2021.12.17. 14:00
Csődközeli helyzet felé robog Miskolc?
A város fizetésképtelenségének lehetősége is felsejlett a miskolci közgyűlés ülésén.
Fotó: Bujdos Tibor
Parázs vitákat hozott Miskolc Megyei Jogú Város Közgyűlésének idei utolsó ülése. A város anyagi helyzete, a közösségi közlekedés állapota és a Búza téri piac jövőképe volt leginkább a képviselői vélemények középpontjában pró és kontra. Szopkó Tibor alpolgármester olyan indítványt terjesztett a képviselők elé, amely azt javasolta, hogy a közgyűlés éljen az egyébként Alaptörvény biztosította felterjesztési jogával, amelyben azt kéri a kormánytól, hogy kompenzálja a „veszélyhelyzet és a kormányzati intézkedések miatt kieső bevételeket, valamint a 2022. évi büdzsé tervezése során prognosztizált megnövekedett kiadásokat”.
Hatmilliárd feletti lehet a hiány
A munkaanyag mintegy 3,2 milliárd forintra becsüli a város jövő évi bevételkieséseit, a várható többletkiadás kalkulált összege pedig 3,1 milliárd forint. A végösszeg, amelynek kompenzálását várja az önkormányzat a kormánytól, 6,3 milliárd forint. Veres Pál elmondása szerint a Megyei Jogú Városok Szövetsége is tárgyalt a kérdésről, és a 23 tag egyöntetűen úgy döntött, a kormány elé tárja a helyzetet.
Utolsó miskolci közgyűlés 2021-ben
Fotók: Bujdos Tibor
A javaslathoz képviselői módosító indítványt nyújtott be dr. Nagy Ákos, a Fidesz frakcióvezetője, amely – többek között – azt tartalmazza, hogy a város köszönetet mond a kormánynak a város fejlődése érdekében nyújtott támogatásokért. A polgármester ezzel kapcsolatban azt mondta, „kétségtelen, hogy a város fejlesztésére jönnek támogatások, de a várost és a megvalósult beruházásokat működtetni is kell”.
A hozzászólásaimban egyetlenegyszer sem fordult elő, hogy a kormányt szidtam, vagy a baloldal szekerét toltam volna Veres Pál
Dr. Simon Gábor, a Velünk a Város frakció vezetője úgy fogalmazott, hogy „a lehető legerősebb jelzést” készülnek küldeni a kormánynak a város anyagi állapotát illetően.
A személyeskedésektől sem mentes vita nyomán a fideszes Soós Attila azt mondta, hogy „zsigeri gyűlölet fröcsög a jobboldali érzelmű emberek felé”. Segélykiáltásról beszélnek, közben pedig kígyót-békát kiabálnak a kormány felé. „Harmadik éve kormányozza a baloldal a várost, és még semmit sem tudott megoldani.” Mint mondta, ez a városvezetés csődbe fogja vinni Miskolcot.
Kettős beszéd uralkodott el a városvezetésben, a kormányt szidják, miközben segítséget várnak tőle, és – mint hangsúlyozta – ebbe a sorba beállt Veres Pál polgármester is. A polgármester erre reagálva azt mondta, hogy az ő hozzászólásaiban egyetlenegyszer sem fordult elő, hogy a kormányt szidta, vagy a baloldal szekerét tolta volna.
Finanszírozási gond az MVK-nál
Az MVK Zrt.-vel fennálló közszolgáltatási szerződés jövő évi paramétereinek elfogadása kapcsán Demeter Péter, az MVK Zrt. vezérigazgatója azt mondta, hogy mintegy 8 milliárd forintba fog kerülni jövőre az autóbusz- és villamosközlekedés lebonyolítása Miskolcon, ám a tervezett bevételek ennek csak felét lesznek képesek finanszírozni. Kijelentette: további járatok leállítását nem tervezi a cég.
A Fidesz–KDNP a közgyűlés előtt sajtótájékoztatón mondta el a véleményét (lásd alsó cikkünkben – a szerk.). Molnár Péter, a KDNP frakcióvezetője hozzászólásában Azt mondta: „Ma már lényegében alig lehet közösségi közlekedésről beszélni Miskolcon. Ez abban is látszik, hogy az emberek inkább autóval járnak, sokszor kalákában, s nem várnak a buszra, villamosra. Ma már helyközi busz gyakrabban közlekedik Szikszóra, mint a városi Görömbölyre.” Kozma Istvánné (Fidesz) így fogalmazott: „Egerben jövőre ingyenes lesz a közösségi közlekedés. Ezzel szemben nálunk budapesti cég világítja át a miskolci tömegközlekedést. Emelkedtek a jegyárak, miközben csökkent a teljesítmény. Soha nem látott méretű elégedetlenség van a miskolci tömegközlekedéssel szemben.”
Ma már helyközi busz gyakrabban közlekedik Szikszóra, mint a városi Görömbölyre Molnár Péter
Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város) szerint a jelenlegi helyzetért az előző városvezetés és a kormány is felelős. Ezt erősítette meg Szarka Dénes, aki szerint „a kormány hozta lehetetlen helyzetbe a miskolci tömegközlekedést”.
Veres Pál polgármester így összegzett: „Tisztában vagyunk azzal, hogy Miskolcon nem jó a tömegközlekedés. Ennyire telik most. Toldozzuk-foldozzuk a nadrágot. Ha több pénz lenne, jobbat tudnánk biztosítani. Nagyon kellemetlen dolog ez a jelenlegi városvezetésnek...”
Féltik a Búza téri piacot
Két ingatlan apportálásáról is döntött a közgyűlés a Búza téri piacot üzemeltető társaságba.
Soós Attila (Fidesz) megismételte azt, ami már több fórumon elhangzott: „Miskolc emblematikus területét a közvagyonból átteszik magánvagyonnak. Ráadásul egy olyan cégbe, amelyben még az apport után is kisebbségben lesz az önkormányzat. Szopkó Tibor alpolgármester válasza szerint a fő cél a piac működőképességének biztosítása. Ehhez reorganizálni kell a működtető társaságot. Hangsúlyozta, hogy fontos biztosítékok vannak a megállapodásban. A stratégiai kérdésekben a többségi tulajdonos nem tud egyedül döntést hozni. „A piacot piacként szeretnénk működtetni a jövőben is” – erősítette meg.
Az idén lesz pulykapénz
A miskolci önkormányzat és intézményeinek valamennyi dolgozója nettó 50 ezer forint év végi jutalmat kap – jelentette be Veres Pál polgármester a közgyűlést megelőző rendkívüli sajtótájékoztatóján. Mint mondta, bár az önkormányzat anyagi helyzete cseppet sem rózsás, de sikerült kigazdálkodni a jutalmat, amely összességében mintegy 3 ezer embert érint.
(A borítóképen: Maratoni vitákkal volt terhelt az idei utolsó miskolci közgyűlés)