél. A digitális módszer hatékony alkalmazása nagyon tantárgyfüggő, hiszen van, ahol a személyes találkozás, magyarázat semmivel sem pótolható. A számonkérések rendszeresek voltak, így minden tanulót biztonságosan tudtunk értékelni a tanév végén – emelte ki Kerboltné Tóth Edit.
– A tanítás új módszereit kezdtük el alkalmazni, és jelentős számú digitális anyag készült, amelyet a jövőben is fel lehet használni. Természetesen csakúgy mint máshol, itt is a társasági élet hiánya jelentette a legnagyobb problémát, amit a diákok is nehezményeztek. Ez az év tanulók számára egyfajta személyiségteszt is volt. Megtapasztalhatták az egyéni felelősségvállalást és bizony a döntések következményeit is – állapította meg. – Az idén érettségizők közül a legtöbben komolyan vették a felkészülést, ennek fényében kiváló eredmények születtek.
A jövőt nem látják
Sajnos a másik véglet is megjelent: voltak 25 százalékon alul teljesítők, akik szerencsére a szóbelin még javíthatnak – tette hozzá az intézményvezető.
– Úgy gondolom, az oktatási-nevelési folyamat két oldalt igényel: a pedagógust és a diákot. Ha csak az egyik fél részéről van meg az akarat, a kudarc garantált. Összességében a gimnázium diáksága nagyrészt minden elvárásnak megfelelt, és sikeres évet zárhattunk. Az alsóbb évfolyamokon is nagyjából hasonló volt a helyzet. Bár a jövőt még nem látjuk, de ha kell, a továbbiakban is meg fogunk birkózni a nehézségekkel – hangsúlyozta a tanévről szóló tapasztalatait az Északkal megosztó Balla Árpád.