Együttműködés

2024.06.27. 21:08

Két hátrányos helyzetű csoport példaértékű összefogása

Különleges projekt keretein belül hat hónapon keresztül működött együtt a Szimbiózis Alapítvány és a Dr. Ámbédkar Iskola. A közös munka olyan jól sikerült, hogy bár a projekt lezárult, az együttműködést hosszú távra tervezik.

Gárdonyi Edina

A Szimbiózis Alapítvány és a Dr. Ámbédkar Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola, Általános Iskola és Martin Luther King Középiskolai Kollégium együttműködésének záró sajtóeseménye. A képen: Jakubinyi László, a Szimbiózis alapítvány vezetője, Budai Julianna, az Ambédkar Gimnázium igazgató helyettese, Molnár Erzsébet Katalin pedagógus, Hervoly Vanda pedagógus

Fotó: Vajda János

A záróeseményen a diákok, az intézmény és az alapítvány projektben résztvevő munkatársai, valamint a lebonyolító szakmai szervezet, az United Way Magyarország programkoordinátora is ismertették tapasztalataikat.

Hátrányból indulók találkozása

Jakubinyi László, a Szimbiózis Alapítvány elnöke elmondta: a program nem felülről jövő kezdeményezés, hanem két olyan hátrányos helyzetű emberekkel foglalkozó szervezet együttműködése, amelyek háttértámogatás nélkül, egyedi forrásból tudtak valami újszerűt létrehozni.

– A Szimbiózis olyan módszertani eszközöket hozott létre, amik segítik a fogyatékos, egészségkárosodott, SNI-s gyerekeket kimenni a nyílt munkaerő-piacra. Az iskola kiválóan adaptálta ezeket az eszközöket, hogy a diákjaik számára egy pozitív jövőképet építsenek. 

Jakubinyi László kiemelte, hogy a hagyományos pályázati rendszerekhez képest máshogy zajlott a projekt ellenőrzése. A program koordinátora elment a gyakorlatokra és a valóságban tapasztalhatta meg, hogyan működik a program, amit támogatnak. Az, hogy az iskola beépítette az órákat az órarendbe, mutatta, hogy mennyire fontos számukra az együttműködés. A munkaerő-piaci tudást Szilágyi György tanórák keretében hozta el az iskolába. Elmondta továbbá, fontos tapasztalat volt, hogy az elmélet után a valóságot hogyan élik meg a diákok.

Egy hosszú távú együttműködés kezdete

– A program egyik legnagyobb sikere, hogy mi egymásra találtunk és hosszú távon tervezzük az együttműködést. A szociális ágazatban munkaerőhiány van, a frissen végzett fiatalok pedig nem rendelkeznek gyakorlati tapasztalattal. A projekt elősegíti, hogy a jövőbeli munkaerő-kínálat és a munkaerőpiaci szereplők találkozzanak. Az együttműködés munkaalapú iskola jövőképét vetíti elő. Az Alapítvány is akkor tud bővülni, ha van kapcsolatuk olyan intézménnyel akik a leendő munkavállalókat képzi – zárta szavait Jakubinyi László.

Budai Julianna, a Dr. Ámbédkar iskola igazgatóhelyettese kiemelte, hogy a program keretein belül a gyerekek hatalmas motivációt kaptak azzal, hogy az elméletet valós munkatapasztalattal erősítették. Elmondta, hogy más módon is hasznosították a tapasztalatokat: a BOKIK engedélyével négy olyan téma is bekerült a vizsgatételek közé, amelyeket a Baráthegyi Majorságban eltöltött gyakorlatok alatt alakítottak ki.

Úttörő munkát végeztek

– Nagyon lelkesen vágtunk a munkába, ami azóta sem lankadt és boldogok vagyunk, hogy a gyerekeknek is át tudtuk adni ezt a lelkesedést. Negyven éve dolgozom az oktatásban és vallom, hogy az iskola nem csak az írásról, olvasásról, számolásról szól – nyilatkozta Hervoly Vanda pedagógus. Hozzátette, a gyerekeket ez az új impulzus abban segítette, hogy célokat tűzzenek ki és el is akarják érni ezeket a célokat. Húsz diák ösztöndíjat is kapott a programban, differenciáltan, a teljesítményük tükrében.

 Úttörő munka volt minden szépségével és nehézségével együtt

 – zárta szavait.

A támogató is elégedett

Molnár Erzsébet Katalin, a projektben résztvevő másik pedagógus ismertette a fél éven át tartó együttműködés részleteit: 53 tantermi foglalkozást tartottak az első három hónapban, majd 76 óra gyakorlatot töltöttek a Baráthegyi Majorságban. 

Összesen 42 fiatalt tudtak bevonni, nemcsak szociális gondozókat, hanem technikumi tanulókat is, akiknél inkább az érzékenyítés volt a cél. 

– Igazi szociális szakmaválasztó volt ez a tanulóinknak, többen már biztosak benne, hogy erre a szakmára vágynak. A projekt zárása nem jelenti a munka befejezését, folytatjuk a Szimbiózis Alapítványtól kapott módszertani csomag adaptálását, hogy tanulóink a leghatékonyabban tudjanak belőle profitálni

 – mondta el Molnár Erzsébet Katalin.

– Támogató ennél többet nem kívánhat, mint amit ez a két szervezet együttműködése valóra váltott, mondta el Gyenes Zsuzsa, a „McDonald’s a pályakezdők foglalkoztatásáért” program felelőse. Hozzátette, hogy fontos kitétel volt a támogatás odaítélésénél, hogy egy civil szervezet és egy intézmény között szülessen együttműködés. A Dr. Ámbédkar iskola és a Szimbiózis Alapítvány közös munkája megmutatta, mekkora erőforrás van az együttműködésben.

A diákok is szerették

Szigeti Roland, aki fél éve a Dr. Ámbédkár Iskola tanulója ezt mondta a programról:

– Elmentünk a Baráthegyre, megnéztük mit csinálnak ott az emberek, hogy élik az életüket, mivel foglalkoznak. Ahogy észrevettem, nem sokban különböznek tőlünk, ugyanolyan életük van, mint nekünk. Kiveszik a részüket a munkából. Nekem nagyon tetszett, volt olyan hét, hogy minden nap mentem. A kertészkedésben és az állatok körül voltam a legtöbbet, de láttam agyagozást, sajtkészítést és nagyon sok érdekes dologban segíthettünk az ott dolgozóknak

 – mondta a kilencedik évfolyamos Roland.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában