2022.09.11. 20:00
Gond lehet az ivóvízzel Miskolcon, a Dayka-átkötés környékén. Elmondjuk, miért...
Nemcsak a miskolci belváros közlekedési állapotát változtatja meg a Dayka utca meghosszabbítása, az építkezés idején várhatók még kényelmetlenségek.
A készülőben lévő Dayka-átkötés közelében a vezetékkiváltást megelőzően is voltak csőtörések. Az egyik ilyen javításakor sokan maradtak ivóvíz nélkül a belvárosban
Fotó: Ádám János
A Dayka-átkötéséként ismert miskolci belvárosi közlekedési beruházás hónapok óta közbeszéd tárgya Miskolcon. Nem csoda, hiszen az építkezés - a Dayka Gábor utca meghosszabbítása a Meggyesalja utcáig - alaposan megváltoztatja a környéket. Maga az építkezés nem csekély módon teszii próbára a környéken élők és az arra járók türelmét.
Érdekesség, hogy az előző miskolci városvezetés indította el "A Dayka utca térségében megvalósuló forgalomcsillapítási intézkedések" elnevezéssel azt a TOP által finanszírozott projektet, amelynek célja az volt, hogy kiteljesedjék az észak-dél irányú közúti közlekedési tengely.
Új forgalmi helyzet
A lényeg, hogy a Diósgyőr felől a Meggyesalja utcán érkező autóforgalmat átirányítják a belvárost észak felől határoló tehermentesítő útra, így csökkentik a történelmi Avas alatt futó út forgalmát. A végső cél, hogy a Városház térre és a Szent István térre alapozva majdan egy olyan – az Avassal közvetlen kapcsolatban lévő összefüggő terület jöjjön létre, amely – egy másik projekt révén – elnyerheti a miskolci főtér kitüntető címet.
A Dayka Gábor utca meghosszabbításának előkészítése meg is kezdődött az előző önkormányzati ciklusban. Elkészültek a tervek és az új út útjában lévő építmények – lakóházak, irodaépületek, más közösségi célt szolgáló épületek – megvásárlása, kisajátítása, kiürítése is lezajlott. A jelenlegi önkormányzat folytatta az előkészítő munkát. A megörökölt tervek alapján a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programból akkor 900 millió forint állt rendelkezésre az önkormányzatnak az építkezésre. Az hamar kiderült, hogy a 900 millió forint messze nem lesz elegendő az építkezéshez. A költségek és az építőanyagárak elszálltak és az újrakalkulálás nyomán 1,8 milliárd forintra nőttek a projekt költségei. Sikerült átcsoportosítani a szükséges forrást.
Még bontanak
A nyár elején aztán a fák és más növények eltávolításával indult a munka, amelyet a még jelenleg is folyamatban lévő épületbontás követett. Most úgy néz ki, hogy hamarosan befejeződhet a bontás és elindulhat az átkötés kialakítása. A tervek szerint bő egy év múlva kellene átadni a beruházást.
A Dayka-átkötés megépülésével teljesen átalakul a környék forgalmi rendje. Lesz négy új jelzőlámpás csomópont, ami a belvárosi autóforgalmat ismerve, rendkívül hasznos lesz a biztonságos közlekedés szervezés szempontjából. Az új úttal kapcsolatban lévő Kálvin János, Rácz György és Petőfi utca is megújul. Mint megtudtuk, az önkormányzat saját finanszírozásában kerékpáros út/sáv is lesz ezen a részen.
Az útépítés azonban a föld alatt is átalakításokat kíván. Közműveket - a föld alatt futó vezetékeket - kell áthelyezni, hogy ne legyen útjában az útépítésnek, illetve olyan helyen legyenek, hogy nagyobb lezárások nélkül lehessenek később végrehajtani rajtuk a szükséges javításokat.
Ideiglenes megoldás
A nyáron ráadásul Miskolcon egymást érték az ivóvízvezeték meghibásodásai. Ennek fő oka, a hálózat rohamos elöregedését túl, a nyári rendkívüli szárazságnak tudható be. A mélyen kiszáradt talaj sok helyen elmozdult és elmozdította az ivóvízvezetékeket. A csatlakozásoknál szivárgások keletkeztek, de a vezetékrepedés is gyakori volt. Nem volt túl népszerű intézkedés, hogy a javítás idejére szüneteltették az ivóvízszolgátatást.
A leendő Dayka-átkötés környékén is lehet majd szolgáltatási szünet az ivóvíz esetében, de nem meghibásodás, hanem az említett vezetékáthelyezés miatt. Mint megtudtuk, úgy próbálják lerövidíteni a szakemberek a kellemetlen időszakot, hogy ideiglenes felszíni vezetéket építenek arra az időre, amíg a föld alatti munkálatokkal végeznek. Így igyekeznek minimalizálni a lakosság számára kellemetlen időszakot.