2023.11.13. 07:00
Még idén átadják a 26-os elkerülőútját
A tervezettnél korábban, 2024 előtt elkészülhet a várva várt elkerülőút.
Különleges technikával épültek a hidak
Miskolc és Sajószentpéter között már 15 éve négysávossá bővítették a 26-os főutat, amelynek hatalmas forgalma Sajószentpéter belterületén és Berente külterületén, valamint a BorsodChem Zrt. mellett dübörög keresztül. A 26-os úton Sajószentpéternél naponta közel 20 ezer jármű terheli az utat és környezetét. Nem csoda, hogy állandósultak a torlódások, balesetek sora történik. Környezetvédelmi és balesetmegelőzési szempontból is fontos volt a város tehermentesítése egy elkerülő út megépítésével.
A Miskolctól mintegy 15 kilométerre északra, Sajószentpéter, Berente és Múcsony térségében épülő elkerülőutat a HE-DO és a Soltút Kft. kivitelezi. Ennek során a 26-os úttal és a Sajó folyóval párhuzamosan 10 kilométer, új nyomvonalon vezetett elkerülő utat építettek fel.
Műszakilag kész
Október végére a projekt műszakilag elkészült, a műszaki átadás-átvételi eljárás pedig a napokban kezdődik. Novemberben zajlanak még majd a hiba- és hiánypótlási feladatok, így a műszaki átadás várhatóan december első napjaiban záródik. Összesen 32 hónap állt a kivitelező rendelkezésére, így jóval a határidő előtt, 2024. január helyett még idén befejeződnek a projekt kivitelezési munkái.
Következő lépés az elkerülő műszaki átadás-átvételi eljárás lezárását követően az, hogy az építtető kezdeményezi a forgalomba helyezést.
Árvízvédelmi szerepe is van
A magyarepitok.hu szerint nagy tömegű földmunka elvégzésére volt szükség a Sajó nagyvízi medrében (árterében). A Sajó mederkorrekciója is szükségesnek bizonyult nagyjából 1 kilométer hosszon, Natura 2000-es, két nemzeti park fennhatósága alatt lévő területen. Különösen a Sajón gyakori, nagymértékű és rövid időtartamú árvizek miatt, ahol akár 48 órán belül 2 méteres vízszintemelkedés is előfordulhat.
Komplex munka
A HE-DO – Soltút Kft. konzorciumában, az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából épült elkerülőn számos vállalat dolgozhatott. Munkájuknak köszönhetően 27 közművezeték kiváltása történt meg, 8 műtárgy épült, 8 helyszínen vízrendezési, gátépítési feladatokat láttak el és 10,6 kilométeres, 2x1 sávos országos közút épült új nyomvonalon, amelynek részeként két új körforgalom is segíti a későbbiekben a közlekedést. Az egyiket a 27-es számú, Edelény felé vezető főút keresztezésénél, a másikat pedig a szakasz legvégén Múcsony és Kazincbarcika között alakították ki a szakemberek.