2021.11.29. 07:00
Utánajártunk, fizetős lesz-e a teljes M30-as autópálya
Az eddig ingyenes Miskolc-dél és Miskolc-kelet közötti szakaszon is megszűnik majd az ingyenesség.
20211026 Tornyosnémeti fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország Ünnepélyesen átadták az M30-as autópálya újabb, 56,8 kilométeres szakaszát Miskolc és a tornyosnémeti határátkelő között, így már sztrádán lehet közlekedni Miskolc és Kassa között.
Fotó: Ádám János
Október 26-án adták át ünnepélyes keretek között az M30-as autópálya újabb, Miskolctól a tornyosnémeti határátkelőig tartó 56,8 kilométeres szakaszát, így már sztrádán lehet közlekedni Miskolc és Kassa között. A régóta tervezett és áhított beruházás 2019 tavaszán indulhatott el, a sztrádaszakaszt három etapra bontva három kivitelező építette, ennek is volt köszönhető, hogy két és fél év alatt teljesen elkészült és átadhatták.
Negyedtanknyi benzin ára
Az egy percig sem volt kérdéses, hogy az elkészülő autópálya-szakasz – hasonlóan az ország többi gyorsforgalmi útjához és a már meglévő M3-as és Miskolc közötti szakaszhoz – fizetős lesz majd. Az azonban már igen, hogy mi a helyzet a Miskolcot érintő résszel.
A Miskolc keleti kapujáig korábban megépített M30-as a Miskolc-dél és Miskolc-kelet közötti részen a kezdetektől ingyenesen használható útszakasz volt, amelyet nemcsak a tranzitforgalom, de a megyében és a megyeszékhelyen élők is használtak arra, hogy a város egyik végéből a másikba eljussanak anélkül, hogy keresztül kellene vágni a városon.
Ehhez kapcsolódott a később elkészült, Miskolcot elkerülő 306-os út, amely a város keleti kapuját – vagyis a 3-as és 37-es főutat – köti össze az északi kapuval, vagyis a 26-os főúttal. Ezzel megvalósult a várost elkerülő félgyűrű, amely érezhető forgalomkönnyítést okozott a megyeszékhelyen.
A most elkészült M30-as szakasz azonban részben a 306-os nyomvonalát használja, így a korábbi elkerülőnek a fele sztráda lett, a turbókörforgalomtól az úgynevezett „trombita” csomópontig.
Az átadás előtt kikerült tájékoztató táblák nem voltak egyértelműek a tekintetben, hogy vajon ez a szakasz ingyenesen használható lesz-e, vagy fizetni kell majd érte.
Erről a közösségi oldalakon is találgatás indult, és az Észak-Magyarország is kapott olvasói megkeresést. A kérdésre az átadás nem adott választ, hiszen a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója azt jelentette be: az M30-as új szakaszát a személygépkocsival közlekedők az év végéig ingyenesen használhatják.
Most a kérdéssel az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM) fordultunk, afelől érdeklődve, hogy pontosan meddig tart az ingyenesség, illetve hogy aztán mi lesz a miskolci szakasz sorsa, és mint megtudtuk, január 1-től a teljes M30-as sztráda fizetősség válik.
A díjfizetési kötelezettség az e-matricás rendszerben 2022. január 1-jétől az M30-as teljes hosszán, az M3-as autópályától az országhatárig életbe lép.
A jövő évtől nemcsak az újonnan átadott rész, hanem az eddig ingyenesen igénybe vehető Miskolc-dél és Miskolc-kelet közötti szakasz használatáért is fizetni kell.
Az autósok negyedtanknyi benzin áráért megyei matricát válthatnak, amellyel egész évben közlekedhetnek a teljes megyei gyorsforgalmi hálózaton, az M30-as mellett Füzesabony és Polgár csomópontok között az M3-ason is” – tájékoztatta lapunkat az ITM Kommunikációs Főosztálya.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. adatai szerint a megyei e-matrica éves díja D1, személyautó és U, utánfutó kategóriában 5200 forint. A D2, 7 főnél több személyes személyautó és 3,5 tonna fölötti teherautó esetén 10 390, míg a B2, busz kategóriában 20 780 forint egy évre.
(A borítóképen: Jelentősen lerövidíti az utazási időt, hogy most már Kassáig autópályán lehet közlekedni)