Turbókörforgalom

2022.04.18. 11:30

Turbóüzemmódba kapcsolták a turbókörforgalom építését

Már látszik, hol lesz a körforgalom közepe. Őszre elkészülhet a miskolci belváros fontos közlekedési csomópontja.

Szaniszló Bálint

Jó egy hónappal ezelőtt kezdték el építeni Miskolcon az Y-híd beruházáshoz kapcsolódóan a Vörösmarty és a Király utcák kereszteződésében a turbókörforgalmat.

Az építkezés olyan mértékű lezárásokkal és terelésekkel járt, hogy az első napokban, különösen ez eleve csúcsforgalommal járó időszakokban méretes dugók alakultak ki. A kereszteződés két Vörösmarty utcai ágát ugyanis teljes egészében lezárták, azaz az utca két oldalról zsákutcává alakult át. A Király utca mint a 3-as fő közlekedési út nagy forgalmú bekötőszakasza viszont négy sávról két sávra szűkült le, így az eresztőképesség jelentősen csökkent. Ezt a helyzetet kellett megoldaniuk a közlekedőknek.

A forgalomszervezők kijelöltek „egérutakat”, hogy elkerülhető legyen a csomópont, de időbe telt, mire az autósok felismerték és használni kezdték ezeket a lehetőségeket.

Újratervezés kellett

Kelemen József – mint mondta – „amióta az eszét tudja”, naponta többször is erre szokott autózni, mert korábban ez volt a legrövidebb és egyben leggyorsabb közlekedési lehetőség számára a belvárosban.

– Reggel a gyerekeket viszem iskolába és a páromat munkába, délután ugyanez fordítva, napközben pedig a munkámból adódóan többször is érintenem kellene azt a kereszteződést – mondta el. – Az első napon még figyelmetlenek voltunk, és mentünk a megszokott úton. El is késtek a gyerekek az iskolából. Aztán kiderült, hogy ha hamarabb indulunk, és a kerülő lehetőségeket választjuk, akkor kényelmesen odaér mindenki idejében a suliba, illetve a munkába. Napközben aztán van, hogy mégis arrafelé autózom, de délelőttönként és késő este már elviselhető a forgalom, és lényegében időveszteség nélkül át lehet jutni a megcsonkult kereszteződésen – tette hozzá.

Kisakkozták az építők

Kelemen Józsefhez hasonlóan sok ezer további miskolci vagy máshonnan ide járó autósnak kellett hozzászoknia a megváltozott forgalmi helyzethez. Az elmúlt bő egy hónap azt bizonyította, hogy – ha nem is felhőtlenül, de – elfogadták az új állapotokat.

Mindeközben az építők gőzerővel nekirugaszkodtak a turbókörforgalom építésének. Sok hónapos munkálatok előzték már meg ezt, hiszen fákat, bokrokat kellett eltávolítani az építési területről, és közműveket kellett áthelyezni.

Mivel a régi kereszteződést képtelenség lett volna teljesen lezárni, ezért most az egyik felén alakítják ki a körforgalmat, és amikor végeztek, akkor változtatnak a lezáráson és terelésen, és következik a másik fele.

Mint képünkön is látszik, felülnézetből már jól kivehető, hol lesz és mekkora lesz a körforgalom magja, és az is, menynyi helyet foglal el a háromsávos csomópont. A kép jobb oldali részén látszik, hogy már kialakították a külső útpadkát, sőt a közvilágítási oszlopokat is elhelyezték. Ugyanígy halad majd a munka, amíg be nem zárul az a bizonyos kör.

Tanuljuk a turbókörforgalmat

A háromsávos turbókörforgalom használatát persze meg kell tanulniuk és szokniuk a közlekedőknek, de a szakemberek szerint ez a legjobb megoldás egy ilyen zsúfoltnak számító csomópontban a forgalom hatékony levezetésére.

Az idejekorán elhelyezett jelzőtáblákról tájékozódni lehet majd, melyik sávot kell választanunk, hogy az általunk tervezett irányba haladhassunk tovább a körforgalomból. Tévedés esetén is lehetőség van a korrigálásra, természetesen a közlekedés szabályainak betartásával.

Sokat segít majd, ha a közlekedők figyelnek egymásra és segítik is egymást a helyzetek megoldásában.

A gyalogosok különleges elbírálást kapnak a turbókörforgalomban. Minden irányban rendőrlámpával védettek lesznek a kialakított gyalogátkelőhelyek

(A borítóképen: Ütemesen haladnak a turbókörforgalom építésével. Fotó: Bujdos Tibor)

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában