2024.03.16. 15:03
Megterített kamu, azaz így verik át az utasokat (2. rész)
Meglepetés érheti az utast, ha nem kellően tájékozódik és foglal. Turisztikai szakértő fedi fel olvasóinknak, hogyan verik át egyes utazási irodák az ügyfeleiket, de azt is elárulja, mit tehetünk ez ellen.
Kellemetlen meglepetések érhetik a szállodai recepcióhoz érkezőket (illusztráció)
Amikor valaki pihenni megy külföldre, nagyon sok olyan eset lehet és van, amikor őt szándékosan vagy véletlenül komolyan átveri a utaztató iroda – mondta a boon.hu-nak az utazási szektorban dolgozó, neve elhallgatását kérő szakértő. Írásunk tegnapi, első részében olyan eseteket mutattunk be, amelyek a szállás elhelyezkedésével – a tengerre néző szoba minden, csak nem tengerre néző, vagy a tengerpart csak légvonalban van 350 méterre. Ahhoz, hogy a szállástól eljussunk a vízhez, több kilométert kell autóznunk, vagy marad a lépcsőzés, a szállás ugyanis egy hegytetőn van.
Most a foglalásokkal és az étkezéssel foglalkozunk.
Foglalás van, szoba nincs
A szakértő szerint arra is van példa, hogy aki utoljára akar becsekkolni, annak már nem jut szoba. Ez esetben általában elviszik egy másik hotelbe: legtöbbször ezen esetekben jól járnak az utasok, mert magasabb komfortú szállodában jobb szobát kapnak, mint ami eredetileg járt volna nekik.
A megdöbbentő esetek között említette, hogy Dél-Afrikában nem is létezett az utas által kifizetett szoba és az elfoglalni szándékozott szálloda, ahová foglalta a helyét, azt ugyanis még meg sem építették… A helyi iroda volt a vétkes, a magyar utaztató partnere viszont korrektül járt el, szerzett másik szállást – ismerteti.
Siralmas all inclusive
A szállások éttermi szolgáltatási színvonala is gyakran okoz problémát – mondja portálunknak a neve elhallgatását kérő turisztikai szakember. Rámutat,
gyakran az all inclusive sem mindig az, mint aminek ígérik: vannak szállodák, ahol a választék nem nevezhető pazarnak
csupán 4-5 féle ételből lehet választani, ráadásul délben 1-2 órára bezár az étterem, és 22 óra után még egy pohár vizet sem lehet kérni.
A szakember szerint a kávék minőségével is komoly gondok vannak számtalan esetben, akár még a 4-5 csillagos hotelek esetében is, ezért ő soha nem iszik gépi kávét, inkább rendel egyet a bárban, a recepción és fizet.
Megdöbbentő, de állítása szerint vannak olyan külföldi desztinációk, ahol a szavatossági idő nem létező fogalom. Emiatt már halt meg magyar utas külföldön, Ázsiában. Afrikában pedig tíz emberből kilencnek hasmenése van,
mert például tisztítás nélküli vizet használnak a konyhákon, holott az ételek elkészítéséhez, a zöldség, gyümölcs megmosásához használhatnának palackos vizet, vagy felforralhatnák a csapvizet. Erre azonban az irodák szinte kivétel nélkül felhívják az utasaik figyelmét.
„Tradicionális semmivel” verik át
A fakultatív programok sem mindig úgy sülnek el, mint ahogy azt ígérik vagy az utas elképzeli – mutat rá. Például egy görög út során a meghirdetett görög est is csalódás volt sokaknak. A tradicionálisnak nevezett vendéglátóhely a kertvárosban található, egy hagyományosnak nevezhető épületben. Az idegenvezető ódákat zengett a programról, aztán eljött a várva-várt este, ahol gipszkarton falak, nem nyitható ablakok, vagy a tengeri kilátást imitáló „látványablakok”, falra festett tengeri panoráma, műanyag szőlőlugas és harmadosztályú színészek „kápráztatták el” a vendégeket, nem kevés pénzért.
A görög ételként pedig normál sült csirkecomb várta a vendégeket. Arra is volt példa, hogy a quad-túra inkább csak ízelítő volt a quadozásból, a röpke - homokdűnével csak érintőlegesen találkozó - program alatt az utas szinte még csak a gázadás és fékezés fortélyait tanulta, amikor közölték vele, vége a nagy kalandnak.
Burkolt költségek, trükkök
A turisztikai szakember kiemeli: sokszor arcpirítóan megdrágítják kínált útjaikat az utazást kínálók. Korábbról erre egzakt példa, hogy a reptéri illetékkel trükköztek. Azt mondták az utasnak, hogy adott desztinációba több tízezer forint a reptéri illeték, ám ez nem volt igaz, sokkal kevesebbet fizetett az iroda ezen a jogcímen, de az utastól nagyságrendekkel többet kért el. Ez főleg a különjáratú gépek esetében volt igaz. Az út a plakáton, a prospektusban vagy az online felületen olcsónak, olcsóbbnak tűnt, ám a végösszeg már „húzos” lett. Ezeket a burkolt költségeket szüntette meg az a jogszabály, amely - a banki THM-hez hasonlóan – előírja, hogy a végösszeget kötelező feltüntetni egy-egy út esetében. Az utasbiztosítást ez azonban nem tartalmazza, mert az egyéni döntés kérdése.
Hol olcsóbb?
Hogy van-e különbség a magyar és a nyugati világ más utazási irodáinak magatartása, hozzáállása, szolgáltatási színvonala között, a szakember azt feleli: nincs. Arra a felvetésre, hogy külföldön olcsóbbak-e az utak, pedig azt mondja: ezek legendák, hogy ott olcsóbbak, mert aki ott fizeti be az útját, az önmaga és mások felé is ezzel a mesével igazolja döntése helyességét. De persze akad olyan út, ami valóban olcsóbb külföldön, de olyan is, amit Magyarországon lehet kedvezőbb áron elérni. Az viszont igaz lehet a nagy számok törvénye – több embert utaztatnak – alapján, hogy például egy német, osztrák vagy brit irodának nagyobb az érdekérvényesítő képessége.
A bemutatott esetek nem igazak minden irodára, azok kiragadott negatív példák, melyekkel azt mutatjuk be, hogyan verik át az utasokat egyes utazási irodák.
A megdöbbentő turisztikai esetekről szóló írásunk 3. részét vasárnap olvashatják el. Ebben azt mutatjuk be, hogy mennyire tisztességes az irodák árképzése, el lehet-e hinni a közösségi médiában az adott szállásról szóló bejegyzéseket, továbbá arra is választ kapunk: egyénileg vagy szervezetten érdemes elutazni külföldre.