2024.01.30. 14:00
Nem büntethető, ha nyári a gumi, de bajba kerülünk, ha kopott
Akár be is hajthatja rajtunk a biztosítónk a kifizetett kárösszeget.
Érdemes lecseréltetni ősszel a nyári gumikat télire. De mi van, ha télen nyári gumival okozunk balesetet?
Fotó: MW
Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után, vetette fel az interneten többször napirendre kerülő témát az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a honlapján.
A rendőr nem büntetheti
A jelenleg hatályos törvények szerint nem szabható ki büntetés vagy figyelmeztetés, ha egy autós az évszaknak nem megfelelő abroncsot használ. Ez természetesen nem vonatkozik a minimum profilmélységet el nem érő, sérült vagy szakadt abroncsokra, ezekért kiróható büntetés, de az elhasznált állapot nem függ a gumi évszak-megfelelőségétől. Az autós még abban az esetben sem vét a hatályos törvények ellen, ha télen nyári gumival szenved balesetet.
Felmerül azonban a kérdés, hogy a biztosítók miként látják, illetve kezelik ezeket a kérdéseket, vajon ők előírhatják-e ezt bizonyos szerződések esetén, illetve visszatarthatják, vagy behajthatják-e a kártalanítás összegét.
A kérdéssel a Magyar Biztosítók Szövetségéhez (MABISZ) fordultunk.
Casco-szerződésnél előírhatják
Bár Magyarországon jelenleg nem kötelező a téli gumi használata, a biztosító casco-szerződések megkötésekor akár elő is írhatja azt bizonyos időszakokban. Ez mindig az adott szerződéstől függhet, érdemes tehát tisztában lenni szerződésünk tartalmával. Egyébként mind a közlekedés biztonságért felelős szervek, mind a biztosítók, és az abroncsgyártók is ajánlásokat fogalmaznak meg ezzel kapcsolatban. A balesetek száma ugyanis az enyhébb téli időszakokban megemelkedik, amiben a nem megfelelő gumihasználat is közrejátszik
– válaszolták megkeresésünkre.
Évtizedes tapasztalat, hogy a kemény és csapadékos téli hónapokban, amikor az átlagos haladási sebesség lassabb, inkább a koccanásos balesetek száma nő, míg enyhe időjárás esetén a következmények súlyosabbak. Általánosan igaz viszont, hogy a nyári gumik egyszerűen nem alkalmasak azokra a körülményekre, amelyek a téli időjárásra jellemzőek, 7 °C alatt ugyanis már a nyári abroncsok anyaga megkeményedik, ezáltal jelentősen veszítenek tapadásukból. Fontos szempont az is, hogy az őszi-téli időszakban a havazás mellett gyakori a jegesedés, az ónos eső és az eső is, ilyen utakon pedig lényegesen jobban teljesítenek a tagoltabb kialakítású téli abroncsok, amelyek az eltérő tapadású csúszásgátló anyagokra is jól reagálnak – hívták fel rá a figyelmet.
Amikor nem megfelelő állapotú
Egy új téli gumi profilmélysége 8-10 milliméter közötti, ami használat során csökken. A 2013-as 72/2013. (XII. 2.) NFM rendeletben pontosították, hogy mi számít téli guminak, kimondva, hogy a bordázat mélységének meg kell haladnia a 4 millimétert. A felszerelt guminak pedig meg kell felelniük a járműhöz megadott méretnek, terhelhetőségnek és sebességhatárnak
– részletezték.
Arra nézve is választ adtak a Boon.hu-nak, hogy a nem megfelelő gumiabronccsal balesetet okozók számíthatnak-e a biztosítók részéről anyagi követelésre.
„A kötelező felelősségbiztosításról szóló törvény előírja, hogy csak megfelelő műszaki állapotban lévő gépjárművel vehetünk részt a közúti forgalomban. Baleset esetén, amennyiben a károkozó súlyosan elhanyagolt műszaki állapotú gépjárműve – például a lekopott nyári gumik – közrejátszottak a baleset előidézésében, úgy a biztosító bizonyos esetekben behajthatja a kifizetett kártérítést. A minimum profilmélységet el nem érő, sérült vagy szakadt abroncsokkal összefüggésbe hozható balesetek esetén a biztosító a károsultnak kifizeti ugyan a kártérítést, de annak összegét később a károkozótól visszakövetelheti” – tájékoztatta portálunkat a MABISZ.