2023.06.07. 16:31
Nem lehet elég korán kezdeni az egyetemi orientációt
Kölcsönösen jó a felek számára a megállapodás, hiszen hosszú távon a fiatal diplomások régióban maradását segíti elő és a pedagógushiányt is enyhíti.
Az együttműködés aláírói
Fotó: Nagy-Hankó Krisztina
Együttműködési keretmegállapodást írtak alá szerdán a Miskolci Egyetemen, amely az intézmény és három észak-borsodi kistelepülés református általános iskolája között jött létre. A Miskolci Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának (BTK) hallgatóit és oktatóit, illetve az iskolák pedagógusait érinti a közös munka. Az egyetemet a református egyház kereste meg az ötlettel.
Várják a közös munkát
A sajtó nyilvános eseményen Prof. Dr. Horváth Zita, a Miskolci Egyetem rektora, Dr. Illésné Dr. Kovács Mária, a BTK dékánja, illetve az iskolák képviselői látták el kézjegyükkel a dokumentumokat. Palescsák Veronika Mónika a göncruszkai Talentum Református Tehetséggondozó Általános Iskola és Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója, Horváth László a mezőcsáti Dr. Enyedi Andor Református Általános Iskola, Óvoda és Bölcsőde intézményvezetője, illetve a Szendrői Református Általános Iskola és Óvoda igazgatója, Jósvay István valamennyien örültek a hosszú távú együttműködésnek. Intézményeikben környező településeken élő gyermekeket is fogadnak, akik közül nagy számban vannak hátrányos helyzetű tanulók.
Még nem volt rá példa
Szokatlannak tűnhet, hogy az egyetem általános iskolákkal köt megállapodást, hiszen a beiskolázási terület a középiskolák világa, viszont a pályaorientációt már kis korban kell kezdeni – mondta Prof. Dr. Horváth Zita a Miskolci Egyetem rektora. Az együttműködés pilot jelleggel jött létre, hiszen első alkalommal került sor ilyen szakmai lépésre. A tárgyalások már hónapokkal ezelőtt elkezdődtek, programok is megvalósultak már, ezúttal azonban hivatalosan is megerősítették a közös munkát az aláírással – tudatta a rektor.
A cél egyrészt, hogy pedagógusokat segítsenek szakmai képzésekkel, informatív kollegiális beszélgetésekkel, továbbá hogy a tanárnak készülő hallgatók találkozzanak hátrányos helyzetű gyermekekkel, ne csak elit iskolákban tapasztalják meg a tanítást a gyakorlatban. A másik cél pedig, hogy a zömében hátrányos helyzetű gyermekeket támogassák abban, hogy ne legyen korai iskolaelhagyás, lemorzsolódás. Nem titkolt szándék az is, hogy ezek a gyerekek érettségit adó középiskolában folytathassák tanulmányaikat, és a legmotiváltabb gyerekek egyetemisták legyenek, nem akárhol, hanem a miskolci campuson – emelte ki a rektor. A hallgatók közel hetven százaléka az Észak-kelet magyarországi térségből származik, az Alma Mater küldetése, hogy tegyen ezért a régióért és marasztalja itt a fiatalokat.
Gyakorlati helyből munkahely lehet
Nagyon fontos, hogy minél több közoktatási, köznevelési intézménnyel legyenek együttműködő kapcsolatban, hiszen náluk van a tanárképzés közismereti szakokon és a gyógypedagógiai alapszak is – hangsúlyozta Dr. Illésné Dr. Kovács Mária, a BTK dékánja. Fontos, hogy a hallgatóik számára szakmai gyakorlóhelyeket tudjanak biztosítani általános- és középiskolákban egyaránt. Ezek az intézmények pedig tehetnek lépéseket, hogy a frissen végzett pedagógusokat megtartsák saját munkatársuknak. Így a humán erőforrás a régióban marad, nem vándorolnak el az ország más részeibe vagy külföldre a diplomás értelmiségiek.