2023.04.27. 14:20
Miskolci közösségi közlekedés: „elkésett és rossz döntések”
7. Javaslat a közösségi közlekedés minőségének javítását célzó intézkedések bevezetésére.
Fotó: Bujdos Tibor
Badány Lajos alpolgármester:
Sem a miskolci önkormányzat, se a Miskolc Holding Zrt. nem rendelkezik olyan szakemberállománnyal, amellyel érdemben ellenőrizni lenne képes az MVK Zrt. tevékenységét. 2010 óra 7 vezérigazgató váltotta egymást a cég élén. A szolgáltató cég nincs motiválva a színvonalas szolgáltatásra. Az újabb közlekedési lehetőségek megjelenésével is szükségessé vált önálló szervezeti egység életre hívása az önkormányzat kereteiben. Biztostani kell az ellenőrzés lehetőségét az MVK Zrt. felett. Az önkormányzat feladatának kell lennie a hálózattervezésnek, a tarifa meghatározásának, a menetrend kialakításának. A polgármesteri hivatalban egy közlekedésszervezéssel foglalkozó osztályt akarnak létrehozni ennek érdekében. Az új osztály átvenné ezeket a feladatokat az MVK-tól.
Bazin Levente, Velünk a Város:
Fontos, hogy jól szervezett menetrendje legyen a városi közösségi közlekedésnek, mert ezzel pénzt lehet megtakarítani.
Bajusz Gábor, Fidesz:
Négy év után jött rá a városvezetés, hogy valamit kezdeni kell a helyi közösségi közlekedéssel. Megvan a pénz, fordítsák a közösségi közlekedésre.
Pakusza Zoltán, A Mi Hazánk:
Katasztrofális az eljutási lehetőség Perecesre, illetve onnan be a városba.
Szarka Dénes, Velünk a Város:
Minden eddigi városvezetés erőn felül igyekszik pénzt fordítani a helyi közlekedés biztosítására. Az a legfontosabb, hogy a miskolciak elégedettek legyenek a közösségi közlekedéssel. A mostani megoldással jobb helyzetet tudunk kialakítani.
Badány Lajos alpolgármester:
Az alapötlet a VEKE-től ered. Mégsem vitték végig. Most felkértünk egy szakértői gárdát és a pontos működési modell kialakítása az ő feladatuk lesz. A végső döntés is a közgyűlés feladata lesz.
Molnár Péter, KDNP frakcióvezető:
Nem látom, hogy a gyalázatos miskolci közösségi közlekedés helyzetén ez az előterjesztés hogyan fog javítani. Nem ördögtől való az elgondolás, csak elkésettnek tartjuk az ötletet. Miért most? Mennyibe kerül Miskolc számára az említett szakértői gárda és az ugyancsak emlegetett menetrendi csoport? Milyen változás várható majd az új rendszertől? Homályos, így nem támogatjuk az előterjesztést.
Gazdusné Pankucsi Katalin, Fidesz:
Mitől lesz jobb ezáltal a közösségi közlekedési Miskolcon? Mi lesz a "feleslegessé váló" munkavállalókkal? Mennyivel lesz kevesebb ezáltal az MVK támogatása? Mennyivel nő a polgármesteri hivatal költsége?
Erdei Sándor, Velünk a Város:
Az a javaslat, hogy sűrítsék a járatokat? De miből? Erre nincs javaslat. Nekünk most egy jó javaslatunk van.
Hollósy András, KDNP:
Veszett fejsze módjára mennek az események után. Elkésett és rossz döntések. Budapesti szakértő cégeket bíztak meg ellenőrizetlenül.
Dr. Nagy Ákos, Fidesz frakcióvezető:
Az előterjesztés címe kecsegtető volt, a tartalma annál kevésbé. Három és fél év alatt ennyit összehozni szégyen. Miért akarják kasztrálni az MVK-t? Kérdés, hogy a hivatalon belüli osztály életre hívása valós előnyökkel jár-e? Ez az előterjesztés egy semmi.
Barta Gábor, Fidesz:
Olyan, mintha szándékos lenne a miskolci közösségi közlekedés ellehetetlenítése, amelyet aztán meg kelljen menteni. Nem egy újabb átszervezés kell, hanem működő közösségi közlekedés. 2019. óta a közösségi közlekedés folyamatosan romlik. A buszok és villamosok nem tanulmányok és új városházi osztályok létrehozása által mennek.
Badány Lajos alpolgármester:
A mostani önkormányzat a korábbihoz képes ötszörös támogatást nyújt. Szó sincs arról, hogy ne törődne vele. A mostani előterjesztés egy koncepció, amelynek révén aztán kidolgozzák a szakemberek a végleges megoldást.
Szopkó Tibor alpolgármester:
A miskolciakat az érdekli, hogy milyen a közösségi közlekedés. 2019 előtt működött ugyan a közösségi közlekedés, de nem finanszírozták. Ezért maradt ránk egy romhalmaz. Magyarországon a közösségi közlekedés finanszírozása az, ami nem működik. A buszok és villamosok pénzből járnak.
Deák-Bárdos Mihály, Fidesz:
Milyen alapon született a döntés az átszervezésről, amikor a városháza nem rendelkezik szakemberekkel.
Dr. Kovács László, KDNP:
Ez az előterjesztés egy beismerő vallomás arról, hogy három és fél év toporgás után csak ennyit tudnak felmutatni. Semmit. Az is érződik, hogy belül sincs egyesség ebben a kérdésben a városvezetésben. A lényeg az, hogy van-e megfelelő menetrend, jár-e elegendő busz és villamos. A helyzeten egy hivatali osztály nem fog segíteni.
Dr. Simon Gábor, Velünk a Város frakcióvezető:
Az előző városvezetés 5 milliárdos mínuszt csináltatott az MVK-val, amit aztán hitelből kellett finanszírozni. Ma ennek csak a kamata 1 milliárd forint évente. Az előző városvezetés idején sztrájk is volt a cégnél, mert a dolgozók nem voltak elégedettek a saját körülményeikkel. A járvány idején az utazóközönség negyedére csökkent, így a bevétel is nagyot zuhant. Közben a kormány támogatásokat vont el a közösségi közlekedésből. A járvány után javult a helyzet, de jött az energiaválság és ez dobta meg a költségeket.
Molnár Péter, KDNP:
2019-ig elfogadható közösségi közlekedése volt a városnak. Nem értjük, hogy ettől az előterjesztéstől, hogy lesz jobb helyzetben a közösségi közlekedés. Tudható-e, hogy erről mi az MVK vezetésének, szakszervezeteinek, illetve a cég felügyelő bizottságának álláspontja? Rejtélyes szakértői csoportok, munkacsoportok vannak, de senki sem tudja, mik is ezek.
Kozma Istvánné, Fidesz:
Ideje volt észrevenni, hogy szükséges változtatni. Nem értem, mitől fog változni a közösségi közlekedés attól, hogy kulcsfontosságú dolgokat a városházában intéznek.
Soós Attila, Fidesz:
Hazugság, hogy a miskolci Fidesz-KDNP képviselők pénz vettek volna el az MVK-tól. 2010-ben a Fidesz-KDNP örökölt egy működő közösségi közlekedést és azt jól működtette tovább. Nem volt széles körű társadalmi elégedetlenség. Most van.
Dr. Kovács László, KDNP:
Ha létrehozunk egy osztályt a hivatalon belül. Az MVK-tól behozzák a szakembereket, vagy itt és ott lesznek ilyen szakemberek? Nem látjuk az egységet sem a kérdésben a városvezetésen belül.
A közgyűlés 13 igen 9 nem szavazattal és 1 tartózkodással elfogadta az előterjesztést.