2022.12.10. 07:00
Nem álma, inkább rémálma a miskolciaknak a turbókörforgalom
Vasárnap átadják, érdemes megbarátkozni azzal a ténnyel, hogy aki már behajtott a körforgalomba, az odabent már nem tud sávot váltani.
Fotó: Bujdos Tibor
Az okosok azt mondják, hogy háromsávos turbókörforgalomnak azért van értelme, mert a balesetek száma majdnem háromnegyedével kevesebb bennük a hagyományos kétsávos körforgalmakhoz képest. A még hagyományosabb lámpás kereszteződéshez képest meg a kiépítési és fenntartási költsége is jelentősen kisebbek.
A turbókörforgalom megfelelő (ezt a szót mindenképpen hangsúlyoznunk kell) alkalmazása esetén egyszerre nő az áteresztési kapacitás és a biztonság, mind az egy- és kétsávos körforgalomhoz, mind a lámpás kereszteződéshez viszonyítva.
Meg kell tanulni használni!
Nos, a Miskolcon közlekedők vasárnap délutántól kezdődően - ha akarják, ha nem - nagy valószínűséggel találkozni fognak turbókörforgalommal a városban. Az y-híd beruházáshoz kapcsolódva olyan fél éve kezdték el kialakítani Vörösmarty és a Király utca kereszteződésében az azóta sokat áldott és átkozott (utóbbi a gyakoribb) háromsávos turbókörforgalmat. A városban közlekedő autósok nagyobbik része ezzel a ténnyel együtt kezdett el ismerkedni a turbókörforgalom mibenlétével.
A turbó körforgalom alapkoncepciója az, hogy az autósoknak már a körforgalomba való behajtás előtt idejében be kell sorolniuk a megfelelő sávba, mert az egyes sávokból a kijáratoknak csak egy része érhető el. Magában a körforgalomban és az azt megelőző 15-20 méteren már nem lehet sávot váltani. Legtöbb esetben sávelválasztó elemekkel (például a most elkészült miskolci turbókörforgalom esetében gömbsüveggel) is gátolják a körforgalmon belüli sávváltást.
Elsőre zavaró lehet
A körforgalomtípust nem ismerőket – mint ahogy a miskolcival kapcsolatos előzetes autóvezetői reakciókból is ez látható – elsőre bizony összezavarhatja a kialakítás. Egyértelmű útburkolati jelek felfestésével, táblákkal, illetve a vonatkozó KRESZ-ismeretek elsajátításával ezek a hátrányok azonban minimalizálhatók.
Reméljük, az arrafelé autózóknak kevés gondot okoz majd a turbókörforgalom. Azért megjegyzendő, hogy még át sem adták, de balesetek már voltak benne a figyelmetlen autósok miatt.
Buszok csak szerdától
A miskolci turbókörforgalmat december 11-én, vasárnap délután helyezik üzembe. Ettől fogva a kiszélesített Vörösmaty utca is használható lesz egészen az y-hídid, de magát a hidat csak hétfőn délután 4 órakor adják át a gépjárműforgalomnak. Fontos információ az is, hogy az MVK érintett autóbuszjáratai csak december 14-én üzemkezdettől járnak majd az új hídon át.
Így működik a miskolci turbókörforgalom
Mindezek alapján a miskolci turbókörforgalom működését a következő módon a legegyszerűbb megérteni:
1. Ha legszélső sávban halad az autós, akkor az első kijárat legszélső sávjában halad ki az első kijáraton.
2. Ha egyel beljebb hajt be, akkor az első kijárat belső sávjában, vagy a második kijárat külső sávjában haladhat ki.
3. Ha még egyel beljebb halad az autós, akkor az első kijáraton nem tud kimenni, de második belső sávjában és a harmadik külső sávjában ki tud menni.
4. A körforgalmon belül nem lehetséges sávot váltani, így mindenképpen előre tudni kell, hogy merre szeretne haladni az autós.
5. A miskolci turbókörforgalom esetében az Y-híd felől érkezve 4 sávos lesz a körforgalom bevezető része. A legbelső sáv a visszakanyarodásra ad lehetőséget. Tehát itt a szélső sávból csak első kijárat, a középső sávból csak első és második kijárat, a harmadik sávból csak második és harmadik kijárat érhető el. A negyedik – legbelső – sávból csak a harmadik kijárat érhető el illetve visszaforgat.