boon.hu video

2024.05.30. 14:05

Kitüntették az év legjobb pedagógusait

A Comenius-díjat minden évben az a 10 tanár kapja, akik oktatási és tudományos tevékenységükkel segítették elő a vármegye pedagógia fejlődését. Az idei elismerést a vármegyeháza dísztermében adták át a vármegyei közgyűlésen csütörtökön.

Édes Richárd

Fotó: Mogyorósi Zsolt Pipó

A Comenius-díjazottak közül olyan pedagógusokkal beszélgettünk, akik sokat tesznek a tanulási nehézségekkel küzdő és hátrányos helyzetű diákok fejlesztéséért. 

 

Kik kaphatnak Comenius-díjat?

Bánné dr. Gál Boglárka részletesen beszélt az elismerés hátteréről:

„A Comenius-díjat pár éve alapította a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei közgyűlés. Az önkormányzat rendeletében található meg a felhívás, amely meghatározza, kiket lehet felterjeszteni Comenius-díjra. Az oktatás valamennyi résztvevője jogosult lehet erre a díjra, legyen szó óvodapedagógusokról, általános iskolában tanító pedagógusokról, középiskolai tanítókról, vagy a speciális iskolában tanító gyógypedagógusokról”. 

Egy felterjesztői kör határozza meg, kik jogosultak az adott évben a Comenius-díjra. Majd egy kuratórium dönt arról, ki kaphatja meg az adott évben ezt az elismerést. Minden évben tíz díjat adnak át. 

 

„Az életre neveljük a gyermekeket”

A miskolci Demeter Attiláné, a Comenius egyik díjazottja a Miskolci Éltes Mátyás Óvoda, Általános Iskola és Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény főigazgatója. Alapvégzettsége szerint gyógypedagógus. Az iskolában közel 400 tanuló jár, és utazó gyógypedagógusi hálózatot is működtetnek, így összességében 400 sajátos nevelési igényű gyermeket látnak el. A gyógypedagógiai hálózat célja, hogy integrálja a sajátos nevelési igényű gyermekeket a közösségbe, és így együtt tanulhassanak osztálytársaikkal az iskolákban. Az utazó gyógypedagógusok segítenek a diszlexiás, diszgráfiás és más „diszes” betegségben szenvedő gyermekeknek a tanulásban. 

„Nagyon fontos az, hogy életre neveljük a gyermekeket, és kompenzáljuk a hátrányaikat. Fontos, hogy a készségeik és képességeik fejlődjenek, és elősegítsük a társadalmi beilleszkedésüket. Szintén lényeges, hogy szeressenek iskolába járni. Ehhez számos olyan programot szervezünk számukra, ahol jól érzik magukat, ahol erősödik a tanárok és a diákok közti kapcsolat”. Ezért akkor is örömmel emlékeznek az iskolára, amikor már elballagtak, teszi hozzá.

 

„Pedagógusnak lenni a legszebb hivatás”

Rózsa László nyugdíjas igazgató is a Comenius egyik díjazottja. 42 évig segítette Onga település oktatásügyét, és kereken 25 évig az iskola igazgatójaként dolgozott. 12 évvel a nyugdíjazása után megkapta ezt a szép díjat.

Az egykori igazgató kiemelt figyelmet fordított arra, hogy megtalálja a közös hangot a diákokkal. Rózsa László már gyermekkorában, általános iskolás korában elhatározta, hogy pedagógus lesz, mert szerinte ez a legszebb hivatás: 

„A tanítás teljes embert kíván, ezt nem lehet 8 órában csinálni, folyamatosan tevékenykedni kell.” 

Mert minden egyes órára alaposan fel kell készülni, Rózsa László szerint ez mindig is így volt és a mai napig is alapkövetelmény. A jó tanár sokat dolgozik azon, hogy a legszárazabb tudásanyagot érdekessé, izgalmassá tegye a gyermekek számára. A matematika és kémia tantárgy esetében is színesítette az óráit, hogy a nehézségek ellenére örömöt leljenek benne a diákok. Csak így érhető el, hogy a gyermekek ne teherként, hanem igazi élményként éljék meg a tanítást. 

 

Jövőképet ad a hátrányos helyzetű gyermekeknek

A Comenius egyik díjazottja a Monoki Kossuth Lajos Általános Iskolában dolgozó Szajkó Cintia, aki nagyon nehéz társadalmi helyzetben lévő gyermekekkel foglalkozik. 

„48 fős az egész iskola, és ebből minden gyermek hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű, roma származású. De szerintem csak hinni kell a gyerekekben, mert ők csodákra képesek. Csak így tudnak sikeresek lenni” - beszélt a kihívásokról Szajkó Cintia. 

A saját példájával egy olyan újfajta utat szeretne nekik mutatni, amit eddig még sosem láttak. Mert szerinte cigányként is lehet az ember bármi, csak tenni kell érte. A tanárnő saját személyisége, empátiája, közvetlensége által bizalmas és jó kapcsolatot alakított ki a roma diákokkal.

A tanárnő szerint a fő kihívást az jelenti, hogy jövőképet adjon a diákoknak: 

„Mert ingerszegény környezetben élnek, szocializációs hátrányokkal. Amikor Monokra kerültem, meglepődtek azon, hogy akár egy cigány is lehet pedagógus, mert hogy eddig soha nem találkoztak ilyennel. A pedagógus személyisége szintén nagyon fontos, hogy érezzék: ugyanolyan emberszámba veszik őket, és így sokkal könnyebb velük együtt dolgozni”.

Szajkó Cintia azért lett pedagógus, hogy segítsen azoknak a cigány gyerekeknek, akiken más nem akar vagy nem tud segíteni. Ez elég komoly motiváció volt ahhoz, hogy tanár lehessen. És el is érte a célját: 25 éves korában átvette a diplomáját. Sikerült megvalósítani az álmát, bármennyire is nehéz volt az odáig vezető út. A tanárnő jelenleg a Tokaj-Hegyalja Egyetemre jár a közoktatási vezető képzésre, és Neveléstudományi Doktori Iskola felvételijére készül, hogy kutatást készítsen a sikeres roma nők életéről. 

A Comenius 2024-es díjazottjai:

Bajzáth Gáborné 

Demeter Attiláné 

Galambos Lajosné 

Juhász Katalin 

Kondorné Sztojka Ágnes 

Koszta Péter

Nagy Beatrix

Papp Istvánné 

Rózsa László

Szajkó Cintia 


 


 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában