2023.11.28. 11:30
Esőre váltott a hó: ez a helyzet Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye útjain (fotókkal)
A hegyi utaknál lehetnek gondok. Miskolcon folyamatos a csúszósságmentesítés.
Esőre váltott a havazás.
Fotó: Bujdos Tibor
Ahogyan azt a meteorológiai szolgálat előre jelezte, kedd hajnalra Miskolcon is leesett az idei télen az első hó. Délelőttre a havazás több helyen átváltott esőre és a lerakódott hóréteg is kásás. Az újabb gond akkor következhet be, ha estére fagypont alá csökken a hőmérséklet és az utak lefagynak.
Az elmúlt évek gyakorlatához hasonlóan a Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. már hétfőn műszaki készültséget rendelt el a várható csapadék miatt, az állomány egy részénél pedig elrendelték a készenlétet.
Traktor, kisgép
Összesen 210 fő dolgozót vezényeltek ki Miskolc különböző részeire, a Győri kapuba, a Dél-Kiliánba, Diósgyőrbe, a Széchenyi utcára, a Szentpéteri kapuba, az Avas I. II. III. ütemébe. Ütemterv szerint halad Miskolc síkosság-mentesítése.
A járdák tisztítását 11 teherautóval, a sószórást 5 traktorral végzik, a kerékpárutak csúszásmentesítése egy kisgéppel történik. A lépcsősorokon és rövidebb járdaszakaszokon pedig kézi síkosság-mentesítést végeznek.
A Városgazda az önkormányzathoz tartozó utak, járdák és lépcsősorok síkosság-mentesítéséért is felel, a közutak tisztítását a Mirehu Kft. munkatársai végzik.
Olvasói fotók: havazott 2023. november 28-án
Fotók: OlvasóHavazott Miskolcon 2023.11.28.
Fotók: Bujdos TiborÓzd is fehérbe borult 2023. november 28-án
Fotók: Marosréti ErvinHavas tájra ébredtünk Miskolcon 2023. november 28-án
Fotók: Ádám JánosMegérkezett a hó Miskolcra is 2023. november 28.
Fotók: Szaniszló BálintBalesetek sora
A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferensétől, Varga Rudolftól megtudtuk, hogy eddig mintegy tíz-tizenkét olyan baleset történt kedden a vármegyében, amely a megváltozott közlekedési körülményeknek tulajdonítható.
A vármegyei rendőr-főkapitányság egyébként készített egy összeállítást a téli biztonságos közlekedésről. Mint fogalmaznak, télen a balesetek jellemző oka, hogy a közlekedésben részt vevők nem az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelő sebességgel vezetik járműveiket, míg az észlelhetőség hiányosságai elsősorban a gyalogosok, és kerékpárosok részére jelentenek kockázatot. Különösen jellemző ez a lakott területen kívüli útszakaszokra, ahol adott a jogszabályi lehetőség a gépjárművek magasabb haladási sebességére. Ebben az időszakban megnövekszik a követési távolság meg nem tartásából eredő balesetek száma, melyek akár órákig megbéníthatják a forgalmat.
A téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a járművek világítóberendezéseit, ezért is nagyon fontos, hogy azok megfelelően működjenek. A fényszórókat, valamint a többi lámpát ilyenkor rendszeresen kell tisztítani. Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva, lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig könnyebben korrigálhatók a hibák.
Nedves aszfalton jobban csúsznak a kerekek, megnő a féktávolság. Ha a hőmérséklet 0 fok, és mínusz tartományba süllyed, akkor számítani kell arra, hogy a vizes-nedves útfelület lefagy, ami tovább növeli ezt a veszélyt. A jeges-havas úton a menetstabilitás, valamint a látási viszonyok is tovább romlanak.
A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsan megállnak, a jármű kormányozhatatlanná válhat, és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót és csak akkor fékezzünk, amikor a jármű már újra a kívánt irányban áll.
Kevés még a téli gumi
Ezen évszakban a biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. A nyári gumi már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva és rendkívül alacsony hőmérséklet esetén is rugalmasak maradnak, ezekkel a fékút is rövidebb. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 bárral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét.
Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. A téli közlekedés fontos kelléke a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő. Az ablaktörlő gumikat már a tél beállta előtt érdemes kicserélni, hiszen az elhasználódott gumi nem töröl, hanem csak maszatol.