boon.hu video

2024.02.19. 18:00

Tovább ízlelgethetik a miskolciak a hidrogénbuszt. Most ezen a vonalon - fotók, videó!

Miskolc - Azért jó a hidrogénbusz, mert működése során káros égéstermékek helyett csak vízgőzt bocsát ki és alacsony zajterheléssel üzemel.

Szaniszló Bálint

Gyakorlatban is kipróbálható volt Miskolc utcáin a hidrogénbusz

Fotó: Ádám János

Hetek óta járja Miskolc utcáit a hidrogén hajtású kísérleti busz, bejárt már több útvonalat. A hidrogénbusszal február 19-e és 23-a között, hétfőtől-péntekig főként a 35-ös járaton utazhatunk. A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. kísérleti projektjében országszerte több nagyvárosban is megismerkedhetnek az utasok egy hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerű Solaris autóbusszal. Ez a jármű közlekedik februárban Miskolcon. A tesztidőszak alatt az utasok díjmentesen próbálhatják ki a működése során káros égéstermékek helyett csak vízgőzt kibocsátó, alacsony zajterheléssel üzemelő autóbuszt. 

hidrogen-busz-13-aj
Megjelenésében is különleges a hidrogénbuz
Fotó: Ádám János

Tovább járja az országot  

A HUMDA még tavaly júniusban írt ki közbeszerzést két darab hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerű szóló autóbusz, valamint a szükséges kiszolgáló infrastruktúra egy éven át tartó bérlésére, kifejezetten tesztelés céljából. A tender eredményeként egy CaetanoBus és egy Solaris gyártmányú hidrogénbusz érkezett hazánkba – előbbivel Budapesten és környékén, utóbbival pedig egy országjárás keretében a programban résztvevő vidéki városokban találkozhatnak az utasok 2024 folyamán.

Újra eljön Miskolcra is a hidrogénbusz 

A Solaris Urbino 12 hydrogen demóbusz összesen 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú hidrogénbusz a tervek szerint március 1-ig közlekedik Miskolcon az MVK Zrt. menetrend szerinti járatain.
Ezt követően a hivatalos ütemterv szerint Kecskemétre, Kaposvárra, Zalaegerszegre és Győrbe látogat majd egy-egy hónapra, ezek után pedig az év végéig újra bejárja a korábbi helyszíneket, így Debrecent és Miskolcot is annak érdekében, hogy eltérő időjárási körülmények között lehessen üzemeltetési tapasztalatokat gyűjteni a járművel. Az egy éven át tartó próbaüzem nem csak a döntéshozók dolgát könnyítheti meg, hanem az utasokat is meggyőzheti a modern megoldások előnyeiről. 

Elgondolkodtató a hidrogénbusz működése  

A hajtáslánc lelkét jelentő, Ballard Power Systems gyártmányú 70 kW teljesítményű üzemanyagcella-modulban a betankolt tiszta hidrogéngáz és a légköri oxigén elektrokémiai reakciója révén elektromos áram, melléktermékként pedig vízgőz keletkezik. A jármű közvetlen mozgatását villanymotor biztosítja, köztes energiatárolóként pedig egy vontatási akkumulátor is található a rendszerben. A tesztidőszakban a busz folyamatos üzemanyagellátásáról a Messer Hungarogáz Kft. gondoskodik, amely egy mobil hidrogéntöltő-egységet biztosít a projekthez.  

A HUMDA számára a szemléletformáláson túl az adatgyűjtés és a Zöld Busz Programból származó üzemeltetési adatokkal való összehasonlításon alapuló elemzések készítése a projekt célja. A kapott adatokkal felvértezve lehet segíteni a tiszta járművek és a hidrogén technológia iránt érdeklődőket beszerzési döntések meghozásában, a környezetileg, technológiailag és gazdaságilag együttesen értelmezhető megoldások létrehozásában.

Videós tartalmaink továbbra is megtalálhatóak a YouTube csatornánkon. 

 

Hidrogénbusz-menetrend Miskolcon:

35-ös járat 

AvaskKilátó: 05:25, 06:02, 06:42, 07:22, 08:02, 12:36, 13:18, 14:00, 14:42, 15:24, 16:06, 16:48, 17:30, 18:12, 19:12, 19:57, 20:42, 21:30 

Centrum: 05:05, 05:39, 06:17, 06:59, 07:39, 08:19, 12:51, 13:33, 14:15, 14:57, 15:39, 16:21, 17:03, 17:45, 18:25, 19:25, 20:10, 20:55, 21:45 

36-os járat 

Avas kilátó: 22:20 

Repülőtér: 22:55 

35 G 

Avas kilátó: 23:35

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában