2022.11.09. 11:30
Látványosan épül a 26-os út elkerülő szakasza
Mintegy másfél millió köbméter föld megmozgatásával jár csak a mintegy 10 kilométernyi út kialakítása.
Nagy ütemben épül a 26-os főközlekedési út Sajószentpétert és Berentét elkerülő, összesen 10,615 kilométer hosszúságú, 2-szer 1 sávos, új nyomvonalú útja a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában. Ezt az útvonalat több szakaszán is magas töltésen vezetik, így a Sajó helyi árvízvédelmi rendszerének is része lesz. Mindemellett arra is ügyelnek az építkezéskor, hogy a jövőben az utat 2-szer 2 sávosra lehessen bővíteni.
A Nemzeti Infrstruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. megbízásából a He-Do Építő Zrt. és a Soltút Kft. konzorciuma vállalta el a kivitelezést, a projekten az első cég megbízásából annak alvállalkozójaként a He-Do Kft. kivitelezi a munkálatokat. A Swietelsky Magyarország Kft. pedig a Soltút egyik alvállalkozójaként vesz rész a beruházás megvalósításában: a cég a 17-es kilométerszelvény után 350 méterrel kezdődő, és a 22-es kilométerszelvény 180 méterig tartó szakaszát építi.
Három szakaszra bontva
A teljes elkerülő út egyébként három fő szakaszra bontható: a 26-os főút és a 27-es főút közötti mintegy 4 kilométeres szakasz, a 27-es főút és a 2606-os jelű Kazincbarcika-Múcsony összekötő közötti szakasz, mely 7 kilométer hosszú, illetve Kazincbarcika elkerülő szakasza a 2606-os jelű Kazincbarcika-Múcsony összekötő út és a 26-os főút között.
A tervek előkészítésének és az ütemezésnek megfelelően most az az első két szakasz építése történik úgy, hogy a 2606-os Kazincbarcika-Múcsony összekötő út nyomvonalkorrekciójával és rekonstrukciójával kötik majd vissza az új utat a 26-os főútra.
Az építkezés részeként 2 új körforgalmat alakítanak ki: az épülő elkerülő út és a 27-es főút csatlakozásánál, valamint az épülő út és a 2606-os jelű Kazincbarcika-Múcsony összekötő út csatlakozásában. Ezzel párhuzamosan összesen nyolc műtárgy is épül.
Az árvízvédelem fontos
Mivel az elkerülő a Sajó völgyében vezet, a völgy pedig egykor egyben a Sajó vízjárta árterülete is volt, ezért vízrendezésre (mederkorrekció, valamint meder- és partbiztosítás) is szükséges. A Sajó mentén a kivitelezők emellett az árvízvédelmi töltéseken is dolgoznak: több helyen magasítják a töltést, hogy egy árvíz esetén a lakóingatlanok biztonságban legyenek. Csak a töltésépítéshez másfél millió köbméternyi földmunkát kell elvégezni.
A most zajló építkezésekről a beruházó NIF-től megtudtuk: a projekthez tartozó vízjogi létesítési engedélyeket nagy részben már megkapták, így elindult a pályavíztelenítés kivitelezése a burkolt árkok, rézsűsurrantók, átereszek és folyókák kialakításával. Ezzel párhuzamosan a közművek kiváltása is több területen zajlik.
Már aszfaltoznak is
Az útépítés mintegy 1,5 millió köbméter föld megmozgatásával jár. A szakasz elején és közepén megindult a pályaszerkezet építése is, már az aszfalt alap- és kötőréteg próbaszakaszok készültek. Mindemellett ideiglenes út is épül: a 27-es útnál elkészülő körforgalom átadásához van szükség egy terelő út kialakítására az építkezés idejére, itt szintén elindult a kivitelezés. Emellett a 2606-os út körforgalmának földmunkái is elkezdődtek. Az építkezés a forgalmat 2023 tavaszáig ezeken a helyszíneken várhatóan nem fogja befolyásolni.
Tucatnyi híd épül
A Miskolc-Bánréve vasútvonal felett már beemelték a hídgerendákat, elkészült a pályalemez betonozása és jelenleg folyamatban van a szegélyek betonacél szerelése, zsaluzása, valamint az egyik hídfőnél a töltésépítés is. A Sajó folyó feletti 3 nyílású nagy méretű műtárgy acélszerkezeteit összeszerelték és elkészült a vasbeton pályalemez. Itt jelenleg a betoláshoz szükséges segédszerkezetek telepítésén dolgoznak a kivitelezők.
Az árvízleeresztő műtárgynál az egyik hídfő betonacél szerelése és zsaluzása van folyamatban és várhatóan még idén beemelik az előregyártott vasbeton gerendákat.A mezőgazdasági felüljáró vasbeton pályalemeze elkészült, itt a szegélyek és a háttöltés kivitelezése van folyamatban.
A Rózsás-ér keretelemes műtárgya szintén elkészült, itt háttöltésépítés és befejező munkák zajlanak. A közműalagút kereteleme a helyére került, most a háttöltése készül. A sorban következő - Dózerátjáró út feletti - műtárgyon szintén beemelték az előregyártott vasbeton gerendákat.
A Szuha-patak felüljáróján pedig a pályalemez acélszerelésén és zsaluzásán dolgoznak.