Nagy Diák KRESZ-teszt

2022.04.10. 18:00

Ingerültebben vezetnek a magyarok

A tesztet május 1-ig bárki kitöltheti, és a játékosok applikáció segítségével is kipróbálhatják a tudásukat.

ÉM

Fotó: Bujdos Tibor

A pandémia kezdetekor óvatosabban vezettek a magyarok, ám az idő előrehaladtával az emberek ingerültebbé, türelmetlenebbé váltak egymással szemben. Időközben sokan átszoktak a tömegközlekedésről a kerékpárra és motorbiciklire, nem feltétlenül ismerve a közlekedési szabályokat. A biztonságos közlekedéshez nyújt segítséget a Nagy Diák KRESZ-teszt, amit bárki ingyenesen kitölthet.

 

Három fordulóban

 

A Nagy Diák KRESZ-teszt alapvetően egy háromfordulós KRESZ-verseny, amit a DUE Médiahálózat indított immáron hatodik alkalommal, és közel 80 ezren vettek rajta részt. A 2022-es játék egy ingyenes online teszttel startolt, amit bárki kitölthet a www.nagydiakkreszteszt. hu oldalon. A következő két fordulóban viszont már csak a legügyesebb 14 és 24 év közöttiek vehetnek részt. A szervezők két nyertest hirdetnek, egyikük térítésmentesen szerezhet autós jogosítványt, a másikuk egy robogót kap. A játék prevenciós célt is szolgál, illetve igyekszik többek közt a kerékpárral és az elektromos rollerrel közlekedők tudását fejleszteni. A pandémia kezdetekor – a korlátozó intézkedések okán – a közúti forgalom jelentősen csökkent.

 

– A kezdeti időszakban azt tapasztaltuk, hogy az emberek kicsit óvatosabbak voltak, nem követtek el annyi szabálysértést vagy egyéb jogsértést – mondta el Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFKOBB főtitkára. – Majd mikor már hosszabb idő eltelt, az megmutatkozott a közúti közlekedésben is. Az emberek ingerültebbé, türelmetlenebbé váltak egymással szemben. Ennek következményei nem is igazából balesetek, hanem olyan közlekedési szituációk, amiknek nem feltétlen kell hogy balesettel végződjenek.

 

Gyakori a gyorshajtás

 

Tipikus példa erre a büntetőfékezés. Egyébként a büntetőfékezés nem egy új keletű találmány, azért tűnhet úgy, hogy több van manapság, mert egyre több autó van felszerelve fedélzeti kamerával, amely rögzíti ezeket.

 

Türelmetlenebbek az emberek egymással, agresszívebben vezetnek, és sokszor túllépik a megengedett sebességet. Ez jól látszik az adatokból, évente a személyi sérüléssel járó közúti balesetek 30 százaléka a sebesség nem megfelelő alkalmazása (abszolút és relatív gyorshajtás) miatt következik be. 2020- ban ez a százalék 34 volt, ami azt jelenti, hogy a pandémia első évében gyorsabban hajtottak az emberek.

 

Kevesebb autó volt az utakon, ezzel megnyíltak hosszú, belátható területek a sofőrök előtt, ezért vélhetően jobban a gázpedálra taposhattak. Ez viszont ténylegesen több balesethez vezethet, ami nincs jó hatással a közúti közlekedésre. Az ORFK-OBB tapasztalatai szerint a tömegközlekedésről átszoktak az emberek az úgynevezett alternatív közlekedési eszközökre. Sokan kerékpárra, robogóra vagy motorkerékpárra ültek.

 

– Ez viszont felveti azt, hogy ha több ilyen közlekedő van az utakon, akkor a baleseti kockázat is megnő, mert több ember vesz részt önállóan a közlekedésben, akik nincsenek tisztában a közlekedési szabályokkal, mert eddig mondjuk tömegközlekedéssel közlekedtek, nincsen jogosítványuk se. Ez a kockázatot megnöveli. Nem annyira rutinosak, főleg városi közlekedésben nem tudják, hogyan tekerjenek. Emiatt a baleseti számok megnövekedhetnek, de ha több a kerékpáros az utakon, akkor óhatatlanul a nagy számok törvényéből adódóan több baleset is történik, amit vagy ők okoznak, vagy ők szenvednek el. Ennek ellenére én úgy gondolom, hogy ez a jövő, az lenne a legjobb, ha nem motorikus irányba mennénk el, hanem egészségesen élnénk, és minél több kerékpáros lenne az utakon – tette hozzá Berzai Zsolt.

 

Ingyenes tanulás

 

A Nagy Diák KRESZ-teszt többek közt azzal a céllal jött létre, hogy a kitöltők ingyenesen juthassanak hozzá közúti közlekedést tartalmazó információkhoz, szabályokhoz. A tesztet május 1-ig bárki kitöltheti. Idén először a játékosok a Nagy Diák Tesztek applikáció segítségével is kipróbálhatják a tudásukat. A felhasználóbarát app ingyenesen letölthető az App Store-ból és a Google Playről. A döntő május 20-án az újpesti UP Rendezvénytérben lesz. A teszt az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság együttműködésében jött létre, további támogatók a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács és a Fékezd Magad Alapítvány.

 

(A borítóképen: A gyorshajtás gyakori közlekedési kihágás. Fotó: Bujdos Tibor)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában